Gå til innhold

Blåskjerm når jeg har fire rambrikker!

Jokko88

Anbefalte innlegg

Jeg har fire Elixir 512Mb 3200 rambrikker. Når jeg bare har tre i altså 1,5GB ram så virker alt sspm det skal, men når jeg har alle fire brikkene i så blir det blåskjerm!

Jeg har testet og funnet ut at det ikke er noen feil med rambrikkene eller ramslotsene. Hva er feil? Noen bios instillinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, dette er trolig BIOS -eller strømrelatert. Mange brikker betyr større belastning for kontrolleren og noen av hovedkortets kretsløp/komponenter.

Minnekontrolleren på hovedkortet ditt er riktignok stabil og god. Har du satt Command Rate (el. Command Per Clock) til 2T?

Kanskje det kan hjelpe å oppdatere BIOS.

Lenke til kommentar

Jeg fant "Command Per Clock" i BIOS under "Game Accelerator", den var på "AUTO" og jeg kunne velge mellom "AUTO" "ENABLED" og "DISABLED". Hva bør jeg ha på?

Her er alt som var på "Game Accelerator":

Game Accelerator

-Refresh Cycletime

-Read Delay(tRD) Kan stilles mellom 2-11

-Read Delay Adjust(tRDA)

-Command Per Clock(CPC)

Endret av Jokko88
Lenke til kommentar
Jeg tok på "Disabled" og kan nå være i Windows, men når jeg spiller et spill så blir det blåskjerm.

Det er ihvertfall en indikasjon på at det er en forskjell. Kanskje løsningen kan ligge i å ytterligere slakke opp BIOS-innstillingene?

Dårligere minnetimings vil svært neppe føre til merkbart ytelsestap. Jeg ville ha prøvd å slakke opp de øvrige timingene (CAS, tRP, tRCD). Det kan være greit å bruke memtest86 til minnetesting, fordi det er et isolerende program, som gir en ganske nyansert pekepinn på stabiliteten (feiltelling, mange forskjellige test-moduser).

Lenke til kommentar

Selve minneeffektiviteten kommer trolig til å bli mer enn dobbelt så bra med to brikker fremfor tre.

Å bruke tre brikker vil både påtvinge single channel, i tillegg til å skape ubalanse i Bank Interleavings-algoritmen.

Med mindre du sårt trenger 512MB ekstra vil jeg anbefale å gå for to brikker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå tok jeg "FSB:DRAM-ratio" på 3:2 og rammen kjører 167 mhz. Burde jeg nedklokke slik at den kjører 166 mhz? Jeg klarte 1m i super-pi, men hvis jeg prøver noen andre så kommer det feilmelding. Har også satt cl på 3. Er ikke helt sikker på hvor stabilt det er ennå.

Lenke til kommentar

Dette er altså med fire brikker?

Tror ikke én MHz fra eller til vil forandre ting nevneverdig. Jeg begynner å mistenke at det kan være noe annet enn minnet som er ustabilt - det kan ihvertfall være en mer kompleks årsakssammenheng. Kanskje BIOS-versjon eller elektriske forhold spiller inn.

Angående de fire-fem nederste minnevalgene i BIOS, står de på auto?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...