Jokko88 Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Jeg har fire Elixir 512Mb 3200 rambrikker. Når jeg bare har tre i altså 1,5GB ram så virker alt sspm det skal, men når jeg har alle fire brikkene i så blir det blåskjerm! Jeg har testet og funnet ut at det ikke er noen feil med rambrikkene eller ramslotsene. Hva er feil? Noen bios instillinger? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Hvilket HK? Har du byttet om på minnebrikkene for å sjekke at ikke den du tar ut er den samme hver gang, kan være feil med den.. Endret 20. august 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Hovedkortet er AI7, og jeg har prøvd å bytte om rambrikkene. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 På siden til Abit så står det: " Dual DDR 400 Supports up to 4GB of Single/Dual channel DIMM modules, delivering bandwidth of 6.4GB/sec." Så ser ikke at det skal være noe problem.. Prøv å oppdatere biosen og test på nytt.. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Hmm, dette er trolig BIOS -eller strømrelatert. Mange brikker betyr større belastning for kontrolleren og noen av hovedkortets kretsløp/komponenter. Minnekontrolleren på hovedkortet ditt er riktignok stabil og god. Har du satt Command Rate (el. Command Per Clock) til 2T? Kanskje det kan hjelpe å oppdatere BIOS. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Jeg fant "Command Per Clock" i BIOS under "Game Accelerator", den var på "AUTO" og jeg kunne velge mellom "AUTO" "ENABLED" og "DISABLED". Hva bør jeg ha på? Her er alt som var på "Game Accelerator": Game Accelerator -Refresh Cycletime -Read Delay(tRD) Kan stilles mellom 2-11 -Read Delay Adjust(tRDA) -Command Per Clock(CPC) Endret 20. august 2005 av Jokko88 Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Disabled vil tilsvare 2T, altså den slakkeste timingen. Dette behøver ikke hjelpe på stabiliteten, men jeg mener det bør prøves sammen med fire brikker. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Jeg tok på "Disabled" og kan nå være i Windows, men når jeg spiller et spill så blir det blåskjerm. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Jeg tok på "Disabled" og kan nå være i Windows, men når jeg spiller et spill så blir det blåskjerm. Det er ihvertfall en indikasjon på at det er en forskjell. Kanskje løsningen kan ligge i å ytterligere slakke opp BIOS-innstillingene? Dårligere minnetimings vil svært neppe føre til merkbart ytelsestap. Jeg ville ha prøvd å slakke opp de øvrige timingene (CAS, tRP, tRCD). Det kan være greit å bruke memtest86 til minnetesting, fordi det er et isolerende program, som gir en ganske nyansert pekepinn på stabiliteten (feiltelling, mange forskjellige test-moduser). Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 prøv å skifte i bios fra 400 til 333 på minnene.. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 23. august 2005 Forfatter Del Skrevet 23. august 2005 (endret) prøv å skifte i bios fra 400 til 333 på minnene.. Hvordan gjør jeg det? Finner det ikke i biosen. Endret 23. august 2005 av Jokko88 Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 I din BIOS heter dette "FSB:DRAM-ratio" eller noe sånt, og er oppgitt i brøker, ikke klokkefrekvens. 1:1 vil altså si at FSB og minne kjører på samme fart, mens 3:2 og 5:4 vil si at minnet kjører tregere. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 25. august 2005 Forfatter Del Skrevet 25. august 2005 Hva gir best ytelse av 2 rambrikker i dualmode og 3 rambrikker i singlemode? Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Selve minneeffektiviteten kommer trolig til å bli mer enn dobbelt så bra med to brikker fremfor tre. Å bruke tre brikker vil både påtvinge single channel, i tillegg til å skape ubalanse i Bank Interleavings-algoritmen. Med mindre du sårt trenger 512MB ekstra vil jeg anbefale å gå for to brikker. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 25. august 2005 Del Skrevet 25. august 2005 Leste på nettet om at noen HK faktisk ikke støtter 3 brikker om gangen, må ha 1, 2 eller 4.. Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 Nå tok jeg "FSB:DRAM-ratio" på 3:2 og rammen kjører 167 mhz. Burde jeg nedklokke slik at den kjører 166 mhz? Jeg klarte 1m i super-pi, men hvis jeg prøver noen andre så kommer det feilmelding. Har også satt cl på 3. Er ikke helt sikker på hvor stabilt det er ennå. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Dette er altså med fire brikker? Tror ikke én MHz fra eller til vil forandre ting nevneverdig. Jeg begynner å mistenke at det kan være noe annet enn minnet som er ustabilt - det kan ihvertfall være en mer kompleks årsakssammenheng. Kanskje BIOS-versjon eller elektriske forhold spiller inn. Angående de fire-fem nederste minnevalgene i BIOS, står de på auto? Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 4. september 2005 Forfatter Del Skrevet 4. september 2005 (endret) Jeg fikk bluescreen og har nå by speed på alle minne settingsen, tok og nedklokket en på FSBen slik at jeg fill 166mhz på rammen. Ja det er med fire brikker. Endret 4. september 2005 av Jokko88 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå