bsolv Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Hei Jeg har en laptop som har streiket, tror det er hovedkortet. Før jeg sender PCen til rep skulle jeg gjerne hatt tilgang til noen data på harddisken. Har tatt den ut og satt den i en annen PC. Den andre PC klarer da ikke å boote inn i Win XP, men hvis jeg legger i Win XP-cden min klarer jeg å få tilgang til system recovery-konsollen. Problemet mitt er at dataene jeg skulle hatt tilgang til ligger i en mappe som inneholder bokstaven å i navnet. I system recovery brukes det tydeligvis engelsk tastatursetting, så jeg klarer ikke skrive å. Er det mulig å sette norsk tastatursetting i system recovery eller eventuelt taste inn å ved hjelp av ASCII-tallet? Husker vagt at dette var mulig i gode gamle DOS. All hjelp mottas med takk! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Det er mulig at pcen ikke booter fordi harddisken til den bærbare pcen kommer før harddisken med winxp. Se om du får endret rekkefølgen om dette er tilfelle. Lenke til kommentar
bsolv Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Når jeg snakket om Win XP var det den som var installert på den harddisken jeg trenger dataene fra. Den andre PCen er også en bærbar, så det er kun denne hardisken som står i. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Når jeg snakket om Win XP var det den som var installert på den harddisken jeg trenger dataene fra. Den andre PCen er også en bærbar, så det er kun denne hardisken som står i. Åja, om du ikke klarer å boote fra disken, så skriv: fixboot c: (om c er systempartisjonen) i recovery console. Lenke til kommentar
bsolv Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Det kan jeg jo gjøre. Men vil ikke det skape problemer når disken skal inn i den andre PCen etter at den har vært på rep. Ingen input på hvordan jeg får tilgang til bokstaven å? Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Bruke ascii koder? http://www.dinside.no/php/art.php?id=102636 men det er muligens ikke greit med numpad på laptop? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Hvis du bruker BartPE som bootdisk så har du full Windows XP, så da er det sikkert mulig å sette norske tegn. http://www.nu2.nu/pebuilder/ Lenke til kommentar
bsolv Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 (endret) Men må ikke BartPE CDen lages med den Windows-installasjonen den skal brukes på? (den har jeg rimelig dårlig tilgang til). Hva skjer om jeg flytter harddisken over i den andre bærbare og installerer en ny XP på f.eks. C:\Windows2 , slik at den andre PCen vil være i stand til å boote? Da burde jeg være i stand til å få full tilgang til dataene mine, eller? Vil dette eventuelt lage mye trøbbel når harddisken igjen skal tilbake i den første PCen? Klarte forresten å skrive æ,ø,å i System Recovery med ASCII-tegn, men blir nektet adgang til andre mapper enn C:\Windows. Prøvde å fikse dette ved å skrive set AllowAllPaths = TRUE, men dette ble nektet pga "group security". Noen som ved hvordan jeg kan sette AllowAllPaths = TRUE? Begynner å haste med å få de dataene ut av harddisken, så alle tips mottas med takk. Endret 24. august 2005 av bsolv Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Men må ikke BartPE CDen lages med den Windows-installasjonen den skal brukes på? BartPE er vel en frittstående sak, ikke knyttet opp til noen bestemt installasjon. Det finnes adaptere for å koble 2.5" disker til vanlig IDE kabel. Hvis du kan flytte HD over i en annen PC så er det kanskje det enkleste. Sett disken som slave, og alle filene bør være tilgjengelig. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Bruk Ubuntu Live og koble til en USB disk? Det gjorde jeg senest i går:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå