m0g1e Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Har nettopp kjøpt en Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5 på komplett.no, og hadde 2x256MB MT16VDDT3264AG-335B1 PC2700U-25330-B1 DRR CL2.5 som var i maskina når jeg kjøpte den. (merke er jeg ikke sikker på - en M-logo med sirkel diagonalt rundt M'en) Er altså oppi 1024MB DIMM-RAM av begge CL2.5 men det er jo 400Mhz og 333mHz på brikkene, og lurer da på hvor godt det går ann å overklokke P4 prosessoren min på 2,533 Ghz til oppimot 3Ghz? eller trenger jeg andre minnebrikker med CL2 istedet for å komme over 3. og er det vikrig at d kanskje bør være samme merke ved overklokking? håper på gode svar! Har Abit VT7, VIA PT880, Socket-478 HK Lenke til kommentar
andrvas Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Tenker du å overklokke med dine nåværende PC2700 brikker, kommer du sikkert ikke særligt langt, antagelivis må du benytte deg av en divider, som vil gi deg et større ytelsestap viss ikke du klarer å klokke veldig langt. Hadde jeg vært deg hadde jeg heller kvitta meg med de gamle brikkene og kjøpt en Corsair brikke til. Lenke til kommentar
ClawHammer Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Er ikke denne postet litt feil ? Lenke til kommentar
haakie Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 for å overklokke mest bør du ta vekk den på 333 og beholde den på 400. det har jeg og har kommet så langt: intel p4 3,2 @ 3,74. så vis du vill overklokke mest, selg de gamle kjøp ei ny 400... MvH Haakie Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Er ikke denne postet litt feil ? "Litt" feil ja, så vi flytter´n! Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 nollie Skrevet 20/08/2005 : 15:50 eller trenger jeg andre minnebrikker med CL2 istedet for å komme over 3. og er det vikrig at d kanskje bør være samme merke ved overklokking? håper på gode svar! Minnebrikker er omtrent som sokker, du bytter ikke ut den ene som er dårlig med en ny, av annen farge og modell, uten at det blir problemer... Sånn i prinsippet er det vel enkelt og greit slik at ting blir ikke bedre enn det svakeste leddet, så hos deg blir PC3200 brikken kjørende som en PC2700, og hadde de hatt forskjellig CL (Cas timing) hadde det også blitt og kjøre begge på det den dårligste klarer. Så som de andre sier, kjøp en til, eller ta ut de gamle hvis du skal ha høy hastighet på minnet. Strengt tatt MÅ de ikke være samme merke, men det er nok en fordel ja, sjangsen for at de da også klokker tilnærmet likt er jo også større da. Dette med CL2,5, 2 eller 3 har ikke direkte noe med klokkingen og gjøre, nå som du har en ny Cas2,5 kjøper du en Cas2,5 til. En Cas2 brikke klokker ikke automatisk lenger en en Cas3, snarere tvert i mot... Men en Cas2 brikke yter bedre enn en Cas2,5 ved samme hastighet, så jo lavere Cas, jo bedre, ifht ren minneytelse. Men som sagt ingen vits i og kjøpe en med bedre Cas sammen med den nye du nå har. Om du skal klokke dette opp mot 3Ghz må du kjøre PC3200 (DDR400) brikken som DDR333 (devider) i bios, altså et trinn under det brikkene standard kjører på kan man si, for at den skal henge med. Siden de du har allerede er DDR333 som standard, må du sannsyneligvis ned på DDR266 for at de gamle skal henge med, og da taper du altså masse ifht hva den nye kunne gjort. Lenke til kommentar
Bob Ibsen Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Siden du har tre brikker, bør du nok selge de minste av dem. Tre brikker gir ikke dual channel - det gjelder ihvertfall for Intels egne chipset, og de er jo jevnt over de beste til P4. Klokkefrekvensen på minnet er viktigere enn timingene, men det går trolig greit å kjøre minnet langsommere enn FSB. Da kan du altså fortsette å overklokke prosessoren, selv om minnet har nådd "taket". Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 Tusen takk for alle postene! dette hjelp meg masse! ja.. det kan være at denne er feil katogorisert ja..-med vilje, fordi jeg ikke fikk svar og har ennå ikke fått det på den egentlige katogorien ... (overklokking.no) el noe.. Lenke til kommentar
m0g1e Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 Men jeg har mistanke om at det likevel ikke vil gå med 2x (Corsair Value S PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5) til overklokking, når det gjelder omtalende jeg finner på produktet --->(komplett.no) Dette produktet har Egenskapen: ikke bufret.. Og disse minnebrikkene har ikke den egenskapen... og de kan ikke brukes til overklokking så godt står det.. Er det denne egenskapen - "ikke bufret", som avgjør hvorvidt minnebrikker er brukbar til klokking? Kjempeflott at det er noen der ute som gidder å svare meg! Lærer masse av dette! Lenke til kommentar
Playmofetish Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Som en liten ekstrakommentar, så er nok den "ukjente" minnebrikken din fra MicroMemory, som har RAM til så og si alt av forskjellige hovedkort og bærbare. Det skal nok ikke være noe problem med kompatibilitet der, men den vil nok holde deg litt igjen når du skal overklokke, som andre her har nevnt. Endret 22. august 2005 av Playmofetish Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå