Gå til innhold

Trenger hjelp til automatisk backup til server!

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Jeg jobber som IT-ansvarlig i en kirke (utrolig nok), og her skal vi nå begynne med en dedikert backup server.

PCen som skal brukes som backup-server er rimelig ny, og har følgende spesifikasjoner (brife, brife;)):

AMD Athlon 64 3200+ s754

GeForce FX 5700 256mb

2x 200gb Maxtor DiamondMax 9 S-ATA

Microsoft Windows XP Pro sp2

Det jeg tenker er at denne serveren skal ta automatisk backup av utvalgte filer og mapper på klient-maskinene når disse er på. Gravarkiv o.l. er meget kritisk å ta vare på.

Jeg tenker kanskje at man må legge inn et synkroniseringsprogram på klient-maskinene, slik at det er de som kanskje sender informasjon til serveren, samt henter ut kopier av endringer som er blitt gjort.

For å forklare dette med å hente informasjon litt nærmere.

Kirkevergen har en bærbar datamaskin som til enhver tid skal ha en oppdatert versjon av gravarkivet, men skal ikke være istand til å endre noe. For endringer har kirkeadministrasjonen en egen datamaskin som skal redigere og oppdatere gravarkivet, slik at en oppdatert utgave av gravarkivet er å finne på serveren til enhver tid for dem som har passord til å hente det ut.

Serveren kjører Windows XP Pro, men lurer litt på å legge inn Linux på den, dersom det er tingen. Trenger derfor litt inføring i hvilken distro som kanskje vil egne seg, samt litt henvisninger til læresteder, da jeg er helt 97% blank på *nix (bruker Mac ellers).

Samtlige klientmaskiner kjører Windows XP Home sp2, med unntak av et par Macer, men de trenger jeg ikke hjelp til.

En siste ting er at det er to identiske harddisker i maskiner, og jeg vil at sekundær harddisken skal speile hovedharddisken på alle dokumenter og backupsaker.

All hjelp settes pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv lurt litt på å legge inn Bacula ettersom det får en del god omtale med tanke på backup over nettverk. Dessuten finnes det til både Linux, Unix, Mac og Windows. Kikk litt nærmere på det og se om ikke det kan tilby det du trenger.

Når det gjelder speiling av diskene, så bør du gjøre det "ordentlig" når du først skal gjøre det - hvilket vil si å sette opp et RAID-1. Du finner mye informasjon om RAID-1 f.eks. her i forumet ved å søke litt. Det eneste du må være særlig obs på, er at innholdet på diskene forsvinner når du setter opp raidet. Så du må ha en tredje disk til mellomlagring mens du setter alt opp.

Spør i vei hvis du lurer på mer.

Edit: Glemte jeg å si at Bacula er både Open Source og gratis? Ja, det gjorde jeg visst...

Edit2: Jeg ville foreslått en Linux-distro, men hver gang jeg gjør det så kommer det en busslast med folk og dunker meg i hodet med Windows-lisensene sine (ja, som om de har det liksom...).

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Sitter med ei tilsvarande problemstilling som trådstarter, og har snusa litt på rsync som finnes både for windows og linux.

I mitt tilfelle er server linux-basert med Raid5-diskoppsett (4 disker) og skal ta backup av windows-maskiner som er eksternt plassert iforhold til servers nettverk.

Lenke til kommentar
Sikkerhet, joda... men bare mot fysisk diskhavari. RAID gir ingen beskyttelse mot brukerfeil, virus, driverfeil, kontrollerfeil, systemfeil, minnefeil, PSU-havari, brann, oversvømmelse, ... ja, du skjønner tegninga ;)

da kan du heller ha en extern HDD med backup på.

i windows kan du bruke drag en drop og i *nix cp

ellers så har du jo SSH for Windows

Lenke til kommentar
Sikkerhet, joda... men bare mot fysisk diskhavari. RAID gir ingen beskyttelse mot brukerfeil, virus, driverfeil, kontrollerfeil, systemfeil, minnefeil, PSU-havari, brann, oversvømmelse, ... ja, du skjønner tegninga ;)

Slik det framstår her så er raidet på ein dedikert backupserver,

og raidoppsettet er for dobbeltsikrning av datanene.

Dermed antar eg at brukarar ikkje skal inn på backupserveren å tukle, samt at hd-feil er vel litt meir vanleg enn at PSU griller alle komponentene, eller at minne tuller tinga til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...