Gå til innhold

SMART funksjonen kjører serveren min ned!

Anbefalte innlegg

Dette er MAX irriterende!

Det finnes knapt noe SW ute på nettet som lar meg finne ut hva som er galt. Disken er bare 1 mnd gammel, og den rapporterer feil i oppstarten under POST.

Husker ikke hva feilmeldinga var, men det var noe sånt som at seagate disken min var på vei til å gå fyken..

Er det noen her som vet hvordan man disabler SMART ? Er dette noe som BIOS styrer, eller er det en overvåkning som skjer i WIN ?

Har forsøkt å slå dette av i BIOS, men det er ikke mulig med den BIOS'en jeg har nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du får en SMART melding under POST, så anbefaler eg at du BYTTER DISKEN UMIDDELBART!

Om du absolutt vil kjøre videre med en disk som du helt sikkert får bytta på garantien, så kan SMART vanligvis disables i BIOS... Kan du ikkje det, så prøv å slå på mulighet for å ignorere feil under boot, evt. å oppgradere BIOS til en nyere versjon som tillater slik uvøren oppførsel...

Lenke til kommentar

Har lest litt om dette på nettet.. SMART kan visstnok oppføre seg veldig paranoid.. Har fått en "spin up retry count" verdi på 95.. Treshold er på 97.. Det er visst slik at hvis denne synker, så er det tegn på feil i mekanikken inne i disken..

Noen som vet hvordan jeg resetter SMART verdiene ? Har lyst til å se om denne verdien synker flere ganger.. Men jeg tipper at serveren går ned igjen om ikke lenge da den antageligvis tar en SMART sjekk en gang i døgnet ellerno og vil derfor gå ned på grunn av at denne verdien er for lav.

Lenke til kommentar

SMART-verdiene ligger lagret inne i harddisken, og så vidt jeg vet kan de ikke resettes.

BIOS gjør bare en test i det maskinen booter, så hvis maskinen går ned etter oppstart så er det på grunn av overvåkningsprogrammer i Windows (eller hva du nå bruker som operativsystem). Og det programmet burde ikke være så vanskelig å avslutte eller avinstallere.

Men jeg vil også henge meg på alle de andre som prøver å få deg til å forstå at det er idioti å fortsette med denne disken, særlig i en server. Dessuten får du helt sikkert byttet den med en ny siden den nesten er helt ny.

Du må nok bare innse at du har vært uheldig og fått en feilprodusert disk.

Lenke til kommentar
SMART-verdiene ligger lagret inne i harddisken, og så vidt jeg vet kan de ikke resettes.

BIOS gjør bare en test i det maskinen booter, så hvis maskinen går ned etter oppstart så er det på grunn av overvåkningsprogrammer i Windows (eller hva du nå bruker som operativsystem). Og det programmet burde ikke være så vanskelig å avslutte eller avinstallere.

Men jeg vil også henge meg på alle de andre som prøver å få deg til å forstå at det er idioti å fortsette med denne disken, særlig i en server. Dessuten får du helt sikkert byttet den med en ny siden den nesten er helt ny.

Du må nok bare innse at du har vært uheldig og fått en feilprodusert disk.

Ok.. Er nok bare å innse.. Jeg har bare dårlig erfaring med garantioppgjør/reklamasjon.. Så for meg at de ikke finner noe galt med disken siden feilen ikke oppstår ofte.. Bare helt tilfeldig, og muligens bare når disken blir kjørt hardt.

Men hvis disse verdiene ligger lagret i disken, så har jeg nok en bedre sjanse ja.

Det er fristende å legge tredobbelt mye ned i disk når slike ting som dette skjer. Disken står å går 24t i døgnet og da lagrer den rundt 2-3 gb pr døgn (teoretisk opp mot 43 gb pr døgn)

Har lagt stor vekt på kjøling, så den ligger på rundt 22-29 grader i en kald kjeller. Så jeg tror dette er feilproduksjon ja.. Ellers så tåler den ikke å bli kjørt så hardt :(

Lenke til kommentar

Du nevnte at det var en Seagate-disk som var problemet. Har du prøvd å kjøre Seagates eget diagnoseringsverktøy, SeaTools? Hvis ikke, så prøv det.

Siden den er såpass ny så er det nok snakk om feilproduksjon (eller liknende), men husk allikevel på at "vanlige" disker ikke er beregnet å jobbe kontinuerlig 24/7. "Vanlige" disker er beregnet til "vanlig" kontor- og hjemmebruk og har en tendens til å dø fortere ved heftig serverbruk.

Ut fra beskrivelsen din, så vil jeg si at den disken lever ikke i et "vanlig" miljø, men i et servermiljø. Det finnes egne serier med disker som er beregnet på serverbruk. De aller fleste, om ikke alle, SCSI-disker er beregnet på utvidet bruk. Og Western Digital har en serie med disker de kaller RAID-disker.

Lenke til kommentar
Du nevnte at det var en Seagate-disk som var problemet. Har du prøvd å kjøre Seagates eget diagnoseringsverktøy, SeaTools? Hvis ikke, så prøv det.

Siden den er såpass ny så er det nok snakk om feilproduksjon (eller liknende), men husk allikevel på at "vanlige" disker ikke er beregnet å jobbe kontinuerlig 24/7. "Vanlige" disker er beregnet til "vanlig" kontor- og hjemmebruk og har en tendens til å dø fortere ved heftig serverbruk.

Ut fra beskrivelsen din, så vil jeg si at den disken lever ikke i et "vanlig" miljø, men i et servermiljø. Det finnes egne serier med disker som er beregnet på serverbruk. De aller fleste, om ikke alle, SCSI-disker er beregnet på utvidet bruk. Og Western Digital har en serie med disker de kaller RAID-disker.

Har kjørt SeaTools med en gang dette skjedde. SeaTools fant ingen feil :( men mange takk for link uansett!

Jeg håper bare det ikke er PSU'et som gjør at dette skjer.. Det er jo bare 2 disker, 1 cdrom og HK + cpu og minne som tar strøm i den boksen der.. og det skulle jo holde med et 300W PSU det..

De diskene som er beregna for serverbruk (heter ikke seagate sin cheetah ellerno?) koster sikkert dobbelt så mye, men det er jo absolutt verdt det om det virkelig er det som er årsaken.

Lenke til kommentar

AOpen burde være greit nok, det. Jeg tenkte mer på at du mente 300W var nok, men hadde det vært QTec, så hadde det sannsynligvis ikke gitt verken 300W eller stabil spenning.

Men igjen, send en beskrivelse av problemet samt kopi av SMART-verdiene tilbake til der du kjøpte disken. Del erfaringen min, ikke vent til det er for sent...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...