Gå til innhold

Jeg vil bygge/kjøpe stue-PC

Anbefalte innlegg

Joda vet da det Hans, så i såmåte vil nok Intels Pentium M være et ok valg. Men hvorfor betale mer for å få mindre ?, greit nok i en bærbar hvor du har lite mulighet til å lage god kjøling, og en 3000 + ligger under 43 C idle selv på load og ca 35 C, i dette kainettet jeg har med relativ dårlig kjøling, men tilnærmet lydløs.

En mediePC i sin snevere betydning er jo ikke det han skal ha, men en god allround PC, som tar seg ok ut og passer til å bruke i stue til alt mulig.

I det oppsette jeg satte opp, det var det jeg ville ha kjøpt og alt det der har jeg ikke testet, kunne selvsagt holdt meg til å anbefale et tilsvarende system som jeg har , bare med et bedre grafikkort, men det ville ikke vært det jeg nå hadde kjøpt.

men jeg kom over 10' :no: og det var rett og slett for en vil alltid ha bedre en det en nå har.

Men hva er viktig for en go allround pc tilknyttet en stor skjerm i stua.

Støynivå på et minimum.

Passe inn i møblemanget

ha kraft nok til at den kan gjøre det du ønsker

Kunne styres fra gostoln, sofaen på en god måte.

Det er uten tvil vanskeligere å lage god luftgjennomstrøming med et lavt lydnivå i et lite desktop kabinett en det er i et stort midi tower. Men en desktop hører mer hjemme under Tv/Dataskjermen og tar seg meget bedre ut.

Jeg landet på at jeg ville ha brukt Tenor fra thermanaltake

+ tar standard ATX psu

+ tar ATX hovedkort

+ lav pris

+ har bedre kjølemuligheter enn mitt nåværende

+ har en option for egen medieløsning (for de som bryr seg)

+ får ok kritikk i en test her

- har 2 x 60 x 60 mm vifter bak som jeg ikke stoler på er støysvak 19 DB v/ 2500 rpm

- har 1 x 80 x 80 mm vifte foran som jeg ikke stoler på 19 db v 2000 rpm .

Velger vi det kabinettet må vi sørge for støysvak kjøling.

Vi må redusere turtallet på viftene bak til ca 1300-1400 rpm og fremme til 15-1600 rpm, dette skulle gjøre dem tilnærmet uhørbar, men reduserer kjølevne. Derfor valgte jeg en 4 kanals viftestyring for dette formålet.

Psu må være støysvak, og bidra til å dra varm luft ut av kabinettet. Misc 500 w gjør nok det, men så var det det med budsjettet, så her ville jeg tatt sjansene på

NorthQ NQ4775-400WATT Ultra Silent

Linka like så godt til en test jeg fant av den, men hovedårsak er at jeg har tro på at 140 mm vifte vil kunne dra mye luft ut av kabinettet uten å lage unødig støy. Men hadde det vært meg så skulle bestille den ville jeg ha hadd nærver og svettetokter helt til jeg har hørt den.

Men denne maskinene skal også kunne brukes til gaming, så da må vi ha et godt nok grafikkort. og 800 xl har fådd gode skusmål når det gjelder ytelse i prisklassen rett over 2000.

Men for bedre og mer støysvak kjøling ville jeg ha montert ei Artic Cooling gpu kjøler på, som i tilleg drar varmluft fra omtrent center av kabinettet og rett ut. Vifta på disse går med 200o rpm, og tetster tilsier at du ikke trenger den på maks for å oppnå god nok kjøling (skal jo ikke overklokkes , eller ) så ville nok ha senket rpm til 15-1600 dette skulle også kunne gjøres ved den viftestyringa.

Hovedkoretet har jeg ikke testet, men det er rikt på spes, og fådd gode kritikker i tester, og det har ikke vifte på chipsett, og er billig, prøver jo å holde et budsjett.

Cpu kjøler, der er det bare å si hurra for Artic Cooling Ultra TC, suverent stillegående til kr 101, kan jo ikke bli noe annet valg her.

Styring av PC, tja det blåtann tastaturet til Logitec, er bare lekkert syns jeg, signaler går gjennoim vegger om du skulle få behov for å dempe musikken fra hvor som helst i huset., selv bruker jeg bare et vanlig billig trådløst tastatur og mus, men så er det da bare ca 2,5 m til maskinen fra her jeg sitter å styrer den (lita stue)

+ at det omtrent unyttigjør fjernkontoll og dermed sparer litt på det.

Endret av Osse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Osse:

Mulig jeg er litt kranglete, men i det ene innlegger skriver du at han ikke kan bruke Pentium M p.g.a. at han vil bruke Longhorn (Vista) og når jeg forklarer at det finnes både som 32bit og 64bit så sier du at det vet du jo...

Men ja siden dette har gått fra å nærmest være en HTPC til å bli en helt vanlig pc til vanlige oppgaver som spilling, surfing, skriving og tegning så ville nok ikke jeg heller anbefale Pentium M lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...