Gå til innhold

Jeg vil bygge/kjøpe stue-PC

Anbefalte innlegg

Hallo,

kan noen komme med innspill?

Saken er den at jeg skal kjøpe meg en stue-PC, men jeg er helt på jordet når det gjelder spesifikasjoner og forkortelser og sånn. Uansett, det jeg skal bruke den til er stort sett å spille av MP3 og DVD, spille spill (Max Payne2, True Crime...), høre på radio og se på TV og alt det der. I tillegg må jeg kunne brenne DVD'er og koble meg til et trådløst nettverk.

Jeg lurer veldig på hva jeg skal tenke på i forhold til hva slags hardware jeg trenger, og da først og fremst skjermkort, lydkort og prosessor. Er det feks lurt av meg å gå for en 64-bits prosessor eller vil det begrense eller fordyre hva jeg kan bruke av annen hardware? Trenger jeg for kanskje spesiell RAM til en sånn prosessor? Som dere skjønner er jeg helt lost....

En annen ting som er viktig for meg er at jeg kan jobbe hjemmefra. Jeg har planer om å kjøre Windows Media Center på PC'en og håper jeg kan installere Visual Studio .NET, SQL Server, Web Server og sånne ting. Kjenner noen til om Media Center har begrensinger på disse områdene i forhold til vanlig Windows XP?

Og tilbake til prosessoren - trenger jeg å vurdere prosessor i forhold til operativsystem? Jeg har hørt at Windows Longhorn (som vel heter noe annet nå) skulle være et 64-bits operativsystem, men er det sånn at de må matche? Operativsystem og prosessor og antall bits, altså?

Mange takk for alle innspill.

Harlan Dorado

the woim toins...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En Stue PC har en helt annen oppgave enn en vanlig PC.

Du må vite at du forandrer bruksområdet betraktelig med denne. Dette er ikke en arbeids PC. Skal du jobbe hjemmefra så kjøp en bærbar eller

en stasjonær. En Media PC vil ikke kunne tilby det du er ute etter.

Lenke til kommentar

Er vel liten hensikt å henge seg opp i ordbruket, medie pc, htpc, fakta er at en arbeidspc riktig oppsatt kan helt greit brukes som en mediapc.

Ta f.eks min egen stuepc som jeg har her i rommet, den funger som tvtuner, tv opptaker, musikkanlegg, dvd spiller, cd spiller, nettradio, litt spilling, backuppc for kontorpc'en , surfing, skriving av brev o,l, som jeg senere skriver ut fra kontorpc.

har en 29" crt skjerm tilkoblet så den er utmerket til å se film/tv på, ligge på sofaen og irritere seg over nisjetenkning når det gjelder pc.

En "stue" pc, som skal brukes som både medie pc og arbeidstasjon, må være stillegående, passe inn i møblemanget.

Hvilen type skjerm er du skal ha den tilkoblet. Og hvor mye kan du tenke deg å bruke.

Edit: Og jeg har helt rett i og kalle denne pc'en stua :p

Og det er mange ting denn kan gjøre som ikke kontorpc'en min kan, men ikke omvendt, denne kan gjøre ALT kontorpc kan og mere til.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

En MediaPC kobles opp mot projektor eller tv. Dette betyr langt mindre oppløsning enn det en PC monitor tilbyr. Dessuten skal en Media PC benytte alternative styringsmetoder, noe som betyr at du ikke bruker tastatur på samme måte som du gjør med en vanlig PC.

Dessuten er den ikke egnet for å spille FPS spill. Den egner seg kun for enkelte spill.

At du velger å sette din vanlige PC i stua å kalle den en Stue PC, betyr ikke at den oppfyller kravene til dette.

Og det er viktig å tenke nisjetekning innen data, for skal en Media PC ha noen særlig fremtid, må man faktisk legge til rette forholdene for at den skal kunne brukes av alt og alle.

Selvfølgelig kan du sette opp en super arbeidssasjon som Stue PC, man kan også gå på reinsjakt på finnmarksvidda med artilleristøtte og sattelittovervåkning.

Har man behov for å jobbe på PCn lager man seg en vanlig PC, at den kan kobles opp mot TVn i stua er jo bare en ren bonus.

Lenke til kommentar

Om ikke du skal ha pc'en i et stereo møbel eller lignende så ville jeg heller kjøpt et stille kabinett av den vanlige typen da dette er billigere og lettere å montere og oppgradere samt at det er mere plass i disse. Fjernkontroll finner du ofte sammen med tvkort eller lydkort om du ønsker det. Ikke bruk Media Center OS'et hvis du skal bruke det til spill og programmer!

Skal PC'en stå i stua er det vel viktig at den ikke bråker?

Kabinettet jeg ville valgt: Arctic Cooling Silentium T1 Dette koster litt under 800kr inkludert strømforsyning og 4 lydløse kabinettvifter. (Har dette selv) Det har plassert strømforsyningen nede i front med vifter som blåser luft igjennom strømforsyningen og ut igjennom kanaler i bunnen av kabinettet. Les test her

Jeg ville gått for en Pentium M prosessor, dette er den samme som brukes i mange Intel baserte bærbare. Den har lavt effektforbruk d.v.s at krav til kjøling blir mindre. Om du kjøper rett kabinett og rett kjøleribbe kan du droppe hele cpu vifta.(mindre støy)

Til en film pc ville jeg kjøpt et skjermkort uten vifte, om det er Nvidia eller Ati basert betyr lite. Feks dette fra Gainward (Nvidia) for bare 500kr eller dette til ca 1300kr hvis du skal spille i tillegg.

HD som er veldig stille og yter bra: Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA til rett under 1000 lappen. I kabinettet over monteres denne hd'en inn i en aluminiumsramme som fungerer som kjøler og støydemper.

Lydkort: Ville ikke anbefalt noe dårligere enn Creative Sound Blaster Audigy 2 til ca 700kr. Med dette får du både digital inn og ut. Dollby Digital dekoder og THX godkjenning.

Når du skal velge hovedkort gjør det jo ikke noe å undersøke om det finnes et uten chipset vifte. Disse er små, men i de verste eksemplene jeg har sett kan de ligge på 8-9000rpm og da bråker de selv om de er små.

Edit: Visste det var noe jeg hadde glemt! Halve innlegget forsvant ved en feil og jeg følte det var noe jeg hadde glemt. Her kommer det:

Skjermkortene jeg har valgt er basert på at du skal kjøre pc'en mot vanlig tv. Noe som begrenser oppløsningen til 800x600 mest sannsynlig. Derfor trenger du ingen hardcore gaming skjermkort. Om dette ikke er tilfellet vil det jo være forsvarlig å kjøpe et dyrere skjermkort, men jeg vil fortsatt anbefale et uten vifte.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Hans Erling, det kabinettet til Ac er et meget meget bra kabinett. Du trenger ikke Pentium M for å få det tilnærmet lydløst, garanterer deg at de viftene som er i T1, som er nesten lydløse vil overdøve AC silencer ultra TC for socket 754/739/940.

Jeg lurer mest på hvilken type skjerm(er) han skal ha den oppkoblet til.

Siden han skal spille, ja da trenger vi et skjermkort som gir god spilleopplevelse i 1024*768, da jeg regner det som sansynlig at skjermen (plasma/lcd) minst støtter dette. er det mindre oppløsning så blir den omtrent ubrukelig til annet en film/tv/Bilde.

Og øivind hva skal jeg kalle denne bastard pc'en som gjør ting den ikke kan, Harald Rønneberg ;)

En ting er iallefall sikkert, det er ikke noe problem å finne de deler som vil tilfredsstille de tekniske kravene, men så er det jo lommeboka.

Selv bruker jeg dette kabinettet.

Største fordelen med det er et ok utsende og at det benytter standard ATX PSU.

Tar kun micro-ATX kort. Kun plass for ei kabinettvifte 60x60 mm, selv kasta jeg den vifta og med litt plunder, bannskap, og teip fikk jeg plass til ei 80x80 mm AC vifte i stedet.

skal et slikt kabinett brukes til spilling, ja da er det ikke mer en 2 ledige PCI spor, dette siden jeg mener det er absolutt nødvendig å benytte en skjermkortkjøler som også tar varmluft rett ut av kabinettet, og de tar en PCI plass. Og i det kabinettet er det også en fordel å benytte psu med 12 cm vifte, f.eks, misc 500 w eller ei annen meget stillegående PSU.

Endret av Osse
Lenke til kommentar

I en HTPC med dertil spesial kabinett er det jo det beste å kjøre med Pentium M. Det er absolutt ikke nødvendig, men jeg ser det som det beste. Disse trekker rundt ca 35w og det blir mindre varme i kabinettet. En spill pc ville nok yte bedre med en A64 og et 939 basert hk. Selv om Pentium M er noen kraftige og meget overklokkbare brikker som tåler ekstremt med varme. (jada, motsier meg selv her)

Det hele hviler på bruksområde, kommer du til å spille 50% av tiden kan du like gjerne satse på et AMD 64 system som Osse sier, men jeg holder en knapp på at Pentium M'en ville blitt en mere støysvak maskin.

Lenke til kommentar

Joda, en pentium M er et godt valg, men han snakka om å bruke windows Longhorn (vista) og da må han ha 64 bits støtte.

Og Øivind det eiegode med en PC er at du kan konfigurere den til å brukes på flere måter. Er vel forsvingende inga problem å kunne styre en vanlig PC på samme måte som en medie-PC (Som etter din definisjon da må være en aputert allround pc), mens en HTPC er en ok overklokka P4 sak som helst skal hjemmes bort og forgudskyld ikke må brukes slik at den kan kalles noe annet en en HTPC, selv om den faktisk er i meget god stand til å utføre det en god allround PC skal gjøre, hrmf

Og mener du at en Stue-PC=MediePC, og hvor har du så det ifra.

Min definisjon av en Stue PC er at den passer inn i stua på en grei måte og gjør det du vil den skal gjøre, for noen er dette å styre media, og noen, inklusive meg vil også ligge på sofaen og skrive tilbud, prate skit her ;) , se på film dersom det er for lite på TV, slippe å lete etter de forbaska musiccdan, ta en backav av DVD filma, sjekke ka som skjer på jobb, osv = Stue-PC :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg kaller det stue-PC, noen kaller det Media PC og jeg driter egentlig i om jeg forstår konseptet eller ikke. Uansett er jeg takknemlig for innspill og jeg prøver å utdype litt mer her.

Først - PCen du beskriver, Osse, er mye av det jeg er ute etter. Jeg trenger en stillegående sak som jeg kan bruke til underholdning, men jeg vil også ha muligheten til å jobbe på den hvis jeg må. Jeg har ikke planer om å bruke den til utvikling hver dag, men jeg vil helst ha muligheten hvis det skulle bli krise.

Jeg har hørt at det finnes PCer som kan spille av CD/DVD uten at OSet må startes. Er det noen som kjenner til noe sånt? Jeg mener også å ha hørt at man kan spille av MP3 fra HD uten å starte OS, uten at jeg skjønner helt hvordan det skal gå...

Hvorfor ikke Media Center til spill og programmer, Hans Erling? Hva med Longhorn? Noen som har prøvd? Noen som har noen formening om hva jeg bør satse på? Og ikke minst, er 64 mye kulere enn 32-bits i praksis? Det er jo ganske mye kulere på papiret.

Jeg er litt i villrede når det gjelder skjerm, men det ser vel ut som jeg ikke bør satse på TV. Hvor mye må jeg ut med for å få tak i en sånn 29-tommer, Osse? Eller går det an å kjøpe TV som funker bra, uten at det koster skjorta og ryggen?

Jeg spiller ikke mye, men jeg vil ha muligheten.

Pris? Njææ.... Hvis jeg kan få fiksa en boks under ti tusen så er jeg fornøyd. Hvis det er med fjernkontroll og trådløst tastatur og mus også blir jeg veldig blid.

Ka dokker tru?

harlan

Lenke til kommentar
(klipp)

Jeg har hørt at det finnes PCer som kan spille av CD/DVD uten at OSet må startes. Er det noen som kjenner til noe sånt? Jeg mener også å ha hørt at man kan spille av MP3 fra HD uten å starte OS, uten at jeg skjønner helt hvordan det skal gå...

(klipp)

Asus S-presso Deluxe - Blue S478, 865G I865G,DDR,VGA,LAN,S1-P111, Touch Sensor

I283583.jpg

Uten å ha lest alt; har kikket litt på noe av det samme selv - og ser for meg noe slik;

Cooler Master Cavalier 4 Kabinett Sort Desktop w/300W PSU

Gjerne i sølv:

CAVALIER4.jpg

Lenke til kommentar

Når det gjelder skjerm så er nok den 29" jeg har forlengst gått ut på dato, jeg hadde bare flaks og kjente noen som viste at Avinor solgte ut sine 29" crt beregnet for videokonferanse, så jeg fikk den faktisk for kr 1000,- :thumbup: (uåpnet eske og ubrukt) Er forressten kun 1024 * 768 ppløsning på denne. Men er fornøyd med den.

Vanlig CRT TV funker elendig med en pc til annet en bildevisning.

Så hvilken skjerm jeg skal anbefale vet jeg faktisk ikke, men noe mindre en en 10000 for en skjerm med 32" + , det tviler jeg på om du kommer under og samtidig ha noe kvalitet, ser at Di Boss skjermene får rimelig bra kritikk fra brukerne sine.

10000 for pc'en uten OS gir et ok handlingsrom.

Når det gjelder maskiner som kan gjøre diverse ting uten at os'et er på, de ha jeg ikke prøvd, er stort sett SFF okser som jeg har tilgode å finne noen med kjøleløsinger med akseptabelt støynivå. Men jeg er hysterisk når det gjelder pc støy, høer jeg et knyst fra "stue pc'en min får jeg angst ;)

Dersom du kan bruke et nogelunde vanlig Midi Tower , ja da er ARtic Cooling T1/T2 absolutt å anbefale. Rimelig og Støysvakt.

Det Cooler masterkabinettet jeg selv bruker, er selv forøyd med det, og gjør du som meg, river ut den irriterende 60x60 mm vifta som følger med , og teipper fast ei Artic Cooling 80x80 mm vifte istedet , så er kabinettet ok, trangt å bygge i, bruker Artic Cooling Silenceer Ultra TC spu kjøler selv, men det er så trangt mellom psu og HK der at jeg måtte frem med dremmeln fo å fjerne et skruehode på låsemeknismen på cpu kjøleren for at den skulle få plass.

Sidne du tydligvis har via jobb tilgang til både os'et windows media og, vista, så er det noe problem med mediaversjonen til windows for arbeidsbruk, ja da kjører du jo bare dualboot, dvs installere begge operativsystemene.

Før jeg eventuelt vil sette opp en maskinanbefalning så ville det vært greit å vite hvilket kabinett type du går for.

Er kabinettype standard midi tower en akseptabel type så er kabinettet Hans ERling linket til et kabinett som jeg anbefaler sterkt, har bygget 5-6 maskiner så langt med det kabinettet.

Vil du ha et kabinett som passer bedre under tv'en og som ikke koster sjorta da synes jeg at et par gode alternativer er:

Dette termnaltake kabinettet virker lovende, koster ca 800 uten psu Tar standand ATX psu og STX hovedkort.

Eller så har du jo det kabinettet som jeg selv bruker, ligger på rundt 700 hos databutikken tar jeg ikke feil. Det tar kun mATX hovedkort.

ps: så at du hadde et nordnorsk utrykk der oppe, skulle du tilfeldigvis være fra i nærheten av Tromsø, så kan det vel hende jeg kan fikse det hele litt rimeligere, enn fra de største webshoppene

Endret av Osse
Lenke til kommentar

Som det nattdyret jeg er satte jeg opp hva Jeg ville kjøpt dersom jeg skulle skifte ut min Bastard PC og bruke rundt 10 lapper.

Arctic Cooling Silencer Ultra 64 TC Socket754/939/940 (Max: 4000+/FX-55)

Webpris 101

Samsung SP2004C 200Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2

Webpris 849.00

InnovaControl 4-channel Fancontroller

Webpris 284.00

Asus Extreme Radeon X800XL 256Mb DDR TV-out DVI VIVO RETAIL PCI Express

Webpris 2395.00

Arctic Cooling ATI SILENCER 5 (X800XL, X850)

Webpris 186.00

Hauppauge WinTV PVR 150 MCE (Media Center Edition) PCI OEM

Webpris 713.00

Totalt inkl moms Databutikken 4528.00

ThermalTake Tenor, Desktop, Silver 791,00

ASRock 939Dual-SATA2, ULi1695, Socket939 588,00

Kingston DDR400, 2x512 MB, CAS 3 856,00

AMD Athlon64, 3000+, S939, Bulk, Venice 1.005,00

NorthQ NQ4775-400, ATX PSU, 12-17db, 24Pins 588,00

Logitech diNovo Media Desktop 2.0, NO 1.659,00

NEC ND-3540, DVD±RW, Silver 374,00

SHG inkl. moms: NOK 5.861,00

hmm, dette ble da 700 over budsjett :mad:

Nå skal æ se en film, så kanskje æ fin på nokka ainna som æ heller ville ha hadd :D

Lenke til kommentar

Osse:

Longhorn finnes i 32 og 64bits utførelse hvis noen lurer på det. Har det surrendes i bakgrunnen her på en 1000Mhz Athlon og den er svært lite 64bit ;)

Så nei han trenger ikke noe med støtte for 64bit.

Harlan dorado:

Det var kanskje en litt bastant påstand, som jeg hadde forstått etter å ha sett prisen på Media PC OS'et så trodde jeg det var bygd opp rundt at det kun skulle brukes med musikk, film o.l. men om dette kun er et "program" til xp så er ikke svaret mitt det samme.

Longhorn virker veldig likt XP. De har fått til at du ser hvor raskt du kopierer og hvor mye du har igjen. Kontroll panelet har fått et ikon på desktoppen som standard. Du har også en modus som gjør at du kan bruke 3d kortet på viduene i windows slik at de bl.a. blir gjennomsiktige. Du kan fortsatt få det til å bli rimelig likt Win2000 i menyer og look generelt akkurat som du kan i XP. 3D ytelsen er overraskende bra. Med driveren som ligger i Longhorn til GF6600GT får du like mye poeng i 3dmark03 som med den nyeste beste driveren du kan laste ned til XP.

Å dele mapper og få tilgamg til disse fra en annen pc har jeg ennå ikke greid :hmm: dette gjelder også en kamerat av meg og vi er begge over gjennomsnitts pc kyndige :) ANYWAY så er 1000Mhz med 768MB ram litt lite for dette OS'et. Så det er nok ikke lenge før jeg innstallerer win2000 på gamle pc'en igjen. Kanskje heller jeg skal prøve det på spill pc'en. Ikke veldig fristendes egentlig siden det er RC1 utgave. Men samme kameraten som jeg nevnte tidligere kjører det på en P4 2.8 og 1GB ram og har brukt det mye mer enn meg og det har aldri virket ustabilt.

Endret av Hans Erling
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...