Gå til innhold

Trenger råd om non-gaming hjemme-PC til 12 tusen

Anbefalte innlegg

Hei,

trenger en ny PC, og budsjettet er på 12 tusen (kan strekke meg til tretten) uten skjerm. Jeg MÅ ikke opp på tolv hvis dette kan gjøres rimeligere heller.

Krav: Ikke spill, arbeider mye med bilder, samtidig som PC er mitt musikkammer. Vil at PC skal kunne jobbe uanstrengt selv om jeg har to stk p2p-program gående, samtidig som jeg blar i billedmappene mine og jeg har på iTunes som jobbe-musikk :) Helst vil jeg at PC er stille.

Har tenkt på følgende:

Kabinett: AC T1 med medfølgende PSU

Prosessor: Intel Pentuim M

Hovedkort: vifteløst og som passer til Pentium M

Skjermkort: vifteløst til rundt tusenlappen

HD: 2 stk 300GB Maxtor Diamonsmax 10 S-ATA

RAM: 2048 av et eller annet merke.

Kan sikkert finne råd i andre tråder om spesifikke valg. Det jeg kunne ønske tilbakemeldinger er prosessoren. Har satt opp Pentuim M fordi den har jeg hørt er god og kjølig. Samtidig har jeg hørt at dobbeltkjernet prosessor er tingen når jeg skal arbeide med flere program samtidig. Alle sier at det idag ikke finnes program som støtter dobbeltkjerne, og at det da kanskje er bortkastet. Andre peker på at Windows støtter det, og at Windows fordeler jobbingen mellom kjernene og at det da er raskere. Andre igjen sier at mitt oppsett over er mer enn godt nok til mitt bruk. Det er jo ikke rare prisforskjellen mellom dobbeltkjerne og Pentium M, så det er ikke noe problem. Hvis dobbeltkjerne, hva er ytelseforskjellen på 2x512 i buss og 2x1mb?

Håper på gode råd, også hvis oppsettet mitt er helt på jordet til prisen. Som sagt, jeg skal jo ikke hive penger ut av vinduet heller :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville absolutt gått for dobbelkjerne. Du kan få ett meget bra oppsett til 12000. Har selv begynt og se etter dette for et familiemedlem.

Her er ett dobbelkjerne oppsett til 10000. Tok ikke med kabinett siden det er greiest og velge selv som du har gjort.

Intel Pentium D 830 3.0GHz Socket LGA775, 2MB, EM64T, BOXED m/vifte

Asus P5LD2, I945P, Socket-775, ATX GbLAN, SATAII, Lyd, DDR2, PCI-Ex16

Kingston ValueR. DDR2 PC4200 2048MB CL4 Kit w/two matched ValueRAM 1024MB DDR2

Abit Radeon X600PRO 256MB DDR PCI-E PCI Express, Tv-Out/DVI, Retail

2x Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

Total prisen på disse komponentene er 9568,- hos Komplett med 2 hardisker.

EDIT: retta noen småting.

Endret av underground
Lenke til kommentar

Hovedkortet er vifteløst i det oppsettet jeg har satt opp. Skjermkortet er ikke vifteløst. Fant ikke vifteløst i farta hos komplett utenom X300SE Hypermemory fra ATI og 6200Turbocache fra nvidia.

Begge disse burde uansett holde helt greit vis du ikke spiller. og koster ca 500kr.

EDIT: Her er det oppsettet som jeg skal bygge.

Oppsett nr 2 i første innlegg.

Dette oppsettet har noe lavere spesifikasjoner fordi det skal være med skjerm i prisen som helst ikke skal overstige 10000 inkl skjermen. +- noen hundrelapper.

Endret av underground
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...