Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Port-problemer etter bytte fra Tiscali til Telenor

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg ser at dette med porter er et vanlig tema, men jeg har fortsatt ikke funnet noe svar etter å ha lest og prøvd det jeg har funnet nyttig i de fleste postene.

I går ble nemlig mitt ADSL abbonnement fra Tiscali stengt, grunnet oppkjøp fra Telenor. Jeg fikk en CD i posten og installerte denne på maskinen slik som jeg ble oppfordret til å gjøre.

Men til min store frustrasjon har portene til Azureus gått helt i vranglås. Alt fungerte helt fint inntil jeg "oppgraderte", og jeg har søkt google, opp og ned og i mente for å finne et mulig svar. Har prøvd det aller meste, men uten resultat.

Jeg er koblet opp slik:

Datamaskin (192.168.2.35) til -

Belkin 802.11b WLAN Router/Gateway (192.168.2.1) til -

Thomson Alkatel Speedtouch 510i Modem (10.0.0.138) til -

Telenor - 83.108.232.***

Dette er nøyaktig samme hardware som jeg brukte for to dager siden, da alt fungerte så fint.

Feimeldingene som kommer opp i Azureus er følgende:

UPnP: Mapping "TCP Tracker Port (TCP/6969)" failed

UPnP: Mapping "Incoming Peer Data Port (TCP/6881)" failed

UPnP: Mapping "UDP tracker client port (UDP/6881)" failed

Altså hele pakka av feil.

Hva er galt? Hva har egentlig Telenor gjort med MODEM'et mitt?

Kan en av dere som vet noe om dette gi meg en forklaring?

(eller)

Hvis det er noen som har samme hardware oppsett, kan du være så snill å sende meg Ruter og MODEM settingene som du bruker? Selvsagt uten brukernavnet og passordet ditt.

Ellers kan det være greit å merke seg at under Tiscali benyttet jeg meg ikke av innloggoing og jeg gjorde alle port-instillingene mine i ruteren under "virtual Servers", noe som fungerte fint med Azureus (men ikke med DC++).

Jeg har forstått at Telenor kobler seg opp på en annen måte, og bruker såkalt PPPoE . Dette har blitt automatisk satt opp i MODEM'et, mens ruteren er satt opp med dynamisk ip.

Kjører også Windows Brannmur og Brannmur i Ruteren, men dette er akkurat det samme som tidligere da alt, som sagt, fungerte. Jeg har prøvd å åpne porter i MODEM'et under NAPT instillingene, og har prøvd alle mulige IP'er og variasjoner mellom disse. F.eks:

Protocol : TCP

Inside IP : 192.168.2.1 / 192.168.2.35 / 10.0.0.138 / 83.108.232.***

Outside IP : 192.168.2.1 / 192.168.2.35 / 10.0.0.138 / 83.108.232.*** / 0.0.0.0

Inside Port : 6881 / 6969

Outside Port : 6881 / 6969

Har også forsøt å resette både MODEM og ruter, men til ingen nytte. Har heller ingen tro på at "kundeservice"-folka til Telenor er særlig hjelpsomme. Vil nødig bytte leverandør, da jeg ikke vil rote meg bort i noen ny bindingstid.

Ingen av disse komboene fungerte heller, så nå sitter jeg stuck i en verden jeg egentlig ikke har så veldig stor peiling på. Fint om noen har noen tips ang. dette...

På forhånd takk.

Vennlig Hilsen,

Gunnar Alvheim

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Modemet ditt nå satt opp som en router, og to routere etter hverandre vanskeliggjør oppsett av portforwarding. Det enkleste er å slå av routerfunksjonen i modemet ved å følge denne guiden.

Så setter du opp routeren din med pppoe påloggingen. Da skal portforwardingen fungere som tidligere! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for raskt svar. Du er nok inne på noe her, men desverre har jeg denne meldingen i vinduet som kommer opp når jeg trykker Advanced -> Easy Setup -- Warning: Running the Setup Wizard is not possible. There are no templates present.

Lenke til kommentar
Uhhm... hvilken guide?

den under "denne" linken i posten min over

Jeg sjekket serienummeret på modemet mitt og det er et gammelt DSLBA624MP modem. Noen forslag? Hvor kan jeg få tak i en passende template?

Serienr. har per def. ikke noe å si hvis den har blitt firmwareoppgradert.

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Jeg finner bare den ene guiden som du har linket til i din første post. Kommer som sagt ikke så langt med den, da jeg får opp en feilmelding om at jeg mangler template-fil og kan derfor ikke kjøre Easy-setup.

Hvor tror du jeg kan få tak i en slik fil?

Lenke til kommentar

Ok, jeg kom litt lenger, men som vanlig dukker problemene opp...

Fikk dette skjermbildet i stedet for det som er vist i Guiden du sendte. Hvis du har den filene jeg trenger kan du sende den på mail: spamus£start.no (bytt ut pund, med alfakrøll) Går jeg videre i noen av disse instillingene, får jeg bare spørsmål om å sette skrive inn brukernavn og passord. Regner ikke med at noen av disse setter modemet over i bridgemode. Forbanna Telenor, altså....

Ser nå at Azureus virker helt fint når ikke ruteren er koblet til, og uten at noen porter i modemet er åpnet for dette. Kansje fordi jeg kjører med UPnP på 'Full'. Er det mulig å slå dette av, slik at ruteren kan ta seg av porter? Jeg er nemlig helt avhengig av å kunne kjøre ruteren.

Ellers lurer jeg på om det går an å slå av ruterfungsjonene i modemet manulet, siden jeg ikke har mulighet (foreløpig) til å kjøre noen Wizard? Altås få det manuelt over i bridge...

Takker for all hjelp så langt. Alle tips tas i mot med stor takk.

post-61-1124499311_thumb.jpg

Endret av gunalv
Lenke til kommentar

Akk. Det gjorde nok ikke det. Halvveis i installeringen når enheten blir klargjort for oppgradering, detter nettverket mellom PC'en og Modemet helt ut, og jeg får opp en melding om at det ikke er noen forbindelse mellom PC og moden og at installasjonen derfor ikke kan fortsette. Hos telenor er det 50 minutters ventetid, så det er helt uaktuelt. Har dere noen andre forslag?

Nå er jeg faktisk koblet opp mot internett uten brukernavn og passord verken på ruter eller modem...? Dessuten står knappen under som 'Connect' i stedet for 'Disconnect'. Skjønner ikke noe av dette opplegget til Telenor.

Evt. kan noen sende meg de .ini filene som dere har på deres Telenor CD?

post-61-1124540615_thumb.jpg

Endret av gunalv
Lenke til kommentar

Hei igjen, nå er omsider alt oppe å går. Dessverre har jeg ikke mulighet til å si nøyaktig hva som ble gjort riktig for det var mye installering og resetting av ruter, nettverk og modem.

Men jeg kan ganske sikkert si at det var denne vedlagte .ini filen som hjalp meg. Jeg måtte besøke en nabo som har noen lunde samme oppsett og kopiere hans modem innstillinger for å få tak i den.

Etter at jeg hadde installert Tiscali->Telenor CD'en, gikk jeg så inn på mitt modem (10.0.0.138) og trykket videre på Advanced -> System og fant deretter frem til denne .ini filen og trkket så på Upload.

Her er filen:

http://www.dataogdesign.com/dump/funker.ini

Fikk opp melding om at det gikk strålende. Men da jeg har fjernet både brukernavn og passord fra disse innstillingene (.ini filen) må du inn i Basic -> Connections menyen og skrive dette inn manuelt, for så å klikke Connect.

Deretter koblet jeg til ruteren igjen og lot den stå på 'Dynamic IP Address', slik den gjorde under Tiscali. Jeg hadde køddet litt vel mye med ting og tang inne på den så jeg tok bare å Resatte den til fabrikk-innstilingene og det virket fint.

Deretter resatte jeg maskinen for jeg fikk opp 10.0.0.63 som IP i stedet for 192.168.2.35 på Status under nettverkstilkoblinger. Deretter la jeg inn portene til Azureus for alle maskinene i huset, under 'Virtual Servers' på Belkin Ruteren.

Fikk opp noen feilmeldinger når jeg startet Azureus, men når jeg tok en NAT-test responderte den med ...OK. Fikk også grønne fjes, og nedlastingshastigheter opp mot 30-40 den lille perioden jeg satt å fulgte med på det.

Før jeg fikk dette til, prøvde jeg som dere foreslo å kjøre den Modemet over i 'Bridge' modus. Fikk kopiert Online ADSL CD'en til samme naboen og fikk kjørt gjennom en av de veiledningene som er linket til lenger oppe i denne tråden. Men uansett om jeg gjorde alt riktig (ut i fra det jeg kunne se) så fikk jeg det aldri opp å gå. Jeg konfigurerte ruteren til PPPoE, med etterfølgende passord og brukernavn. DNS vet jeg ikke om var aktuelt - jeg fylte i alle fall ingenting inn der. Lot DHCP og NAT kjøre på ruteren, og gjorde alt så riktig som jeg har oppfatted det. Men altså uten hell.

Nå kjører jeg altså to rutere etter hverandre og det funker tilsynelatende bra. Internett er raskt og stabilt, Azureus fungerer og til og mad DC++, som jeg aldri før har fått aktiv, gikk som en lek å få aktiv.

Vel vel, håper dette kan hjelpe andre frustrerte brukere.

Takk til alle som har hjulpet til, uten deres tips hadde jeg nok neppe kommet på riktig spor. Jeg slapp i alle fall å sitte 50 minutter i kø hos Telenor 'kundeservice'.

Nå kan jeg endelig ta helg :-)

Endret av gunalv
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...