Gå til innhold

Teksturflimring på GF7800?

EasyRaider

Anbefalte innlegg

For alle som bruker eller har tenkt å kjøpe et GeForce 7800 (GT/GTX), les denne 3DCenter-artikkelen.

Jeg har ikke sett videoene, men for meg virker det fullstendig uakseptabelt. Har noen her opplevd lignende problemer med flimrende teksturer?

NVidia undersøker problemet, og har muligens en fiks på gang, men inntil da vil jeg ta alle 7800 benchmark-resultater med en ekstra klype salt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenkte nok at det var tatt opp før. Vel, nå er det i det minste en engelsk versjon av artikkelen å lese (for de som ikke er så stø i tysk ;)).

Flimring eller ikke, jeg synes det er for dårlig at alle nyere kort har teksturfilter med lavere kvalitet enn GeForce 3...

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Men så var ikke AF så veldig brukelig med GeForce 3 pga det store ytelse tapet med å ikke ha noe "optimaliseringer". Så det blir vel et spørsmål om man vil ha rask og brukelig AF med lavere kvalitet eller tregt og mindre brukelig AF med høyere kvalitet. Jeg tar heller førstnevnte så fremst det ikke gir merkant dårligere kvalitet. Men det nVidia gjør er uakseptablet og jeg håper virkelig ikke ATi følger i samme fotspor.

Lenke til kommentar

Jeg er også for optimaliseringer så lenge ytelsesforbedringen overskygger eventuelle tap i bildekvalitet. Men både NVidia og ATI tilbyr kun 2x AF ved uheldige vinkler, og det mener jeg er i dårligste laget. Når en så legger på disse problemene med flimring, ville jeg mye heller tatt bildekvaliteten til GF3 med tilhørende ytelsestap.

Lenke til kommentar
Nvidia, with its current 7800 series, offers graphic cards that can not be recommended to lovers of texture quality

Burde jo kunne anbefales hvis det er mulig og fikse dette med modifiserte drivere osv. Så det kan jo være det ikke kan fikses på den måten. :hmm:

Endret av underground
Lenke til kommentar
Dette er vel rent driver-basert er det ikke? Slik at det kan fikses senere, evt. med modifiserte drivere?

Problemet eksisterer forsatt på 6-serien, men til en mindre grad. Så dette tyder på et hardware problem.

nVidia ga etterhvert mulighet til å sette en negative LOD clamp i driveren som en "fix" for dette problemet, som igjen kan gi sine egne problemer og ytelsetap. Litt av en løsning når man har gitt 4-5000,- for et skjermkort..

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar
Nvidia, with its current 7800 series, offers graphic cards that can not be recommended to lovers of texture quality

Burde jo kunne anbefales hvis det er mulig og fikse dette med modifiserte drivere osv. Så det kan jo være det ikke kan fikses på den måten. :hmm:

Den quote'n tror jeg var som en kniv i hjertet til alle som har kjøpt det kortet... :p

Lenke til kommentar

Ingen driveroppdatering vil gjøre 7-serien i stand til å matche GeForce 3/4/FX i kvalitet (på anisotropisk filter). Men jeg ville ikke bekymre meg så mye for flimreproblemet, det vil nok kunne fikses rimelig greit. Et mer åpent spørsmål er om det kan fikses samtidig som ytelse og bildeskarphet beholdes intakt.

Jeg kan tenke meg at en vil miste noen få FPS, ikke mye, men minske ytelsesfordelen over andre kort noe.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...