larsmk Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Hva i all verden er det? Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 det er en nettverksprotokoll, på lik linje med ethernet. bruker coax kabel hvis jeg ikke tar helt feil, og alle pc'ene er samlet i en "ring". når pakker sendes så hektes de på token'en som går rundt i ringen hele tiden. ehhh...ja, det var vel det jeg visste, sikkert noen som vet mere her. btw...brukes ikke så mye i dag Lenke til kommentar
olhel Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 En god gammel nettverks-standard som har måttet vike plassen for Ethernet... http://www.pcworld.no/nettverksskolen/defa...522C21936D2E270 Lenke til kommentar
miniPax Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Feil. Token Ring kan fåes i 100Mbps også. Personlig syns jeg Token ring er en bedre standar en Ethernet bla får man ikke kolisjoner av pakker, da det bare er en pc som sender om gangen. Dette gjør at på et 100Mbps nettverk vil man klare å utnytte ca 95Mbps mot 60-70Mbps på Ethernet. Men Token Ring er litt knotete i større nettverk da alle pc'ne må være kobla opp i ring-topologi, ikke i stjerne-topologi som de er i Ethernet. _________________ Hello, I'm a signature virus. Copy me to your signature and help me spread. [ Denne Melding var redigert av: _StatuS_ på 2002-08-08 12:04 ] Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: _StatuS_ skrev (2002-08-08 12:02):Personlig syns jeg Token ring er en bedre standar en Ethernet bla får man ikke kolisjoner av pakker, da det bare er en pc som sender om gangen. Og når det bare en er av feks 50PC'er som kan sende av gangen vil båndbredden kuttet betraktelig for alle PC'ene jo flere PC'er som er på. Feks: hvis to pc'er skal kommunisere med hverandre så kan ingen andre kommunisere med hverandere, hele nettet stopper for alle de 49PC'ene som ikke sender! Det er garantert et MAJOR setback! Mens med et switchet Ethernet så kan alle PC'ene snakke parrvis med hverandre, dvs at to og to PC'er kan snakke til hverandre uten at det påvirker noen andre! Og med full duplex på betyr dette at det er minimalt tap av ytelse på nettet ved stor trafikk! Så jeg tror ikke du har helt peil på hva du snakker om! Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Token ring er også utgått fordi det er et mer "avansert" system enn ethernet noe som krever mye mer komponenter på kortene. Dette gjør token ring netverk mye dyrere å kjøpe pluss at hvis det blir brudd i ringen går hele nettet ned, mens det i Ethernet nettverk ikke skjer siden den er basert på en stjerne topologi. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 12:02, _StatuS_ skrev:Feil. Token Ring kan fåes i 100Mbps også. Jepp - FDDI. Quote: Personlig syns jeg Token ring er en bedre standar en Ethernet bla får man ikke kolisjoner av pakker, da det bare er en pc som sender om gangen. Man har ikke så mye kollisjon på Ethernet pga. CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access/Collision Detect). Dessuten får man ikke max pupp i Token Ring ettersom kun 1 og 1 (med unntak av i CDDI og FDDI) pc kan sende om gangen - dermed får man en "lang" ventetid, mens man i Ethernet sender kontinuerlig. Tror jeg leste en utregning i nettverksboken min der hastigheten/effekten mellom 10mbit Ethernet og 16mbit Token Ring (muligens det var 100mbit Ethernet/Token Ring) ble sammenlignet. Til tross for kollisjoner var Ethernet best. Har selv alltid hatt en "huff-noe-så-slitsomt"-følelse av tanken på Token Ring i større nettverk. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Tokenring er ikke en egen protokoll, mere en topologi. Nå har jeg ikke hatt mulighet til å teste tokenring i hardcore praksis. (For tweaking og slikt) Men Ethernets CSMA/CD sier jo seg selv hva den gjør. Og med tolkenrings natur vil det bety at Ethernets problemer med kolisjoner er eliminert. Hva fart angår så er den nok tregere i praksis, men til gjengjeld blir det større sjangse for å få gjennom sine hardt fortjente pakker. (Hvis ikke prioritering er implementert). Ps: dette var en gruuuuuuuuuuuuusom skjerm å bruke. Må bytte maskin før jeg babler mere. *bbl* -Dante Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 15:30, 4-Dante skrev:Tokenring er ikke en egen protokoll, mere en topologi. Token ring er en LAN-protokoll som opererer på Lag 2 i OSI-modellen. Token ring er en logisk ring, men fysisk kan den ha flere topologier: Stjerne, Ring og Buss. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 My bad. Var litt i ørska. Og skulle gjerne satt mere ord på det jeg prøvde å beskrive, men har glemt barnelærdommen min. -Dante Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 13:09, borre skrev:(..)Man har ikke så mye kollisjon på Ethernet pga. CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access/Collision Detect).(..) Mener du at CSMA/CD gjør at man får færre kollisjoner i ett LAN? Hvordan da? Lenke til kommentar
alexio Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 pussig at denne posten tok dette opp... ble kjent med det for to dager siden.... Token ring er opprinnelig laget av IBM, et eldre system enn ethernet, og et mange ganger sikrere system... navnet "token ring" kommer opprinnelig fra gamle indianere som brukte tokener (symboler) som den som pratet holdt, "tokenet" ble da gitt rundt i ring. forestill dere det at med token ring, går "tokenet"(fraktkapselen) rundt i nettet og skaffer informasjon fra hver enkelt bruker... med ethernet blir ALL informasjon fra brukere sendt ut fra pc'ene med en gang, og derfor oppstår kollisjoner.. og sånn oppstår ustabilitet og fartstap.. IBM sitt system ble avvist, mest sannsynlig pga. folk mente at det var "mindre brukervennlig for gjennomsnittsbrukeren"... den kampen vant ethernet, selv om token ring, er et mye sikrere og enklere system... Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 15:46, KELViN skrev:Mener du at CSMA/CD gjør at man får færre kollisjoner i ett LAN? Hvordan da? CSMA/CD gir færre enn ved dårligere flytkontrollere, ala stop and wait for å nevne en enkel og dårlig. =) Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 15:54, 4-Dante skrev:CSMA/CD gir færre enn ved dårligere flytkontrollere, ala stop and wait for å nevne en enkel og dårlig. =) Aha, det er jo klart. Takk. Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Hehehe. Klarte ikke å dy meg. Nice signatur btw :smile: -Dante Lenke til kommentar
^Zenit^ Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 11:02, veggiss skrev:det er en nettverksprotokoll, på lik linje med ethernet. bruker coax kabel hvis jeg ikke tar helt feil, og alle pc'ene er samlet i en "ring". når pakker sendes så hektes de på token'en som går rundt i ringen hele tiden. ehhh...ja, det var vel det jeg visste, sikkert noen som vet mere her. btw...brukes ikke så mye i dag Token Ring var/er faktisk basert på TP-ledinger!;-) TP-ledninger ble utviklet sammen med Token Ring, og ikke med Ethernet som mange tror. Har masse Token-utstyr i kjeller'n! Brukte det mye før, men 100 mbits Ethernet gjorde at jeg byttet raskt. I tillegg har all støtte for Token Ring blitt fjernet i de fleste operativsystemer (så vidt jeg vet hvertfall). I forhold til 10 Mbits Ethernet er 16 Mbits Token Ring adskillig raskere. Siden et vanlig 10 Mbits Ethernet nettverk under hardt press ligger på omtrent 2 Mbits... og med Token Ring ligger flyten omtrent på 14 Mbits hele tiden. Men med et swithet Ehernett nettverk, så er ikke de sakene der noe stort problem. Lenke til kommentar
alexio Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 bør kanskje få med at det eneste (noe brukte) operativsystemet som bruker token ring er os/2 fra IBM, som også skapte token ring... IBM-huset i oslo baserer seg på token ring teknologi, men de bruker visstnok andre operativsystemer (skjønner det ikke, men sånn er det)... token ring blir brukt hos visse "infoskalfremutenproblemer-firmaer" som satser på stabilitet og kvalitet.... har aldri selv prøvd det, men det skal visstnok være det sikreste Lenke til kommentar
DanteUseless Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 16:47, alexio skrev:token ring blir brukt hos visse "infoskalfremutenproblemer-firmaer" som satser på stabilitet og kvalitet.... Stemmer.. firmaet jeg jobber i bruker det i "core". For de aller mest nødvendige systemer. -Dante Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå