Gå til innhold

Alt liv på jorden dør ut, hva skjer da?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor varmt om dagen, kaldt om natten? Vil ikke støvet gjøre kald det kaldt både dag og natt?

Ser du for deg en atomvinter?

Jeg er ingen ekspert, men uten vegetasjon så ser jeg for meg at atmosfæren blir svakere og at det generelt blir mindre som holder temperaturen jevn. Men jeg vet ikke....

Ah, jeg tenker kanskje mindre kortsiktig enn deg. I de første månedene og årene etter et kometnedslag som er kraftig nok til å utrydde alt liv på jord, vil store mengder støv være virvlet opp i lufta, og sperre for sollys, noe som vil senke temperaturen med en del grader. Direkte eller indirekte er (nesten) alle organismer avhengig av sollys, og det meste som kunne overleve sjokkbølger e.l. vil dø av matmangel/frost. Når vi hverken har organismer til å utføre fotosyntese eller celleånding, vil jeg tro atmosfæren forholder seg omtrent stabil. Kanskje en likevekt mellom ozon og oksygen vil forskyves (kanskje av temperatur?), men det har jeg ikke kunnskaper til å si sikkert. I årene etter at støvet har lagt seg, vil alt være avhengig av atmosfæren, samt at vannet vil sluke en del varme i starten (det har god varmekapaistet; 4,2 kJ/kgK, det finnes mye av det, og det har hatt lang tid til å avkjøles(eller vil det det?)), så da er jeg på mer usikker grunn.

Det er givende å tenke over slike problemstillinger, for nå innser jeg hvor mye jeg egentlig er usikker på, som jeg aldri hadde trodd jeg kom til å ha bruk for å vite :)

Lenke til kommentar
Joda...  Vind, støv, varmt om dagen, kaldt om natten, cind og vær, vulkanutbrudd, jordskjelv ... masse action.  :fun:

Du glemmer supernovaer :love:

Om en tilstrekkelig stor meteoroide var på vei mot Jorden ville vi neppe oppdaget den i tide. Om vi hadde oppdaget den ville vi neppe fått den til å endre kurs. Vi ville sannsynligvis heller ikke fått delt den opp i tilstrekkelig små biter, slik at de brenner opp. Men det ville ikke hatt noen større påvirkning på universet forøvrig enn det vi har nå: Ingen i det hele tatt.

Dette er for øvrig hva som skjer om store meteoritter ikke blir en realitet: End of World

Endret av Myubi
Lenke til kommentar

Anbefaler dere å titte litt på strengteori. En del av strengteorien tilsier at universet(universene) er bare deler i store membraner som går i bølgeformer, og hver gang de kolliderer er det et nytt big bang.. Alt starter på nytt.

Vi skal alle dø en gang, så ikke bekymre dere så mye over slikt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...