Gå til innhold

Får ny disk i erstatning for defekt


Anbefalte innlegg

Mange har vel lest posten min om IBM-disken som krasjet? (se her)

 

I dag fikk jeg mail om at en 40Gb 60GXP 7200 RPM disk er på vei.

MEN,

Det står at den er DEMOBRUKT!

Må jeg finne meg i det? En ting er at jeg egentlig ikke vil ha ny disk, men pengene tilbake (den kostet 1300 når jeg kjøpte den)... :smile:

 

Det kom også en mail med "angrefrist-skjema", kan jeg angre på at jeg får en ny disk på garantien? :razz:

 

[ endret av ZoRaC den 2002-08-08 10:49 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garantien aner jeg ikke, men den er ikke så viktig. Det er reklamasjonstiden som er viktig og den tror jeg begynner å løpe på nytt.(2år fra du mottar varen) Sjekk kjøpsloven på http://www.lovdata.no

 

Reklamasjonsretten er noe du har krav på i henhold til kjøpsloven. Garanti er bare noe som produsentene/selgeren ofte velger å gi i tillegg.

Lenke til kommentar

Du har kjøpt et produkt, og etter angrefrist-tiden har du absolutt ingen rettigheter til å få pengene tilbake (bortsett fra ved grov uaktsomhet fra leverandør o.l.). Så at du får en helt ny disk som erstatning er noe du egentlig bør være fornøyd med..

 

[ Denne Melding var redigert av: mad_arab på 2002-08-08 13:05 ]

Lenke til kommentar

Quote:


mad_arab skrev (2002-08-08 13:04):

Så at du får en helt ny disk som erstatning er noe du egentlig bør være fornøyd med..


 

Det var d som egentlig var spørsmålet mitt:

Den er ikke ny, men demobrukt. Kan jeg nekte å ta imot den da?

Lenke til kommentar

Quote:


LeD skrev (2002-08-08 13:33):

Ble harddisken kjøpt etter 01.07.02? Da er det nye
som gjelder.


Denne loven gir deg rett til å velge om du vil ha reparasjon eller nytt produkt. (jfr. §§ 26 og 29)


Regner med at du kan nekte å godta brukt produkt som erstatning.


LeD


 

Kjøpr i september i fjor.. :sad:

Så hvis jeg "setter meg på bakbeina" og "nekter" å ta imot den brukte, må de gota d? :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Kjøpr i september i fjor..Så hvis jeg "setter meg på bakbeina" og "nekter" å ta imot den brukte, må de gota d?


 

Dessverre :sad:. Etter de gamle reglene kan selgeren velge om han vil reparere eller erstatte produktet.

 

Å gi deg en brukt harddisk er vel like bra som reparasjon.

 

Men garantien gjelder fortsatt. Er det egentlig mindre enn 3 måneder igjen, mener jeg at du har 3 måneders garanti. (Er ikke helt sikker på antallet måneder...)

 

Så hvis det skulle være noe galt med harddisken du får, er det bare å sende den i retur...

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


veggiss skrev (2002-08-08 13:41):

du har bare krav på å få produktet reparert, når de erstatter det så skal det være med et tilsvarende produkt, ergo det hjelper ikke om du setter deg på bakbeina.


 

Er en "brukt" disk en "tilsvarende disk" da?

 

Så reklamasjonstiden vare i 1 år til?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 13:47, ZoRaC skrev:

Er en "brukt" disk en "tilsvarende disk" da?


 

Var ikke harddisken din også brukt da? :smile:

 

Quote:


Så reklamasjonstiden vare i 1 år til?


 

Det er vel 2 års reklamasjonsrett på harddisker. (Regner med at de ikke er ment for å vare i 5 år?) Mener også at dersom du må bytte/reparere et produkt helt mot slutten av denne tiden, får du X nye måneder...

 

Du merker vel raskt om det er noe galt med den nye harddisken. Ta en skikkelig kontroll med en gang du får den.

 

LeD

Lenke til kommentar

Quote:


Var ikke harddisken din også brukt da? :smile:


 

Joda.. forsåvidt.. :smile:

 

Quote:


Så reklamasjonstiden vare i 1 år til?


Quote:


Det er vel 2 års reklamasjonsrett på harddisker. (Regner med at de ikke er ment for å vare i 5 år?) Mener også at dersom du må bytte/reparere et produkt helt mot slutten av denne tiden, får du X nye måneder...


Du merker vel raskt om det er noe galt med den nye harddisken. Ta en skikkelig kontroll med en gang du får den.


LeD


 

Anbefaler du å kjøre IBM's drive fitness tool eller har du noen andre forslag til programmer?

 

 

Grunnen til at jeg ikke vil ha den demobrukte er at de ikke sleger 40Gb 60GXp disker lenger, og i følge komplett.no har jeg rett til pengene tilbake hvis varene ikke "lagerføres" lenger.

 

Og jeg vil ikke ha en 40Gb 60GXP! :sad:

Vil heller ha 1300 kriner... :smile:

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet . Kjøpte et helt nytt hk som hadde defekt agp slot, fikk tilsendt et brukt hk av et annet merke.(og man kunne veeeldig godt se og forstå at det var "godt brukt") Syntest ikke dette var en god løsning siden det andre var nytt og erstattnings kortet helst var gått ut på dato. Men etter litt undersøkelse ga jeg opp da ingen noen plasser kunne svare på om det var slik det skulle være. Ga til slutt f... i hele kortet og handler aldri mer i den webshoppen.(ko.......no)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...