tronso Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 heisann, prøver om noen her kan hjelpe meg! Jeg fikk tak i en Dell Dimension 4100 (Pentuim III 933mhz)for en billig penge, og den funker fint. Problemet oppstår når jeg ønsker å boote fra en disk fra den gamle maskinen, dvs. en ferdig oppsatt disk med OS, programmer osv. Det ligger så mye der at jeg har ikke lyst til å formatere den! Maskinen starter ok med den gamle disken, passerer bios, og gir meg windows 2000 oppstartsbilde i noen sekunder, men så blir det blåskjerm: boot device inaccessible bla, bla,bla. Disken er registrert i bios. Jeg har prøvd følgende: - resatt bios - prøvd windows repair, fixboot, fixmbr - prøvd disken som slave i samme maskin, virket fint. - kjørt div. hd-diagnostic prog fra dos, disk ok Har også prøvd å kjøre win2000 installasjon på nytt (med oppstartsdiskettene) for å reparere, men ved omstart får jeg samme blåskjermen.. Det er sannsynlighvis bare og få fikset boot-sektoren, men jeg har ikke flere ideer på hva jeg skal gjøre, og det er her dere kommer inn i bildet! Noen som har noen gode tips? Tronso Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 OS som Windows (både nyere og eldre versjoner) jobber tett sammen med hovedkort, prosessor og annen hardware. Hvis man skifter hovedkort på en maskin så er det anbefalt at man fjerner hele OS'et og legger det inn på nytt. Derfor bør man alltid ta backup og formatere hele harddisken før man skifter hovedkort, og deretter legge inn hele OS'et på nytt. Ellers kan man oppleve akkurat det du opplever ¨nå. Sett derfor disken inn i den gamle maskinen, ta backup og formater og sett den deretter inn i den nye maskinen og reinstaller OS'er derfra. Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Hvorfor ikke bare sette disken inn i den nye maskinen, ta ut de dataene du trenger og deretter formatere den? Eller du kan repartisjonere den gamle disken på den nye pcn.Lag feks to part, legg dataene du trenger på en part og formater den andre hvis du vil ha noe os på den. Lenke til kommentar
tronso Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Der er jo så klart en mulighet og formatere disken, men jeg hadde håpet å slippe det... I latskapens ånd hadde jeg håpet å slippe unna hele ta backup/reinstaller biten! Det beste hadde jo vært om jeg fikk til å boote fra det gamle disken i den nye maskinen, men det viste seg jo å ikke være så enkelt! Det må da finnes en måte å fixe det på uten å formatere, eller? Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Nei! Det er jo ikke det! Du bruker Windows som operativsystem, og når det er satt opp sånn som det er går det ikke! Lenke til kommentar
BlackEagle Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Problemet er mest sannsynlig som følger: Når du installerer Win2000 opprettes en fil som heter boot.ini (på C:). Der skriver Win2000 bla. hvilken harddisk og partisjon det ligger installert på. Harddisker og partisjoner blir nummerert. F.eks. vil master-harddisken på primary IDE-kontroller bli disk 0. Hvis du flytter harddisken over i en annen maskin kan det være at den får et annet nummer, avhengig av om den er satt opp som master/slave og hvilken IDE-kontroller den er koblet til. Når Win2000 da prøver å boote tryner det fordi boot.ini refererer til feil/ikke eksisterende disk. En mulig løsning er å hacke i boot.ini slik at du gir disken med Win2000 riktig nummer slik den er i den nye maskinen. Dette er selvfølgelig ikke helt trivielt å gjøre (man må nesten gjette seg fram til hva som skal stå der), men jeg har gjort det. Men som andre har sagt her, du bør absolutt reinstallere maskinen i stedet pga. nye drivere/CPU/firmware etc etc. Hvis ikke kan Win2000 oppføre seg ustabilt. Lykke til... Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Du kan jo altids prøve å boote i safe mode. Avinstaller alt av drivere samt programmer du ikke trenger for så og teste. Tror ikke det funker, men det er jo lov å teste. PS! Bruk ghost på neste installasjon du. Så tar det deg 3 min å gjennopprette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå