Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hva gjør man med ustabil D-Link DI624?

Anbefalte innlegg

Har et trolig velkjent problem med trådløs router fra D-Link. Minst en gang om dagen må jeg dra ut kontakten i routeren ettersom den spontant ramler ut.

Har sett andre som har diskutert lignende problematikk. Hva har de/dere gjort med dette problemet? Kan man laste ned ny programvare e.l. fra D-Link, isåfall hvor? Må man reklamere på noe vis?

Mvh

Knut

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er ganske vanlig når det gjelder denne routeren. Har den selv og har vært plaget med ustabilitet hele tiden. Byttet psu da D-Link gikk ut og sa dette var grunnen (i ettertid konkluderte de med det ikke var feil med psu i det hele tatt) og har oppdatert til de nyeste firmware versjonene 2 ganger etter kjøp.

Jeg har en pc og pda koblet trådløst til, mens en annen pc og mediaplayern er kablet til routeren. Har byttet nettverkskort på pc'en som er trådløst tilkoblet uten at det hjalp. La til og med litt ekstra i kortet og fikk ett G-extreem eller hva det heter, men enda er den dønn ustabil. Kobler ut flere ganger i timen.

Hvis jeg laster ned (og opp) torrents med pc'en som er kablet (jeg har 8/1 Mbps fra UPC) og ligger på rundt 100KBps i opphastighet for så å pause eller avbryte opplastingen klikker routeren. Dette skjer som regel de gangene jeg pauser for å spille Joint Operations. Jeg mister nettet totalt og må restarte.

Har hatt dette problemet med både en AMD og Pentium 4, så med andre ord 2 forskjellige hovedkort og nettverkskort.

Før da jeg hadde bare 2Mbps linje var dette aldri noe problem, så det virker som routeren klikker hvis det er stor overførings-hastighet som avbrytes brått.

I november/desember 2004 satte jeg opp ett trådløst nettverk hos faren min siden han hadde kjøpt seg laptop. Husker ikke modellen, men det var en Linksys med 2 antenner jeg brukte som kostet rundt 500 på Elkjøp. Der er det en stasjonær pc som er koblet via kabel til Linksysen og kun den ene laptopen trådløs på nettverket. Når det gjelder datakunnskapen dems begrenser det seg til å skru av og på maskinen, lese nyheter og bruke netbank.

Siden jeg satte opp Linksysen hos dem har den til dags dato enda ikke vært restartet. De har enda ikke falt ut verken med laptop eller stasjonær pc, for tro meg da hadde jeg fått beskjed om at "noe er ødelagt" så da hadde jeg visst det.

Jeg kommer sansynligvis til å putte min egen D-Link innerst i skuffen og heller kjøpe en Linksys etterhvert, men skal vente til det kommer flere erfaringer fra den nye gamer-routeren til D-Link. Kan jo være den er stabil.

Lenke til kommentar

MTU må sannsynligvis justerers ned til 1480, anbefales hvertfall, noen leverandører sliter med folk som setter routere til over dette.

Ny firmware.

Kan også nevnes at noen d-link routere har problemer med å tømme det interne minnet og derfor stopper helt opp når de har overført 10Gb, så må man ut og inn med kontakten igjen for at den skal starte opp på nytt.

Bruker selv

D-link 624

D-link 624+

Jensen AP

Har ikke hatt problemer med noen av de etter å ha gjort det jeg skrev over..

Det er også viktig at du styrer unna brukte kanaler om du bor i ett nabolag hvor flere rundt deg kjører trådløst

Kanaler du kan bruke er 1-3-6-9-11 men du bør holde deg til 1-6-11

Og har du en såkallt 108mbit og holder til i ett nabolag hvor andre bruker trådløst, så sett den til 54mbit.

Endret av Techpoint
Lenke til kommentar

For en god stund siden, før/rundt juletider om jeg ikke tar feil, hadde denne ruteren problemer med strømforsyningene, at de var ustabile. D-Link satte vel i gang et program for å kunne sende nye strømforsyninger til kundene. I enkelte tilfeller vil også en oppgradering av firmware kunne hjelpe for strømstyringen i selve ruteren. Men det var nok et parti strømforsyninger som var for ustabile. Det kommer litt an på når trådstarter kjøpte sin D-Link.

på www.d-link.no finner du firmware til din ruter, som kan hjelpe på stabiliteten.

HER gadd jeg finne det for deg. Du må selv finne ut hvilken revisjon du har da. Mener det er noen serienr eller noe på undersiden som tilsier hvilken revisjon det er.

Lenke til kommentar
For en god stund siden, før/rundt juletider om jeg ikke tar feil, hadde denne ruteren problemer med strømforsyningene, at de var ustabile. D-Link satte vel i gang et program for å kunne sende nye strømforsyninger til kundene. I enkelte tilfeller vil også en oppgradering av firmware kunne hjelpe for strømstyringen i selve ruteren. Men det var nok et parti strømforsyninger som var for ustabile. Det kommer litt an på når trådstarter kjøpte sin D-Link.

på www.d-link.no finner du firmware til din ruter, som kan hjelpe på stabiliteten.

HER gadd jeg finne det for deg. Du må selv finne ut hvilken revisjon du har da. Mener det er noen serienr eller noe på undersiden som tilsier hvilken revisjon det er.

Det med strømforsyningene viste seg å ikke løse problemet..

Det var firmware som var problemet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...