BioNor Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Hei! Har noen spm angående HK og FSB. For 16mnd siden kjøpte jeg et virkelig "state-of-the-art" system, en P4 1,5Ghz Socket 423 og et GF3 kort. Dette er jo en pc som forsatt er grei, har riktignok klokket den til 1,6, noe som har gjort at tempen er økt til relativt høye 66C(før var den 60C). Jeg klokket ved å øke FSB fra 100 til 105, høyere kunne jeg ikke gå pga ustabilitet, så her er tingene jeg lurer på; -Er Socket 423 veldig uegnet til klokking? -Hvor mye kan temperaturen ligge på på denne type CPU?( er som sagt en P4 1.5 Willamette på en S423) -Hvis jeg kjøper en ny P4 2.26Ghz og skal klokke den, bør det gjøres ved multiplikator, FSB eller en kombinasjon av begge? -Er det noe grense for hvor mye FSB kan økes med tanke på hvor mye et HK kan presses? -Er det noe vits å bytte ut et GF3 kort(verken Ti200 eller Ti500, men det som bare het GF3) med et et GF4 Ti kort, eller er det like greit å vente på Radeon 9700? Og for dem så lurer ja, jeg er newbie, med tanke på klokking hvertfall:-) [ Denne Melding var redigert av: BioNor på 2002-08-08 10:17 ] Lenke til kommentar
ustabil Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Din p4 er mye varmere en de nye nortwood cpuene så de er ikke så veldig egnet for overklokking. Grensen på å klokke på div hovedkort til p4 jeg har vært borte i har en grense på 200 mhz. Foresten så er p4 multiplikator sperret, så du må overklokke med fsb. Jeg har selv en northwood som jeg klokka lett fra 1,6 til 2,35 med en fsb på 147mhz :smile: Lenke til kommentar
enter Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 P4 Williamette er vel lite egnet til overklokking, i alle fall sett i forhold til P4 Northwood. Det har vel ikke noe mere med socket 423 å gjøre enn at det er en P4 W antar jeg. Om du skal klokke P4-2,26/533 Northwood er det som med alle P4-prosessorer at du må klokke ved å sette fsb. Jeg har et HK som lar meg sette fsb fra 133 til og med 166, - og for P4-2,26 gir fsb 166 2,83Mhz. Dersom jeg hadde et HK som tillot meg å sette fsb høyere, - er det potensiale til å nå høyere med den prosessoren, - selv med std. boxed kjøler og vifte. P4W har 18 micron teknologi mens P4NW har 13 micron teknologi. Dette gjør at NW-prosessorene utvikler mindre varme ... Lenke til kommentar
zacon Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Jeg vil påstå at socket 423 er veldig uegnet til klokking. Jeg har en p4w 1700 mhz, socket 423 som er veldig vanskelig å få opp noe særlig, fordi den krever så altfor høy spenning (vcore). Jeg får faktisk ikke kjørt på høyere enn 103 i fsb (Dette er uten voltmod). Selvsagt får jeg kjørt høyere; det går fint med 120 i fsb, men da kommer jeg ikke lenger enn til biossetup pga. for lav spenning. :sad: Nordskogen holder seg noe kaldere, men Williamette blir heller ikke spesielt varm. Temperaturene dine høres veldig høye ut, pass på at du har riktig mengde kjølepasta mellom prosessoren og cpuen. Nå høres det jo ut som om du har et litt annet utgangspunkt enn meg, det høres jo heller ikke ut som om du har stilt opp cpu core voltage i det hele tatt. Dette kan du gjøre for å øke stabiliteten. Prøv deg fram. Jeg ville ikke byttet ut gf3 kortet ennå, men det får du nesten bestemme selv. Lenke til kommentar
Ullsokk Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Du burde definitivt bytte ut med NW! støtter hk'et ditt socket 478 da?? sjekk siggen så skjønner du kanskje hvorfor! :wink: Lenke til kommentar
zacon Skrevet 14. august 2002 Del Skrevet 14. august 2002 Bare glem det jeg sa. Prosessoren min kjører nå tilsynelatende stabilt under 2048 mhz, med en fsb på 120 og vcore på 1.85. Det virker ikke som om den var helt "klar" for å kjøre med såpass høy spenning. Etter en halvtime på full load ligger nå cpu-temperaturen på 39,5 grader, og det er med 25,5 grader bare i rommet! 28 grader i kabinettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå