Ernie Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Altså, jeg forutser en potensiell krangel mellom meg og SOPP (Studentskipnaden i Oppland). I kontrakten (skummleste den dessverre bare ved underskriving) står det at de har rett på rentene fra depositumet. Problemet er at dette kan de ikke uten videre gjøre. SOPP har ved en tidligere anledning forklart det hele med at de har en dispensasjon. Spørsmålet er da, kan man klare å skaffe det? Er det noen som kjenner til at noen utleiere/skipnader har fått en slik dispensasjon? PS: Nei, det er nok ikke snakk om mange pengene, kanskje 70-80kr for min del. Poenget er at SOPP isåfall ureglemessig tjener rundt 80.000kr i året på dette (forutsatt 1000 leietagere og 2% rente). Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 De har ikke lov til å beholde rentene, og det er utleier som skal dekke eventuelle utgifter ved å åpne en depositumkonto. Lovene rundt dette er ufravikelige, så lenge ikke avvikene er til leietagers fordel. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 http://www.dinside.no/php/art.php?id=28795 http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#3-5 Mvh Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Nei, du som leier skal ha rentene. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Så det er ikke engang mulig at de har dispensasjon fra loven? Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Så det er ikke engang mulig at de har dispensasjon fra loven? Nope... Reglene er ganske firkantede når det gjelder depositum. Lenke til kommentar
sim Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) I husleielovens §11-4, fjerde ledd står følgende: Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren. Det betyr vel at om du har skrevet under på at renten tilfaller utleier, så gjør dem det. Endret 19. august 2005 av sim Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Et annet poeng er at hadde husleie vært ca. 8-10 kr./mnd mer hvis rentene hadde gått den andre veien ? (ut ifra en økonomisk synspunkt) Edit: sliter litt med rettskriving osv. er finsk og vel ordblind også... Endret 19. august 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det er ikke en dispensasjon fra loven i slik tilfelle vel? Det skal underskrives en kontrakt når depositumet settes inn, så der skal betingelsene stå. Husk at slike selskap som leier ut mange boliger har ofte en depositumskonto hvor alle leietakere setter inn sine depositum. Så vidt jeg husker å ha blitt opplyst av banken, så bør en kreve at det opprettes en egen...noe du iflg. banken har krav på. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Hva man måtte ha skrevet under på er helt uvesentlig, om man har skrevet under på noe som bryter husleieloven er kontrakten ulovlig og dermed strengt tatt ugyldig -- i alle fall på det ulovlige punktet. Loven åpner ikke for dispensasjonsmuligheter. Lenke til kommentar
sim Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Jeg synes nå at §11-2, fjerde ledd er ganske klar? Siden Ernie leier av SOPP (Studentsamskipnad) er det rimelig å anta at det er studenthybel, og dermed er jo denne ganske så aktuell. Endret 19. august 2005 av sim Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 (endret) I husleielovens §11-4, fjerde ledd står følgende:Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren. Det betyr vel at om du har skrevet under på at renten tilfaller utleier, så gjør dem det. Tror vi har løsningen der jeg Et annet poeng er at hadde husleie vært ca. 8-10 kr./mnd mer hvis rentene hadde gått den andre veien ? (ut ifra en økonomisk synspunkt) Edit: sliter litt med rettskriving osv. er finsk og vel ordblind også... Du har et poeng der. Hadde de ikke fått rentene hadde de ganske garantert lagt på 10kr på leien. Endret 19. august 2005 av Ernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå