Gå til innhold

Kan en utleier lovlig beholde rentene på dep.?

Ernie

Anbefalte innlegg

Altså, jeg forutser en potensiell krangel mellom meg og SOPP (Studentskipnaden i Oppland). I kontrakten (skummleste den dessverre bare ved underskriving) står det at de har rett på rentene fra depositumet. Problemet er at dette kan de ikke uten videre gjøre. SOPP har ved en tidligere anledning forklart det hele med at de har en dispensasjon. Spørsmålet er da, kan man klare å skaffe det? Er det noen som kjenner til at noen utleiere/skipnader har fått en slik dispensasjon?

PS: Nei, det er nok ikke snakk om mange pengene, kanskje 70-80kr for min del. Poenget er at SOPP isåfall ureglemessig tjener rundt 80.000kr i året på dette (forutsatt 1000 leietagere og 2% rente).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I husleielovens §11-4, fjerde ledd står følgende:

Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.

Det betyr vel at om du har skrevet under på at renten tilfaller utleier, så gjør dem det.

Endret av sim
Lenke til kommentar

Et annet poeng er at hadde husleie vært ca. 8-10 kr./mnd mer hvis rentene hadde gått den andre veien ? (ut ifra en økonomisk synspunkt)

Edit: sliter litt med rettskriving osv. er finsk og vel ordblind også... ;)

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Det er ikke en dispensasjon fra loven i slik tilfelle vel?

Det skal underskrives en kontrakt når depositumet settes inn, så der skal betingelsene stå.

Husk at slike selskap som leier ut mange boliger har ofte en depositumskonto hvor alle leietakere setter inn sine depositum. Så vidt jeg husker å ha blitt opplyst av banken, så bør en kreve at det opprettes en egen...noe du iflg. banken har krav på.

Lenke til kommentar

Jeg synes nå at §11-2, fjerde ledd er ganske klar? Siden Ernie leier av SOPP (Studentsamskipnad) er det rimelig å anta at det er studenthybel, og dermed er jo denne ganske så aktuell.

Endret av sim
Lenke til kommentar
I husleielovens §11-4, fjerde ledd står følgende:
Ved utleie av elev- og studentboliger kan det uten hinder av § 3-5 tredje ledd avtales at rentene av konto for depositum skal godskrives utleieren.

Det betyr vel at om du har skrevet under på at renten tilfaller utleier, så gjør dem det.

Tror vi har løsningen der jeg :)

Et annet poeng er at hadde husleie vært ca. 8-10 kr./mnd mer hvis rentene hadde gått den andre veien ? (ut ifra en økonomisk synspunkt)

Edit: sliter litt med rettskriving osv. er finsk og vel ordblind også... ;)

Du har et poeng der. Hadde de ikke fått rentene hadde de ganske garantert lagt på 10kr på leien. Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...