buskmann Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Aner ikke hvordan kvalitet er hos Biltema, men jeg kommer til å handle bremsene mine her: EBC Brakes. De har både vanlige og performance bremser.. vanlige pads (framme) til den gamle Passaten min koster rundt 30 euro og det er for 2 stk. (per axle set, som det står). Ikke en ublu pris, selv om man nok blir nødt til å legge til 25% moms + postens gebyr ved innførsel til gamle Noreg. 4769379[/snapback] Litt gammel tråd ja, men de har en porto på 38 euro for et par bremseklosser når jeg sjekker. Kan umulig lønne seg. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg skal ikke uttale meg om bremser og Biltema's kvalitet på dem. Men hold dere ihvertfall unna Biltema's lyspærer (12V). Har ikke vært borti makan til dritt. Jeg var så dum at jeg kjøpte flere sett på èn gang, for å ha i reserve. Det var pina-dø ikke lenge de holdt. Den pæra som holdt lengst varte nesten 2 mnd. Det skal da sies at de forrige pærene, før biltema, holdt over 1 år. Så billig ble dyrt. Lenke til kommentar
M.B. Skrevet 27. mars 2006 Del Skrevet 27. mars 2006 Dere kan ikke lage to båser orginal og uorginal.Innenfor uorginal finnes det utallige grader innenfor samme merke pluss at det finnes utallige levrandører.Det finnes ikke en eneste "orginalkloss" å få kjøpt på noe merkeverksted.Alle bremseklosser å få kjøpt hos en merkeforhandler er "uorginal".Den samme klossen du kjøper på merkeverksted kan du også kjøpe uorginalt og da mener jeg den SAMME klossen lagd av samme maskin.Har selv sett når den samme delen blir pakket i forskjellige esker.Det dere skal være klar over at visse deler kan du aldri få kjøpt igjen som sto på bilen da den var ny.Det gjelder f.eks bremser og eksos.Kvaliteten på f.eks den orginalmonterte bakpotta er mye høyere enn den du får kjøpt på merkeverkstedet når du bytter første gang som sikkert mange har merket.Dette er pga garantitider mm.På alle bremseklosser skal det være merket kvalitetsverdier.Kjøper man en kloss som har minst like gode verdier er du i mål.Problemet blir når en leverandør sier det er samme kloss på en A6 1.8 som en 4.2,det er da du merker problemet.Les hva som står på den orginale klossen(merke ikke bilmerke) så ringer du til en leverandør som har samme merket og be om å få samme type klosser hvis du synes den er dyr på merkeverksted. 1 Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 har testa biltema skiver og klosser på golfen.. og det gjør jeg IKKE igjen! 1. dårlig bremsevirkning.. 2. blir fort varme 3. kast i skive forekommer 4. klosser glasserte /sprakk skal sies at jeg har en veldig aktiv kjørestil. så det kan ha litt og si! men når man kommer litt fort og må bråbremse, og ingenting skjer, annet enn at skiver blir glødende og klosser glasseres, da må man tro at noe er galt en plass! Bruker heller noen ekstra kroner på gode bremser som fungerer! erfaringsmessig så har jeg blitt veldig glad i brembo/mintex kombinasjonen! biter godt på kalde bremser, og enda bedre når bremsene har fått litt temperatur på seg.. selvsagt blir dette også utrolig varmt om man bremser mye, men det vil alle typer bremser også bli! Mvh Dan Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Og hvor handler man da, når man vil ha god kvalitet men helst ikke betale mer enn på Biltema? Lenke til kommentar
Dan Stamnes Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 bilextra selger brembo/mintex Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Min mening er at det er bedre å punge ut litt penger for noen skikkelige bremseskiver og klosser en gang, enn å kjøpe på biltema og måtte bytte igjen etter et år eller slikt. Kanskje før. 4704896[/snapback] Du vet, at biltema kjøper inn deler fra samme fabrikk som andre levrandører. Kan nevnes at byttet eksos på min bmw. Bakeksos kostet 3000 hos mekonomen, mens 1200 hos biltema...akkurat samme fabrikk. eneste fordelen med mekonomen er at dem gir 3 års garanti Lenke til kommentar
Anette_ Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Jeg kjøpte også bakre eksospotte hos Biltema, var som noen nevnte litt lenger opp ikke samme kvalitet som den originale. Og jeg synes den lukter litt rart, men det var halv pris i forhold til mekonomen.. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Og jeg synes den lukter litt rart, men det var halv pris i forhold til mekonomen.. 5826972[/snapback] Uansett hvor du kjøper ny eksos vil den alltid lukte litt i begynnelsen Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Biltema og andre kan selge originaldeler. Definisjonen på en originaldel er at den er laget utifra spesifikasjoner fra produsent av bilen. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Biltema og andre kan selge originaldeler.Definisjonen på en originaldel er at den er laget utifra spesifikasjoner fra produsent av bilen. 5827192[/snapback] Sant, å som regel kommer det meste fra samme fabrikk Lenke til kommentar
kremt Skrevet 28. mars 2006 Del Skrevet 28. mars 2006 Alt må jo produseres en plass, og det er ikke så mange fabrikker som driver med slikt når alt kommer til stykket Lenke til kommentar
framoeng Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Her var det mye rart. Først kan vi ta def. av originaldel. En "originaldel" er den delen som til enhver tid er billigst i markedet, og som samtidig oppfyller ingeniørenes krav. Man skal tjene penger på å bygge bil, og det er defor ingen grunn til gi kunden er høyere merverdi enn hva de forventer. Dette kan lett illustreres i et Kano diagram. En del produsenter er kjent som OEM produsenter (Original equipped manufacturer), dette er f.eks. KYB, bosch og sachs. Tyske biler har hovedsakelig Bosch som leverandør av innsprøytning, filter og tenningsdeler. KYB leverer støtdempere til en haug av biler, som f.eks. renualt. Når det gjelder kast i skivene fra biltema, skyldes dette ofte feilmontering. Er ikke navet rengjort grundig for rust og drit, får man fort kast. Jeg har enda til gode å oppleve kast i Biltemaskiver som er montert riktig. Jeg har biltema skiver forran, og bremseklosser fra Mintex. ikke noe problem. Hadde Brembo skiver før, men merker ingen forskjell. BMWen stopper som den skal. Jeg ser for meg at Biltema kjøper batcher hos forskjellige produsenter. Dvs. at bremseklossene fra batch 1 og 3 kan ha forskjellig produsenter, men lik eske. Dette har jeg erfart på drivstoffilter hos biltema. De gjør vel som alle andre, og kjøper der hvor det billigst, og hvor kvaliteten er på et akeseptabelt nivå. Endret 19. februar 2008 av framoeng 1 Lenke til kommentar
trra Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 (endret) Det har blitt testet flere ganger, klossene du kjøper hos merke forhandeler er bedre enn f.eks biltema hvor du ikke vet hva du får. Til den vanlige kjøringen er biltema greit, men når man må belaste bremsene ved nødstopp, varmegang osv blir det forskjell. bare 3 år gammel denne tråden, må du leve i minst 3 år til. Endret 19. februar 2008 av trra Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Det har blitt testet flere ganger, klossene du kjøper hos merke forhandeler er bedre enn f.eks biltema hvor du ikke vet hva du får. Til den vanlige kjøringen er biltema greit, men når man må belaste bremsene ved nødstopp, varmegang osv blir det forskjell. bare 3 år gammel denne tråden, må du leve i minst 3 år til. Hadde vært fint med en kildehenvisning her. Lenke til kommentar
eab Skrevet 19. februar 2008 Del Skrevet 19. februar 2008 Av og til skulle man tro at biltema hadde egne fabrikker som produserte det de solgte... Jeg skjønner ikke hvorfor bremboskiver i biltemaeske skulle være dårligere enn bremboskiver i bremboeske f.eks 1 Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Av og til skulle man tro at biltema hadde egne fabrikker som produserte det de solgte... Jeg skjønner ikke hvorfor bremboskiver i biltemaeske skulle være dårligere enn bremboskiver i bremboeske f.eks Det er vell garantien som oftest er forsjellen... Uansett er det vell ikke lov å selge dårlige bremseskiver til bil i norge? Lenke til kommentar
trra Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Hadde vært fint med en kildehenvisning her. http://www.motor.no/tester/utstyr/article36334.ece Også dårlige klosser Men ikke alle uoriginale bremseklosser er gode, Det viser testen tydelig. Klossene fra Mintex, Biltema og Delphi fikk alle problemer i en av deltestene. Mintex-klossene strakk ikke til under høye temperaturer, Biltema mistet mye av bremseevnen under langvarig oppbremsing og Delphi-klossene ble raskere nedslitt enn de andre. I en kommentar sier Delphi at de skiftet leverandør av klosser i januar. Klossene vi testet ble imidlertid innkjøpt fra butikk i Finland i mai, Sjansen for å finne gamle klosser i butikken er tydeligvis fortsatt til stede. Dårligst ut i testen kommer klossene fra ETF, som får svake karakterer i de fleste disiplinene, unntatt slitasje, der de får toppkarakteren 10. VW : 9,8\10 Biltema : 7,4\10. Gode gamle drive testet også orginal vs uorginal vs raceklosser og kom fram til det samme. dessverre ikke link til den testen. Endret 20. februar 2008 av trra Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Veldig bra. Opplever dessverre ofte at mange slenger ut påstander i hytt og pine uten å ha nevneverdig dokumentasjon bak skråsikkerheten. Bra at det finnes unntak! Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 (endret) Fikk bare litt lyst til å skrive litt i denne tråden basert på hva jeg har hørt, sett og egne erfaringer. Har flere ganger fått varer fra Biltema i "original" emballasje, og fått vist varer i butikken som enda lå i "original" emballasje. Kan blant annet nevne; lykter i Hella og Bosch esker, bremseskiver i SBS esker, mye tyder jo på at Biltema bremseklossene er Mintex også. Av personlige erfaringer har jeg fått viftereimer med Goodyear-stempel. Dessuten selger jo Biltema Eqyuem tennplugger, og Statoil-olje (Samme oljen koster dobbel så mye hos Statoil), noe som skal sies og ikke være for dårlig Støtter meg opp under påstandene over her. Det mest sannsynlig er at Biltema kjøper batcher fra diverse produsenter/leverandører, og derfor kan utførelsen (og kvaliteten) variere noe. Når sant skal sier, gjelder vel dette de fleste. Som sagt tidligere står det ikke 234 forskjellige fabrikker å produserer den samme varen Ta Bilxtra for eksemplet. Bla gjennom katalogen deres, og sammenlign produktene med Biltema sine. Hvor mange kliss like produkter, bare med annet merke (Også "originalmerker"), samt priser på 50-100% høyere, klarer dere finne? Flere en dere klarer å telle på deres 10 fingre i allefall. Men hvorfor er ikke folk like skeptiske til disse varene? Jo, fordi det ikke står "Biltema" på dem. Selv tror jeg Biltema sliter med mye av det samme som f.eks Skoda, et dårlig rykte som kom til for 20år siden Endret 20. februar 2008 av Zevs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå