Gå til innhold

Er gress elektrisk? [ledende]

Shikaru

Anbefalte innlegg

Jeg var ute å hoppa på trampolina mi ( som vanlig ) også så jeg at det var noe gress som kom fra under beina mine som lå der. jeg satt meg ned for å plukke det bort, og i det jeg skulle ta på gresset, ( fingra var ca 5 cm unna på det meste ) så poff, så dytta de seg 10 cm ca. gjorde det flere ganger, og til info, så var ikke gresset tørt, men heller ikke vått.

Edit: fiksa litt på topic.

Endret av Gohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det leder nok ikke så mye men litt kan det lede...

statisk elektrisitet kan ofte være mange tusen volt i det lille millisekundet det slår ut,

og når det da er noen tusen volt "hopper" gjerne elektronene fra fingeren og til gresset og videre ned til jorda,

elektronene hopper ca 1mm per 1000 volt dvs har man ca 5000 volt hopper gnisten ca 5mm

jeg vet ikke om det er helt eksakt 1000v/1mm men etter hva jeg har hørt og erfart er det ca noe slik

dvs 1000v/1mm er igjenom luft ikke gress

gresset leder nok sikkert en smule mer en lufta, det kommer nok oxo en del ann på om det er tørt, fuktigt eller vått

Lenke til kommentar
det leder nok ikke så mye men litt kan det lede...

statisk elektrisitet kan ofte være mange tusen volt i det lille millisekundet det slår ut,

og når det da er noen tusen volt "hopper" gjerne elektronene fra fingeren og til gresset og videre ned til jorda,

elektronene hopper ca 1mm per 1000 volt dvs har man ca 5000 volt hopper gnisten ca 5mm

jeg vet ikke om det er helt eksakt 1000v/1mm men etter hva jeg har hørt og erfart er det ca noe slik

dvs 1000v/1mm er igjenom luft ikke gress

gresset leder nok sikkert en smule mer en lufta, det kommer nok oxo en del ann på om det er tørt, fuktigt eller vått

er ladningen linear med avstanden? trodde den økte jeg?

Lenke til kommentar

Gress, er jo i direkte kontakt med jord, og hvis det er våt å du er barbeint så får du god kontakt... Altså du får en utladning til jord, å hvis du da er "ladet" med statisk vil du selvfølgelig få et lite prikk. Akkurat på samme måte som om du tar i en jordet kran, dusj o.l

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...