Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bilder og info om din sykkel..


ssswopp

Anbefalte innlegg

post-106207-1181681021_thumb.jpg

Mitt villdyr!

125ccm. Bajaj chetak. Reserve dekk bak og 2 oppbevaringsrom. Kjempe flott.

 

Fliser sikkert alle de små mopende her :)

8846342[/snapback]

Toppfart du klarer med den da? Lurer på om jeg skal ha meg en lett-scooter når jeg flytter til Bergen.

8847381[/snapback]

Den gjør 100km/t med 2, kanskje litt over 100 med 1.

 

Ikke noe fartsmonster, men bunndrag har den. Og gir på hånda er også deilig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
post-106207-1181681021_thumb.jpg

Mitt villdyr!

125ccm. Bajaj chetak. Reserve dekk bak og 2 oppbevaringsrom. Kjempe flott.

 

Fliser sikkert alle de små mopende her :)

8846342[/snapback]

Toppfart du klarer med den da? Lurer på om jeg skal ha meg en lett-scooter når jeg flytter til Bergen.

8847381[/snapback]

Den gjør 100km/t med 2, kanskje litt over 100 med 1.

 

Ikke noe fartsmonster, men bunndrag har den. Og gir på hånda er også deilig.

8852500[/snapback]

 

Hvordan funker det? Giring på handa?

Lenke til kommentar
post-106207-1181681021_thumb.jpg

Mitt villdyr!

125ccm. Bajaj chetak. Reserve dekk bak og 2 oppbevaringsrom. Kjempe flott.

 

Fliser sikkert alle de små mopende her :)

8846342[/snapback]

Toppfart du klarer med den da? Lurer på om jeg skal ha meg en lett-scooter når jeg flytter til Bergen.

8847381[/snapback]

Den gjør 100km/t med 2, kanskje litt over 100 med 1.

 

Ikke noe fartsmonster, men bunndrag har den. Og gir på hånda er også deilig.

8852500[/snapback]

 

Hvordan funker det? Giring på handa?

8854173[/snapback]

Clutch på venstre hånd. Klemmer inn den, og vrir helt opp, så har du 1 gir, deretter fri, 2-3-4 gear. Veldig morsomt.

Lenke til kommentar

Mitt nye villdyr er en Suzuki Gp 100. God gammel luftavkjølt evighetsmaskin. Nå har den orginalsylinder ( nedplombert til 7hk pga norge er horer, de blir levert med 12hk orginalt og da går de ganske godt ). Dreiventilen er fikla med og potta har lite innmat, gjør ca 90 på en god dag. Utrolig MORSOM å kjøre, og den er billig i drift, innkjøp og ved problemer er det billig å utføre.

 

Bilder av "beistet" ( tatt i betraktning at jeg betalte 4000,- for den er den i meget brukbar stand ):

Bilde071.jpg

Bilde070.jpg

 

PLANER:

Porte sylinder så den får 12-14hk ( samt fikse eksosporten så jeg får brukt hele registeret, orginalt sperrer den på 7k som en orginal TS. Dette pga lav eksosport, typisk Suzuki 2.5 og 7hk motorer ). Evt skaffe meg en 125ccm sylinder, da er den vill og går på hjulet uten problemer, siden den kun veier 90kg er det lett å få fart på den. Videre bør jeg prøve å fikse meg lys, for det har jeg ikke fordi el-nettet er et evig kaos - og jeg mangler regulator så det nytter lite å legge opp et eget. )

Lenke til kommentar

Fin den ;) Men gamle suzuki totaktere er nok desverre ikke evighetsmaskiner.

 

Du bør nok gå rett på en orginal 125ccm sylinder, da skulle du, om den er som de fleste andre japser fra den tiden, havne rett i 15HK uten å måtte tenke på noe annet. Skulle ikke koste rare greiene heller, et par tusen for stempel og sylinder kanskje?. Hold den pen og orginal så får du sannsynligvis mye mer igjen for den enn du betalte.

 

Å flytte på porter utover å ta ut ilagte plomberinger er ganske vanskelig å få skikkelig til, hever du eksosporten mister du kompresjon, da må du slipe ned toppen for å kompensere. Skal man gjøre det skikkelig må man flytte tenningen et par grader tilbake igjen også, og da begynner det å bli en del som skal klaffe for å få det til å gå rent. Hvis det er lite innmat i potten vil det flytte effekten nedover på registeret, så hvis du syns den gir seg for tidlig er det et bedre sted å begynne enn å fikle med sylinderen.

 

Det var ganske vanlig på 70-tallet for å flytte effekten oppover på registeret, men resultatet var ofte temperamantsfulle maskiner som var fullstendig uten bunndrag og umulig å få til å gå skikkelig på tomgang. Det går fremdeles historier om en Puck 75 som gjorde 100 rundt her jeg bor på 70-tallet. Ryktet skulle ha det til at han hadde snudd tenningsplata så langt tilbake at han måtte file bort skruehullene og lime den fast for å få den til å gå med den kompresjonen han hadde. (lå bak svinghjulet med stifter og et par spoler på, som igjen matet coilen)

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

VS nye sykler er det evighetsmaskiner. Og den kan borres, så om det skjer noe er det billig å fikse.

 

Uansett, det med porting bør være greit. Da det finnes to typer 100ccm sylindrre. En med 7hk og en med 12hk, forskjell på portene.

Har fått tips fra en del folk om at det burde gå greit å få portet opp en "Norge" sylinder til samme effektområde som en orginal 100ccm sylinder. Den råeste 125ccm sylinderen ( med 4 kanaler bak ) har rundt 18hk i følge et par karer jeg har preket med som hadde denne sykkelen som ung.

De tipset meg også om eksosporten jeg kunne file for å få brukt gira helt, er ikke unormalt at disse motorene sperrer på 7k, pga den ikke får slipt ut nok eksos.

Endret av scoot
Lenke til kommentar
VS nye sykler er det evighetsmaskiner. Og den kan borres, så om det skjer noe er det billig å fikse.

Det er sant, men se hvor mange Suzuki GT og GP totaktere som finnes igjen sammenlignet med Honda CBer så skjønner du fort hva jeg mener ;)

 

Borring vil ikke fikse det om du hever porten feil, da må du ha ny sylinder. Som sagt var det vanlig å gjøre dette før, men man skal vite hva man gjør for å få det skikkelig til, ikke noe man gjør selv i garasjen med en håndfil.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
VS nye sykler er det evighetsmaskiner. Og den kan borres, så om det skjer noe er det billig å fikse.

Det er sant, men se hvor mange Suzuki GT og GP totaktere som finnes igjen sammenlignet med Honda CBer så skjønner du fort hva jeg mener ;)

 

Borring vil ikke fikse det om du hever porten feil, da må du ha ny sylinder. Som sagt var det vanlig å gjøre dette før, men man skal vite hva man gjør for å få det skikkelig til, ikke noe man gjør selv i garasjen med en håndfil.

8878376[/snapback]

Mente ikke at det fiksa seg ved borring, for all del. Det jeg mente var at den kunne borres ved skjærings.

 

Men så er jo også CB 100 4takt, så klart lever fler av de enn gamle totaktere. Men jeg har hatt både Aprilia Og Husqvarna, og er GLAD for å komme over på en gammal totakter med litt mer kvaliteT ( Vil påstå denne har mer kvalitet enn nye sykler, sett bort i fra elnett ).

 

Det med heving av eksosporten, så skal vist den være 1mm for lav, med tanke på å få dratt ut gira. Sylinderen blir satt bort til en som kan det om den skal portes ( Skal få tak i en brukt sylinder som skal portes, så jeg har orginal i bakhånd om noe skulle gå galt ).

 

Setter pris på tips og triks ang dreiventilen, har lyst på mer effekt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...