Simen1 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Hvis du kjøper et kompakt digitalkamera og ikke fristes av nye kameraer på lang tid, hvor lenge forventer du at kameraet skal holde rent teknisk sett før det bryter sammen? Forutsett normalt bruk. I forbrukerkjøpsloven er det et kriterie: "ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år". Ville du sagt at slike kameraer ER ment for å vare vesentlig lengre enn 2 år? Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Er jo individuelle kvalitetsforskjeller, men et normalt digitalkamera skal uansett klart vare vesentlig lenger enn 2 år dersom det ikke utsettes for noen uønskede påkjennelser (støt, fukt etc). Lenke til kommentar
mjetro Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Jeg aner ikke hvor lenge et moderne digitalkamera varer, så jeg har sikkert ikke noe med å svare her. Men jeg skal like å se den som hevder en levetid på under 5 år for et kamera til noen tusenlapper. Gamle analoge kameraer lever nesten evig. Da kameraene begynte å komme med lysmåler, var det vanlig at Cds-cella døde etter noen tusen bilder. Men det var på 60-70-tallet. Jeg hadde et SLR-kamera i begynnelsen av 70-tallet, som ikke varte mer enn fire år (men det var minst 5000 bilder...). Etter det har jeg kjøpt et kompaktkamera (1973) og to SLR-kameraer (ca 1978) og (ca 1980). De lever ennå alle sammen, etter tusenvis av bilder. Riktignok er de stygge og slitte utvendig, men det er ikke noe å si på funksjonalitet og billedkvalitet. Så jeg vil forvente at et moderne kamera, i hvert fall av ett av de kjente merkene - ikke sånne du kjøper på Rimi eller Ellos, skal vare betydelig mer enn i to år. Verden har tross alt gått framover de siste ti-årene. Det svake punktet er nok batteriet. Men det kan byttes. Trolig vil de fleste av oss skifte kamera før det blir utslitt, fordi det kommer noe nytt. Lenke til kommentar
EspenE Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Levetid utover to år og også lenger enn reklamasjonsrettens fem kan du nok forvente, men levetid som "gamle dagers" produkter vil de nok ikke ha. Produsentene lever av to ting, det ene er å trigge markedet med stadig nye modeller det andre er å lage produktene slik at de ikke varer for lenge. Helst skal du bli så fristet til å kjøpe nytt at du aldri opplever produktets reelle levetid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Takk, jeg er helt enig. Da tolker jeg det til at det er gjengs oppfatning at det bør være 5 års reklamasjon på slike kameraer. EspenE: Ja, det er synd at det skal lages dårlige produkter med vilje for å heve utskiftnignstakten. Hele kappløpet om stadig raskere bruk-kast -sykluser synes jeg er direkte miljøfientlig og moralsk betenkelig. (verstingeksempel: mobiltelefoner) Det er mulig dette enten flater ut over tid hvis holdningene til produsentene endres, eller at det ender i et krakk dersom det virkelig renner over for forbrukerene. Endret 20. august 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Takk, jeg er helt enig. Da tolker jeg det til at det er gjengs oppfatning at det bør være 5 års reklamasjon på slike kameraer. Ja, utvilsomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå