Gå til innhold

Arbeidsmiljøloven - en rettighet eller en ulempe?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når det gjelder fagforeninger, har vi gjort en ting klart overfor hun som er ansatt hos oss. Hun må gjerne melde seg inn; men da senker vi lønnen hennes til tarriffen. Opp til henne.

 

Nå skal det sies at mitt forrige innlegg var mest ment for å inspirere til diskusjon, men likevel. Min far har gjennom tidende ansatt mange mennesker, og jobbet for mange ulike selskaper. De siste femten årene har han jobbet for seg selv i eget firma, og leid seg selv ut gjennom dette firmaet. Nå er vel riktignok pappa medlem av Advokatforeningen som er å regne som en fagforening, men Advokatforeningen går så vidt jeg har skjønt inn for "individuelle lønnsforhandlinger", hvor hvert enkelt medlem får forhandlet frem det som er best for medlemmet, det være seg ferie, lønn eller andre frynsegoder.

 

Tilbake til arbeidsmiljøloven, som jeg mener hindrer folk i arbeide slik de vil. Det samme gjelder åpnings og stengetids-reguleringene. Hvorfor skal ikke folk få handle når de vil? Hvis jeg eier en butikk, og tilstrekklig ansatte ønsker å jobbe natt til søndag, hvorfor kan ikke jeg få holde åpent og selge varer som vanlig?

 

Vil ikke arbeiderne mine antar jeg liksom at de sier fra, at "nei, det går ikke". Men kanskje de til og med ber om å få jobbe om natten, kanskje de har en rytme som gjør at å jobbe om natten passer dem utmerket. Hvorfor skal da arbeidsmiljøloven komme og nekte dem det?

 

Nei.

 

Norge er for detaljstyrt. Stem Høyre.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal da arbeidsmiljøloven komme og nekte dem det?

Fordi fjerner man denne lovgivningen kan arbeidsgiver sette premissene slik han selv ønsker. Hele grunnen til at arbeidsmiljøloven kom i det hele tatt, var fordi det var så mange arbeidsgivere som kjørte et ukompromissløst, lite uhumant løp som skadet arbeidsstaben.

Lenke til kommentar
Joda, jeg bor hjemme, og går på skole. Men fremfor å jobbe på ettermiddager for å få litt arbeidserfaring, vil jeg faktisk foretrekke å jobbe en natt eller to i uken.

Å jobbe om natten i helgen er jo én ting (reduserer dog mulighetene for festing), men resten av uka? Mener du at du skal jobbe i timesvis om natten og dra på skolen noen timer etterpå? Det vil jo garantert føre til at man blir sløv og uoppmerksom på skolen :no:

 

Selv syns jeg man bør begrense jobbing sålenge man går på skolen.

 

Du nevnte også et eksempel med avisbud, men de aller fleste ungdommer som er avisbud går jo enten med søndagsavis eller kveldsutgaver. Jeg har ennå til gode å møte en ungdom som går med f.eks morgenutgaven av aftenposten.

Lenke til kommentar
Jeg har ennå til gode å møte en ungdom som går med f.eks morgenutgaven av aftenposten.

Da jeg gikk på ungdomskolen (94 til 97) var det mange som gikk med avisene om morgenen. Meg inklusivt. Mange delte også avisrute slik at de bare gikk annenhver natt, eller én til to netter i uken. Men dette er ikke noe å anbefale synes jeg. For det er som du sier, skoledagen etterpå blir så godt som bortkastet. Barn og unge bør konsentrere seg om skolearbeidet. Tid for arbeid vil de har mer enn nok av senere.

Lenke til kommentar
Før jeg leste gjennom denne i går trodde jeg den var der for å gi meg visse rettigheter. Men der ser det ut som jeg feilet totalt. Denne loven er for å beskytte dumme arbeidere som ikke klarer å passe på seg selv.

 

Jeg er rett og slett forbannet over alt som er regulert i lovverket. Arbeidsmiljøloven og "Forskrift for arbeid av barn og unge" bør endres snarest.

Arbeidsmiljøloven regulerer forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, og gjelder _alle_ som er ansatt, med noen unntak.

 

Den sier hva som er givers plikter på arbeidsplassen, og den sier noe om arbeidstaker sine plikter.

 

Og angående arbeidstider. De er der for en grunn, de er begrunnet både historisk og vitenskapelig.

Lenke til kommentar
Joda, jeg bor hjemme, og går på skole. Men fremfor å jobbe på ettermiddager for å få litt arbeidserfaring, vil jeg faktisk foretrekke å jobbe en natt eller to i uken.

Å jobbe om natten i helgen er jo én ting (reduserer dog mulighetene for festing), men resten av uka? Mener du at du skal jobbe i timesvis om natten og dra på skolen noen timer etterpå? Det vil jo garantert føre til at man blir sløv og uoppmerksom på skolen :no:

 

Selv syns jeg man bør begrense jobbing sålenge man går på skolen.

 

Du nevnte også et eksempel med avisbud, men de aller fleste ungdommer som er avisbud går jo enten med søndagsavis eller kveldsutgaver. Jeg har ennå til gode å møte en ungdom som går med f.eks morgenutgaven av aftenposten.

Når det gjaldt arbeid på natten iforhold til meg tenkte jeg meg f.eks. natt til søndag eller fredag, EN gang i uken. Da ville jeg fortasatt fått festet fra meg. ;) Naturligvis er det en fordel å sove før man går på skolen, og det hadde jeg heller ikke tenkt å endre på.

 

Det med avisbud som jeg trakk frem er at det er et unntak fra natteforbudet som ellers gjelder "barn og unge".

Lenke til kommentar
Trenger egentlig arbeiderne en egen lov med rettigheter? Klarer de ikke forhandle seg frem til rettigheter selv?

Ja selvfølgelig trenger de det. Er nok av mennesker som gledelig takker ja til høyere lønn hvis arbeidsgiver slipper å beuke penger på sikker arbeidsplass.

 

 

Edit:

 

Arbeidsmiljøloven er også til for å beskytte arbeidsgiveren mot seg selv. Den stiller krav til at arbeidstageren holder sikkerhetsforeskrifter og den stiller krav til arbeidsgiveren at den ansatte ikke slurver her. Dette er utrolig viktig og sørger for at det blir færre som belaster helsevesenet med arbeidsrelaterte skader. Men det er på dette feltet rom for store forbedringer.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Norge er for detaljstyrt. Stem Høyre.
Har ikke Høyre styrt i 4 år nå da? Er det fortsatt detaljstyrt? Nei, huff da!

Ikke stem høyre.

Arbeidsmiljøloven blir myket opp, Høyre har fjernet diverse skjemaer, gjort det enklere å velge private levrandører av f.eks. sykehus etc.

 

Vi er i gang, men verden lar seg ikke forandre på fire år.

Lenke til kommentar

Det er slettes ikke bare bare å finne seg en annen jobb, hvis man ikke har høy verdi på arbeidsmarkedet. Hvis man ikke har trygd som alternativ eller en sterk arbeidsmiljøvernlov, så blir resultatet at mange rett og slett må jobbe under dårlige forhold for i det hele tatt å overleve. Det er ikke greit å finne en "snill" arbeidsgivere, når de fleste som ansetter lite attraktiv arbeidskraft behandler de ansatte som dritt.

Lenke til kommentar

Det er ikke politikken som sådan som fører til at det er for mange arbeidstakere, en slik situasjon hvor mange arbeidstakere har lite å velge imellom vil man alltid ha. Hvis man ser på f.eks. USA, så er ser man veldig tydelig at stor økonomisk vekst slettes ikke fører til bedre forhold for de lavtlønnete, så lenge økonoien rundt er relativt liberalistisk. Selv om det skulle være nok av arbeidsplasser, så har man uansett problemet med at mange arbeidstakere er veldig enkle og erstatte, og da vil de uansett stille svakt.

 

De eneste gangene man har hatt så stort press på arbeidsmarkedet at man har redusert fattigdom veldig i nyere tid, har skjedd i sosialdemokratiske eller kristeligdemokratiske land etter krigen hvor offentlige utgifter har ført til en kunstig høy etterspørsel etter arbeidskraft med brukbare lønninger.

 

Det som vil skje hvis det blir for mye press på arbeidsmarkedet i et liberalistisk samfunn, er at man vil enten tiltrekke seg innvandrere fra andre land, man vil oppleve utflytting av arbeidsplasser til andre land, eller noen tjenester vil bli så dyre at kundene ikke gidder å etterspørre dem lenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...