Gå til innhold

Ny studentPC skal vare i 6 ár, ikke til spilling

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal kjöpe ny pc som ikke skal brukes til spilling, men denne pcen skal samtidig helst vare i 6(!) ár. Den bör derfor kunne hándtere neste generasjons lagringsmedier som feks blue ray ol. lagringsplater og kanskje en oppgradering av OS. Jeg kommer til á la PCen stá pá for á laste ned hele dögnet. Spiller av en del musikk, og bör klare á redigere bilder.

PCen skal kjőpes i utlandet, hvor jeg ogsá skal bruke den (er student). Jeg har tre gamle IDE disker som bör ha plass i kabinettet i tillegg til plass for eventuelle utvidelser i form av nye disker. I tillegg bra om den kan vaere litt stille.

msi k8n sli platinum 1,33

s939 athlon 64 3500 2,14

sata seagate 3öö gb 1,44

Kingston 1O24MB 1X 1,50

(eller 2X 1024MB Kingston) 3,00

Nec 3540A 0,42

GeForce 6600 256 MB (Innovision) 0,93

480 W HIPER power Type R Ezüst (14 db) 0,70

(eller thermaltake 350w passive 0 db!) 1,28

Sum billigste valg 8,43 tusen kr

Kanskje jeg legger til noen ekstra vifter ol. i tillegg.

Passer dette sammen* Noe jeg bör forandre

Bör jeg vente litt med á kjöpe den andre rambrikken til prisene gár ned

Skjermen kjöper jeg et annet sted, ápen for forslag pá rimelig 19 tommer med godt forhold mellom pris og kvalitet.

Kabinetter ser jeg ikke pá listen over komponentene. Prisene er grovt regnet og de inkluderer bygging med en dags ventetid.

Háper at noen kan hjelpe. Pá forhánd takk for svar.

Endret av hungry hippo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har planer om at maskinen skal holde i 6 år så er det greit og vite: Hva slags programmer kommer du til og bruke nå og fremover?. Skal maskinen holde i 6 år uten oppgraderinger?. Hvis maskinen ikke skal brukes til spilling så kan du jo spare noen kroner på og gå ned på skjermkortet til f.eks ett Radeon X300. (Om du skal bruke endel grafiske programmer som 3dsmax osv så er det jo mulig du kan dra nytte av ett 6600GT. har ikke så mye peiling på akkurat sånt.) Siden du skal spille av filmer/musikk og laste ned så hadde kanskje en dual core vært noe. Dette kommer selvsagt an på hvor mye du vil bruke. Blir kanskje litt lite med 8500 for en dual core.

Siden den skal brukes til skole blir den vel mye brukt til og surfe på nettet skrive i word, excel osv, som den helt sikkert vil kunne klare om 6 år også.

Har satt opp ett forslag i en annen tråd til dual core maskin til ca 10000 kroner mulig du får noen tips herfra.

Dual core jobb/kontor/bilderedigeringspc til 10K Det er det nederste forslaget i første posten. :)

EDIT: Som han under her sier så må du nok belage deg på en oppgradering av minne iløpet av 6 år på det oppsettet jeg linka til.

EDIT: Skal bestille akkurat det oppsettet som også i dette tilfellet skal holde noen år.

Endret av underground
Lenke til kommentar

Nå har jo alle 6200 i prisguiden viftekjøling bortsett fra TC (turbocache) versjonen. Ble anbefalt og droppe turbocache(nVidia)/hypermemory(ATI) fordi dette stjeler fra systemminnet. Som heller ikke er noe pluss hvis maskinen skal vare lenge uten alt for mange oppgraderinger.

Endret av underground
Lenke til kommentar

6 år hm.. skal du bare bruke excell, word osv, kan du kjøpe en p3-maskin brukt for rundt 1000 kr og kjøre windows nt på den.

Ikke sløs unødvendig! (btw. siden du er student, kan du jo kjøpe en laptop! iBook (apple) har fine laptopper som varer lenge!De koster ikke så mye heller;)

edit: ville kjøpt en ekstra rambrikke og hd til den event. bruktpcen!

Endret av scarface15
Lenke til kommentar

Takker alle for svar, tror jeg gár litt ned pá grafikk-kortet, og gár for dual core. Linken överst var nyttig for jeg er ute etter mye av det samme.

Jeg har ogsá vurdert baerbar, men det vil ikke passe for mitt bruk. Jeg vil ikke trenge á flytte mye pá pcen. Jeg har en del harddisker og et lydkort jeg ikke fár satt inn. Skal jeg ha mange bokser utenfor vil det bráke en del. Skjermen vil bli mindre, jeg liker best á bruke vanlig tastatur. I tillegg vil en baerbar vaere en del dyrere enn en vanlig pc og ikke like enkel á forandre pá senere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...