Gå til innhold

Fraskrive seg rettigheter mht. arbeidsmiljøloven

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne arbeidet om natten, noe arbeidsmiljøloven setter en stopper for frem til jeg fyller atten. Etter klokken 23 kan jeg ikke arbeide i det hele tatt.

Går det an for meg å fraskrive meg denne rettigheten? I prinsippet skal vel arbeidsmiljøloven kun være for å sikre meg rettighetene mine, og hvis jeg ikke ønsker rettigheten - kan den fraskrives?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge arbeidsgiver ikke nekter deg å jobbe etter kl 23 så er det som regel ikke et problem, så fremt du ikke er organisert da.

Det er det samme med overtid, er ikke mange timene du får "lov" til å jobbe ekstra men den regelen har jeg brutt alt for mange ganger. Aldri noen som har brydd seg.

Lenke til kommentar

Den er nok absolutt ja...

Den er ikke bare ment som dine rettigheter, men også for å beskytte deg mot å bli utslitt (skole/nattarbeid). Nå kan det seff være at du ikke går noe særlig på skole, og da hadde det kanskje vært greit å kunne skippa den delen av arbeidsmiljøloven for deg...men beklager, det går ikke.

Ikke alle reglene i arbeidsmiljøloven som faller like heldig ut for alle, men du blir da 18 tidsnok skal du se....

Lenke til kommentar

Bare for å få dokumentert det så kan man lese i Arbeidmiljøloven kap. 1

§ 5. Ufravikelighet.

Loven kan ikke fravikes ved avtale med mindre dette er særskilt fastsatt.

Med fastsatt menes unntak som er skrevet inn i loven. Et eksempel på dette er AML §35 der det står unntak fra begrensninger om barnearbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...