PlatinumFlyer Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Jeg skulle gjerne arbeidet om natten, noe arbeidsmiljøloven setter en stopper for frem til jeg fyller atten. Etter klokken 23 kan jeg ikke arbeide i det hele tatt. Går det an for meg å fraskrive meg denne rettigheten? I prinsippet skal vel arbeidsmiljøloven kun være for å sikre meg rettighetene mine, og hvis jeg ikke ønsker rettigheten - kan den fraskrives? Lenke til kommentar
XzYLsiT Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Følger med på denne tråden, lurer på det samme. Endret 19. august 2005 av XzYLsiT Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Så lenge arbeidsgiver ikke nekter deg å jobbe etter kl 23 så er det som regel ikke et problem, så fremt du ikke er organisert da. Det er det samme med overtid, er ikke mange timene du får "lov" til å jobbe ekstra men den regelen har jeg brutt alt for mange ganger. Aldri noen som har brydd seg. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det er faktisk en lov, og ikke en anbefaling. Vil tro den er absolutt. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Den er nok absolutt ja... Den er ikke bare ment som dine rettigheter, men også for å beskytte deg mot å bli utslitt (skole/nattarbeid). Nå kan det seff være at du ikke går noe særlig på skole, og da hadde det kanskje vært greit å kunne skippa den delen av arbeidsmiljøloven for deg...men beklager, det går ikke. Ikke alle reglene i arbeidsmiljøloven som faller like heldig ut for alle, men du blir da 18 tidsnok skal du se.... Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Du får ikke jobbe overtid før fylte 18 i følge loven - tror jeg? Eller kanskje det var et par timer? Jeg ville jo synes å jobbe en nat ville være optimalt... Men det synes tydeligvis ikke forfatteren av arbeidsmiljøloven... Eller "Forskrift for Arbeid av barn og unge". Lenke til kommentar
Klette Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Arbeidsmiljøloven er ufravikelig, og kan derfor ikke fjernes ved avtale (det vil jo ødelegge hele poenget med loven) Lenke til kommentar
valentino Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Bare for å få dokumentert det så kan man lese i Arbeidmiljøloven kap. 1 § 5. Ufravikelighet. Loven kan ikke fravikes ved avtale med mindre dette er særskilt fastsatt. Med fastsatt menes unntak som er skrevet inn i loven. Et eksempel på dette er AML §35 der det står unntak fra begrensninger om barnearbeid. Lenke til kommentar
DoNotWant Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Så teit. Det er jo på kvelden man får bra lønnstillegg Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Spør om å få lov å jobbe, da vel. Det kommer neppe kontroll på arbeidsplassen, og om det gjør, får arbeidsgiver skylda. Du kan bare spille dum, i det ekstreme tilfellet at det skulle bli oppdaget. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå