Beatnut Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Jeg har endelig klart å finne en driver for Linux som kanskje støtter det trådløse D-Link pcmcia-kortet mitt. Men, jeg har ikke peiling på hvordan jeg får installert den. Noen som kan hjelpe? Edit: Jeg har søkt litt rundt her og funnet mange tråder og noen som omhandler akkurat mitt problem. Det jeg får inntrykk av er at alt koker ned til at man må ha litt grunnleggende kunnskap rundt det å redigere system-filer i Linux, gjøre ting med kjernen osv (Eksempelvis madwifi). Jeg føler ikke at jeg helt ennå har kontroll med det å selv lage en pakke fra kildekode, så jeg må innrømme at jeg umiddelbart føler meg noe skremt over nivået på kunnskaper man må ha. Foreløpig har jeg en driver, madwifi og ndiswrapper som de tre alternativer jeg har tro på kanskje kan fungere. Det er bare det å få det inn på maskina på riktig måte. Driveren har en installasjons-tekst som forklarer fremgangen. Men når jeg er i den utpakkede mappa via root-terminal og jeg skriver make , får jeg en feilmelding om en mappe som ikke finnes og som ikke blir laget. Så litt hjelp til en "blind" vil bli tatt i mot med stor takk. Endret 18. august 2005 av Beatnut Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 følger stort sett alltid med en readme-fil, der står stort sett alt du trenger. evt en guide på d-link sine sider. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 følger stort sett alltid med en readme-fil, der står stort sett alt du trenger.evt en guide på d-link sine sider. Jeg kommenterer det med install-teksten i den redigerte delen av forrige innlegg. Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 hvilken mappe skaper problemet da? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Finst vel RPM for ndiswrapper ein eller annan stad? Syns no folk har nemnt det. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Vet du hvilket brikkesett D-link kortet ditt bruker? Jeg bruker sjøl MadWifi, men det er jo kun for kort som bruker brikkesett fra Atheros, så hvis kortet ditt ikke er Atheros basert kan du glømme MadWifi. (...) får jeg en feilmelding om en mappe som ikke finnes og som ikke blir lagetMadWifi kompilerer driveren "opp mot" kjernekonfigurasjonen din, dvs den skjekker .config i /usr/src/linux, og sikkert noe mer. Hvis ikke du har innstallert kildekoden for kjerna vil den gi en feilmelding noe ala mappen finnes ikke. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Jeg vet dessverre ikke hvilket brikkesett kortet bygger på. Det er ett DWL650 Airplus G. I følge utvikleren av driveren jeg har funnet så støtter den akkurat den modellen jeg har. På lista til madwifi støtter den DWL610, så jeg tenkte jegkunn eta en sjangse og teste om de var bygd på ca samme lest. Ellers får jeg prøve å finne en RPM av Ndiswrapper. Har tiita litt på siden til Ndis-wrapper uten å finne noe ennå, så om noen har en RPM eller en link til en side der de har det hadde jeg vært takknemlig. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Nå fant jeg faktisk noen sider med RPM av ndiswrapper etter litt googling. Men utvalget er stort, så jeg har ikke helt klart å finne ut hvilken jeg skal velge ennå. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Kan det ikkje gjerast via pakkesystemet? Veit ikkje om det er så mange Fedora-brukarar, men dei må no kunne svare. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Skal sjekke det ut når jeg kommer hjem fra jobb i dag. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Hvis D-link kortet er støttet av MadWifi er det intet problem. Burker som sagt MadWifi sjøl og har ingen problemer, i hvert fall ingen jeg har merket Men (også som sagt) MadWifi trenger kildekode og config'en for den kjerna du kjører. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Hvis D-link kortet er støttet av MadWifi er det intet problem. Burker som sagt MadWifi sjøl og har ingen problemer, i hvert fall ingen jeg har merket Men (også som sagt) MadWifi trenger kildekode og config'en for den kjerna du kjører. Det å redigere, legge inn, eller på annen måte tukle med kildekoden osv er per dags dato litt over mitt nivå. Satser derfor på Ndiswrapper i første omgang. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det å redigere, legge inn, eller på annen måte tukle med kildekoden osv er per dags dato litt over mitt nivå. Satser derfor på Ndiswrapper i første omgang. Du trenger absolutt ikke å rote med kildekoden til driveren eller kjernen. Alt du trenger å gjøre er å installere kjernekildekoden og kompilere madwifi med "make" og "make install". Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Hokay dude. Det virker som du kjenner dine egenskaper og handler deretter. Smart det, burde gjøre det sjøl innimellom. Fikla litt med Ndiswrapper i forbindelse med et tidligere PCMCIA kort. Halvveis suksess, håper du får det til bedre bedre. EDIT: @Gimper. Mente MadWifi trenger å vite config til den kjerna som bruker. Hvis jeg har misoppfattet, beklager jeg det. Endret 19. august 2005 av olefiver Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Om kernel source er inne, er også config-en inne. Er som sagt berre kildekoden til kjerna ein brukar ein treng, og den skal kunne hentast inn lett med pakkesystemet. Noko som yum install kernel-source? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 jeg fikk ikke til å yum installere source, tok den ned som rpm. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 EDIT: @Gimper. Mente MadWifi trenger å vite config til den kjerna som bruker. Hvis jeg har misoppfattet, beklager jeg det. Jeg har i alle fall aldri trengt å gjøre noe annet enn å skrive "make" og "make install". Mulig at det er nødvendig å vite config til kjernen på noen konfigurasjoner. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Litt presisering: Vet at du får med config for kjerna når du installerer kildekoden, men hvis du har kompilert opp egen kjerne vil ikke config som følger med kildekoden korrespondere med den kjerna du bruker. Nå, siden Beatnut meldte om en mappe som manglet, og jeg fikk "/usr/src/linux doesn't exist" feilmelding første gang jeg la inn madwifi, regnet jeg med at han manglet kildekoden. Men så "tok" jeg litt i da jeg skrev om kildekoden at jeg la til configfil referansen Ser nå at det var overflødig å si no om configfila, men hvis Beatnut hadde kompilert egen kjerne for så å avinnstallere kildekoden ville ikke han få gjeldene kjernes configfil ved reinnstallering. *olefiver ror så det plasker* Men nå går Beatnut for Ndiswrapper så han trenger vel ikke kjernekildekode da. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Den jeg ikke fant mappa til var hverken ndiswrapper eller madwifi, men en alternativ driver. Jeg har installert en standard nedlastet Fedora-distro. Distroen lasta jeg ned forrige uke fra Fedora sine sider, så jeg regnermed at den er ganske "fresh" for å si det sånn. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 For å styre wlankortet annbefaler jeg NetworkManager. Skru på NetworkManager-tjenesten, og start NetworkManagerInfo-programmet som din egen bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå