KaldBlod Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Hei. Lurer litt på hva et Peltier-element EGENTLIG er. Har sett bilde på Microplex, men jeg skjønner ikke hvordan det virker osv. Noen med tid som gidder å forklare? :smile: Lenke til kommentar
house Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 et peltier element (tec) er ett kjøle element, det utvikler varme på den ene siden og kulde på den andre, med stort tec, så kan du komme under minus =) Lenke til kommentar
Hans Erling Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Så setter du en kopperbit i mellom elementets kalde side og CPU og en kjøler med vifte på den varme siden. Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 7. august 2002 Forfatter Del Skrevet 7. august 2002 På Microplex har de et hvor det står "172 watt". http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DRIFT08 1. Betyr det at det trekker 172 watt, hele tiden? 2. Da må man vel ha en ganske/veldig kraftig PSU? 3. Hva trenger man i tillegg til et Peltier-element og en kobberplate? (unntatt feit lommebok). 4. Bråker den? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Peltier-kjøling er _kun_ for entusiaster! Vil du overklokke utifra kostnadseffektivitet, kan du glømme pelt-kjøling. http://www.overclockers.com har dungevis med artikler om dette. Svar på spm: 1. Nei, det betyr at den i teorien maksimalt kan frakte 172 watt fra kald til varm side. 2. No kidding. Regn med en _dedikert_ 300-watter til å trekke en 172 watts tec. 3. I praksis er det kun vannkjøling med vannblokker tilpassa pelt-bruk som duger. Microplex og flere andre selger (nesten) alt du trenger. 4. Et peltier-element i seg selv er helt lydløst. mvh Are-Harald. [ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-08-08 00:37 ] Lenke til kommentar
Folo Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 kunne trengt å montert en slik i panna jeg, er solbrent og drittvarm Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 00:31, Folo skrev:kunne trengt å montert en slik i panna jeg, er solbrent og drittvarm Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 00:21, KaldBlod skrev:På Microplex har de et hvor det står "172 watt".1. Betyr det at det trekker 172 watt, hele tiden?2. Da må man vel ha en ganske/veldig kraftig PSU?3. Hva trenger man i tillegg til et Peltier-element og en kobberplate? (unntatt feit lommebok).4. Bråker den? Ja, den vil trekke 172W hele tiden. Antall watt den transporterer fra den kalde til den varme siden vil være lik det prosessoren din utvikler. Temperaturdifferansen mellom de to sidene vil være avhengig av hvor mange watt som overføres. Som en tommelfingerregel kan du si temperaturdifferansen er lik max temperaturdifferanse på tomgang ganger [(Wpeltier-Wcpu)/Wpeltier] Altså nytter det ingenting om du har en 72W peltier på en 72W cpu. Men husk at peltierelementet også skal kjøles. Om du har en 72W cpu og 172W peltier er det hele 244W som skal kjøles. Det må du ha kraftig vannkjøling for å klare bra. Hvis du klarer å holde vannet nede på 30C og DTmax er 70 grader C, kan du følge ligningen over regne ut tempen på prosessoren: -11 grader C. Selve elementet er bare en seriekobling av P og N-dopede halvledere. Det er helt lydløst og fungerer på motsatt måte av et termoelement. (Temp-differanse lager spenning) Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 jeg fikk vite (igår eller forigårs) at W-ratingen kun er hvor mange W den kan flytte fra kald til varm! i tillegg bruker den en del ekstra strøm, som kommer ut i form av ekstra varme. vet ikke hvor mye det er snakk om, men hør med skrue og bøgge :wink: Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Bare husk at de 172W i dette tilfellet ikke kan brukes uten å ta med virkningsgraden for å regne ut hvor mye strøm den trekker fra psu. Hvis virkningsgraden til dette elementet er høyest ved ca 15.1 volt så vil et raskt overslag og interpolering av andre kurver si at dette elementet trekker ca 10.5 ampere når det har 12 volt over seg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 12:50, sjanten skrev:jeg fikk vite (igår eller forigårs) at W-ratingen kun er hvor mange W den kan flytte fra kald til varm! i tillegg bruker den en del ekstra strøm, som kommer ut i form av ekstra varme.vet ikke hvor mye det er snakk om, men hør med skrue og bøgge :wink: Det er helt riktig det du sier. Hvis du ser av ligningen min i en post lengre opp så ser du at om du har 172w cpu og 172w peltier, så flytter den over nettopp 172W. Ulempen er bare at da blir temperaturdifferansen 0 grader C. Jo færre watt den har å flytte over, jo større blir temperaturdifferansen på kald og varm side. Det du nevner er det ene ytterpunktet på skalaen (172W cpu og 0 C i temp-differanse) Det andre ytterpunktet er når den ikke har noe å kjøle ("cpu"= 0 W) Da vil temp-differansen bli lik Tmax (70 C i eksemplet over) Om cpu'en utvilker noe i mellom 0 og 172w så vil også temperaturdifferansen ligge et sted i mellom 0 og 70 C. Bare bruk ligningen som beskrevet over. Lenke til kommentar
sjanten Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 simen: har du et script eller et program med ligninga i? tar det i tilfelle høyde for spenningsavviket (12V/15V) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Nope, har ikke noe script. Du må nok bruke kalkisen... Sånn som jeg har skrevet ligninhen så har jeg ikke tatt høyde for at man ikke setter på full spenning. Siden det er halvledere det er snakk om er ikke motstanden lineær. Jeg skal likevel gjøre den forenklede antagelsen (linær) og da kan man si at effekten til peliteren med den lavere spenningen blir: W2=W1*[(V1*V1)/(V2*V2)] Der: W2= Watt peltier ved lav spenning W1= Watt peltier ved høy spenning V2= Lav spenning V2= Høy spenning Eksempel: W2=172W*[(12v*12v)/(15v*15v)]=110W. For å ta høyde for spenningen kan du bare sette inn 110W i ligningen jeg presanterte i stedet for 172W. DTmax er en spesifikasjon som gjelder det bestemte peltierelementet (som regel oppgitt der de selges) Om et ikke er oppgitt kan du bruke 65-75C som de fleste er) Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 10. august 2002 Del Skrevet 10. august 2002 Tråden er feilposta, og stenges og flyttast. mvh., Vegard, moderator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg