Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Får ikke tilgang til harddisken

Anbefalte innlegg

God kveld!

Jeg søker hjelp til følgende problem:

Når jeg starter opp pc'en får jeg beskjed om å sette i oppstarts cd'en(jeg har ikke diskettstasjon) Jeg kommer meg ikke forbi dette skjermbildet, uansett hva jeg gjør. Når jeg så setter i en oppstarts cd finner jeg bare den partisjonen som ikke har XP installert(jeg har totalt 2 partisjoner). Dette problemet har skjedd meg to ganger før, hver gang med ca. et halvt års mellomrom. Jeg vet ikke om dette er tilfeldig eller ikke. De forrige gangene har jeg alltid løst problemet med å formatere harddisken. Men denne gangen har jeg ting på harddisken som jeg ikke vil miste(personlige bilder, dokumenter, osv. osv.) Så jeg lurte på om det finnes en måte å løse dette problemet uten at alle tingene mine går tapt. Jeg har forresten hørt om et program som kan bringe tilbake ting man har slettet, selv om man har formatert.

Takker på forhånd for all hjelp!

EDIT: (glemte spec's)

Abit IC7 MAX-3

Maxtor 160GB

Corsair 512MB XMS4000pro

Intel P4 2.6C

Sapphire 9600XT

Endret av Raijin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så harddisken klarer ikke å boote selv? Da kan bootsectren være skadet. Bruk windows-cden til å fikse dette. Velg "recovery console" og skriv "fixboot c:" (hvis c:\ er systempartisjonen din). Hvis du ikke fåt boote fra cd, så må du stille inn cdrom som første "boot device" i BIOSen din.

Lenke til kommentar

Hei, prøvde det du sa, men jeg fant ikke "recovery console" verker på Win XP eller Win 98 cd'en. Når jeg har harddisk som første boot device, kommer det opp disc error. Siden dette har skjedd to ganger før, med omtrent likt tidsmellomrom, kan det være at harddisken er ødelagt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...