software Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Hei. Jeg satte feil strømkabel i harddisken min. Det vil si at jeg satte inn den som egentlig skulle til laptopen. Den leverer 18 Volt / 6,5 Ampere, mot 12 V/3 A som forsyningen til harddisken gir. Den stod i ca 1 min før jeg fant ut at noe var galt. Så satte jeg i originalforsyningen igjen, og nå starter den ikke lenger. Lysdioden på strømforsyningen blir svakere når jeg skrur på bryteren, og det begynner å blinke. Heldigvis fant jeg en tråd om dette på hardware.no : http://forum.hardware.no/index.php?showtop...20komplett&st=0 Jeg tok disken ut av kabinettet og koblet den direkte på pc'n min, da kom det en svak lyd også begynte det å ryke litt fra en av komponentene på kontrollkortet. Jeg skrudde av pc'n med en gang. Dette er disken jeg har: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=116345 Jeg bestilte en disk som var like stor fra Komplett for og flytte kontrollkortet fra den nye over på min gamle defekte: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309272&cks=PRL Jeg fikk ny disken i dag, og har skiftet over. Når jeg monterte disken rett i pc'n så "klikker" den litt når maskinen starter, men den vises ikke så jeg antar at det er nnoe galt. Om det er pga galt kontrollkort eller at disken er fysisk skadd vet jeg ikke. Når jeg prøvde å sjekke litt nøyere så la jeg merke til at Produsentens varenr på min gamle disk var annerledes enn det på den nye disken. På min gamle står det :"6Y200P0", mens den jeg fikk fra komplett har "6B200P0" som varenummer. Det jeg lurer på er om det er grunnen til at harddisken ikke vil starte? Burde jeg i så tilfelle prøve å få tak i en disk med rett varenummer? Den eneste jeg finner som har denne disken med riktig varenummer er : http://www.itbutikken.no/p/34304/1.htm Er det noen som har noen formening om jeg burde prøve å kjøpe denne eller ikke? Dataene på disken er veldig viktig, men jeg hadde ikke lyst å betale 9000 kr til IBAS riktig enda Lenke til kommentar
capy Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 det ville nok hjelpet om diskene var helt like, da kunne vi eliminert den tingen. det som kan hende at har skjedd er at du kan ha svidd motoren som driver lagringsplatene. det du kan gjøre, er å hive kontrollerkortet tilbake i den nye disken og bestille en boks med luft. her er hva du gjør: skru skruene av topplokket på begge diskene. skru skruene til platene fra den nye disken ut og legg platene vekk. disse er nå verdiløse. skru skruene til den gamle diskens plater ut. trykkblås hodene til den nye disken (forsiktig) før du legger diskene på plass. trykkblås disse også. sitt topplokket på plass og skru på skruene. nå er det bare å forsøke. om disken kommer opp i windows, må du forsøke å overføre dataene over til en annen disk så fort som mulig. du kan bare glemme å bruke den til en disk å stole på. mest sansylig vil den knekke sammen etter kort tid. ikke hør på folk som sier du må gjøre dette på badet med dusjen rennende eller lignende. fuktighet er like skadelig som støv. lykke til:) Lenke til kommentar
software Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Oj det hørtes avansert ut Men anbefaler du altså at jeg kjøper en helt identisk disk før jeg prøver dette du skriver om? Om jeg gjør det du skriver, vil Ibas kunne hente fram dataene like lett eller vil harddisken være hinsides redning etter dette? Takk for svaret. Lenke til kommentar
capy Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 IBAS klarer det meste uansett, men det er jo verd å forsøke å spare litt penger. det jeg ville gjort, er å kjøpe en helt identisk disk å forsøke dette trikset med. sørg også for at du har allslaks skrutrekkere og/eller bits før du forsøker. om et skrujern, eller skrutrekker om du vil, ikke passer perfekt, så ikke begyn å skru. tror du trenger torx, men husker ikke helt, det finner du fort ut av. men ha det tilgjengelig i alle fall. bruk den "ulike" disken til å overføre dataene til. om du allerede har en disk å overføre dataene til så kan du jo forsøke selv å bytte platene på den ulike, men sjansen for at det skal virke er mindre. en annen ting du kan tenke på, er at diskene du skal bytte plater på, trenger ikke være like store i mb. du kan kanskje slippe billig unna om du velger en med mindre lagringsplass. det som må stemme, er produksjonsnr, at de er bygget på lik.. hva heter det? akitektur? vel, du forstår sikkert hva jeg vil frem til. det som er HELT nødvendig er at disken du swapper platene med har like mange hoder. ellers kan du bare glemme hele greien. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 ... trykkblås hodene til den nye disken (forsiktig) før du legger diskene på plass. trykkblås disse også. sitt topplokket på plass og skru på skruene ... Har DU noengang prøvd dette "trikset" selv ? Hvis ikke, så anbefaler jeg deg å finne en disk som er kassabel, skru ut platene og sett dem tilbake. Post deretter en tilbakemelding om vansklighetsgrad Etter min erfaring, vil dette være omtrent som russisk rulett, med andre ord: dette er IKKE noe jeg vil anbefale trådstarter å prøve. Ja, IBAS kan "det meste", men desto mere feil man lager på disken, desto dyrere vil det bli å få de til å fikse det. Lenke til kommentar
capy Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Har DU noengang prøvd dette "trikset" selv ? Hvis ikke, så anbefaler jeg deg å finne en disk som er kassabel, skru ut platene og sett dem tilbake. Post deretter en tilbakemelding om vansklighetsgrad ja, jeg har skrudd ut plater mange ganger. de sitter godt fast. trikset er å holde på enden av platene og skru skruene forsiktig ut. har dog ikke satt de tilbake igjen, men det er jo bare å gjøre prosessen baklengs. og når vi snakker om russisk rullett; det går an å boote windows med plater dekket i sprit. MENS DE SPINNER:) det virker såklart ikke serlig lenge, men morsomt er det i alle fall. jeg annbefaler trådstarter å prøve i alle fall. om motoren er svidd er IBAS uansett nødt til å sette i ny motor, og da må platene ut. jada, de har ikke støv i rommene sine og går i fancy romdrakter og har gjort det mange ganger før, men siden disken ikke skal brukes etterpå, er det verd et forsøk å gjøre dette selv. Endret 19. august 2005 av capy Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 ... ja, jeg har skrudd ut plater mange ganger. de sitter godt fast ... ... er IBAS uansett nødt til å sette i ny motor, og da må platene ut ... 1 : Det er aldri problemer å skru fra hverandre noe som ikke skal brukes mere Problemet her, er at det er det som er meningen, og da er det fort gjort at for eksempel lese/skrive-hodene kommer borti platene ved ut/inn monteringen og skaper mekaniske skader. 2 : Nei, de er ikke "nødt" til det, da de setter opp platene i en egen testjigg, med egen motor og lesehode. Så de tar ut platene, men monterer dem ikke i et nytt "hus". Lenke til kommentar
Chrichton Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Hvis dataene på disken er viktige nok til at det er verdt å betale IBAS for å redde dem så er det hvertfall ikke det rette å eksperimentere med ting som gir fysisk skade. Tror jeg vil anbefale en telefon til Ibas og spørre dem hva de tar, eventuelt om de har noen råd. Det burde jo logisk sett være enklere for dem å gjenskape en disk som er helt iorden men med defekt motor enn det er å gjenskape data fra en fysisk skadet diskplate. Men jeg er ikke ekspert. Det er de. Lenke til kommentar
capy Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 ... ja, jeg har skrudd ut plater mange ganger. de sitter godt fast ... ... er IBAS uansett nødt til å sette i ny motor, og da må platene ut ... 1 : Det er aldri problemer å skru fra hverandre noe som ikke skal brukes mere Problemet her, er at det er det som er meningen, og da er det fort gjort at for eksempel lese/skrive-hodene kommer borti platene ved ut/inn monteringen og skaper mekaniske skader. 2 : Nei, de er ikke "nødt" til det, da de setter opp platene i en egen testjigg, med egen motor og lesehode. Så de tar ut platene, men monterer dem ikke i et nytt "hus". dette kan diskuteres i det vide og det brede. det gjelder å være forsiktig når slike stunts gjøres. at de bruker en maskin i stedet for en ny hd spiller ikke noen rolle. platene må likevel monteres igjen. om det står på pengene hadde jeg gjort det selv. hadde jeg vært Røkke, så hadde jeg ikke gjort det. voldsomt som du er skeptisk til dette da. jobber du for IBAS eller? Lenke til kommentar
capy Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 en liten greie til: hordelen med en slik maskin IBAS bruker, er at den kan takle forskjellige typer disker fra forskjellige fabrikater. nå gjelder dette en bestemt type disk, så da forsvinner litt av vitsen med den. det eneste en å gjennoppbygge dataene igjen, om diskene også skulle være skadet, men det tviler jeg egentlig på at de er. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Ja, jeg er veldig skeptisk av natur ... det eneste en å gjennoppbygge dataene igjen, om diskene også skulle være skadet, men det tviler jeg egentlig på at de er ... Poenget er nettop det, diskene er neppe skadet nå, men dersom trådstarter virkelig vil ha ut dataene sine, og vurderer IBAS som et reelt alternativ, vil et stunt som dette skade platene og gjøre det vanskeligere for IBAS å redde det som er der. Og dette vil øke prisen på oppdraget... Disclaimer: Jeg jobber ikke for IBAS, men har kontakt med dem i jobbsammenheng, og har stor respekt for hva de kan få til. Lenke til kommentar
capy Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 jepp, du skal få dine poeng. det er tross alt den sikreste metoden. så kommer det vel bare ann på hvor mye dataene egentlig er verd. 5 års arbeid hadde jeg ikke tenkt på å få tilbake på min DIY metode. greien blir vel til slutt hvor langt det er å "falle" i forhold til pengene. det er det vel bare trådstarter som vet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå