Dotten Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Tvang? Ja tvang. Det har vært et kjært virkemiddel for kirken opp gjennom historien. Men de er ikke alene om akkurat det. Mmm... noen eksempler? Korstogene. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Tvang? Ja tvang. Det har vært et kjært virkemiddel for kirken opp gjennom historien. Men de er ikke alene om akkurat det. Mmm... noen eksempler? Korstogene. Misjonerte man under korstogene? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 La oss heller ta utgangspunkt i misjonering i dag, og ikke hva som skjedde under middelalderen. Lenke til kommentar
kag Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det jeg ville frem til var at man kan vel ikke tvinge folk til å tro på noe. Kirken har dratt av triks som "ta i mot gud, gi oss alle verdisakene deres, så skal gud beskytte deg mot svartedauen", men det kan jo diskuteres om er tvang eller ikke. I nyere tid har vi ikke noe slikt hendt, etter hva jeg vet. Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Tilsvarende skjer til stadighet i lukkede kirkelige kretser kag, selvfølgelig velger de selv å ordlegge ting på en litt annen måte, men det er ekstremt mye hjernevasking og manipulering som foregår rundt omkring i en del av menighetene som ynder å kalle seg 'karismatiske' (les: all makt til lederene -- inkludert makten som trengs for å hjernevaske). Folk får mene og tro hva de vil, men deres frihet til å gnåle ut om sitt budskap slutter der de er en plage og/eller fare for andre. Selv synes jeg det er ganske artig når en eller annen døgenikt av en halvfundamentalist skal overbevise meg om at ateismen er en blindvei, eller hva de enn pleier å kalle det. At troen som sådan er håpløs får være en annen sak. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det jeg ville frem til var at man kan vel ikke tvinge folk til å tro på noe. Kirken har dratt av triks som "ta i mot gud, gi oss alle verdisakene deres, så skal gud beskytte deg mot svartedauen", men det kan jo diskuteres om er tvang eller ikke. I nyere tid har vi ikke noe slikt hendt, etter hva jeg vet. Ja, det er jo et faktum. Om det skal kalles tvang eller diktering er vel hvordan man oppfatter det. Man kan hverken tvinge eller skremme noen til å tro, men man kan skremme eller tvinge noen til å gi uttrykk for at man er troendes og leve på religionens premisser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå