J@cob Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Min mening om misjonering er at det tar fra og/eller ødelegger andre land og folks kulturer Men hva er din mening? Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 jeg er enig. det er feil å prake relgionen sin på andre. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 tull og tøv , jeg vet at sarons dal bruker løgn for og overbevise muslimer til og bli kristene eller som di kaller det , tilvendig ved og ikke si all fakta på fårhånd , som det og ikke nevne jesus for dette skremmer di vekk når jeg var på skolebesøk der fikke jeg ikke spørre mere enn ett spørsmål av læreren min , han var redd for at jeg skulle spolere skolen framtidige muligehet for flere besøk hvist jeg spurer for mange spm , jeg klarte og sette den stakkars oviseren fast og , husker ikke hva det var om , men det hadde med mirsonering og det at di ikke fortalte hele sandheten til "offerene" sine Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Om man hadde respekt for andre hadde man ikke overfalt dem for å "frelse", men heller spurt pent (reklameplakater f.eks.) om de ville komme på et møte og høre mer om guden deres. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Min mening om misjonering er at det tar fra og/eller ødelegger andre land og folks kulturer Ta fra, i motsetning til å ikke ha en kultur, er vel å ta i. Om det ødelegger er vel øyet som ser. Men hva er din mening? Jeg mener det er en naturlig gang, og folk flest pleier sjeldent å ha noe i mot sin egen kultur. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 For min del kan folk misjonere så mye de vil så lenge de skjønner når nok er nok. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Såfremt de bedrer leveforholdene så bryr ikke jeg meg. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det kommer jo helt ann på "misjoneringsformen". Greit sålenge det er på frivillig basis. Å ytre meninger må alle få gjøre. Men er ikke noe tilhenger av misjonsform som innebærer tvang, eller skremselspropaganda. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Tvang? Ja tvang. Det har vært et kjært virkemiddel for kirken opp gjennom historien. Men de er ikke alene om akkurat det. Lenke til kommentar
kag Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Tvang? Ja tvang. Det har vært et kjært virkemiddel for kirken opp gjennom historien. Men de er ikke alene om akkurat det. Mmm... noen eksempler? Lenke til kommentar
DigitaL BlasteR Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Tvangskonvertering, som enkelte muslimer også driver med Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Tvangskonvertering, som enkelte muslimer også driver med Islam er en ikke-misjonerende religion. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Misjonering her på berget gjør ikke meg noe, særlig hvis de som tror på det hellige ord ikke har ordet i sin makt. Afrika derimot... Much of what Western missionaries once opposed as tribal witchcraft and idol worship more tolerant churchmen now regard as the spadework of the Holy Spirit-a tilling of the soil for the planting of an authentically African church. The idea isn't new: some early fathers of the Western church saw "pagan" Greek philosophy as divine preparation for the truths of Christian revelation. In the same way, many African theologians insist that the old tribal religions are more Christian because they are less skeptical of the supernatural than the post-Enlightenment Christianity of the modern West. "Africans are much closer to the world of Jesus" than are Western Christians, argues Protestant theologian Kwame Bediako of Ghana. What is really happening in Africa today, he believes, is "the renewal of a non-Western religion." Yet from the evidence of what actually goes on in local churches, something very different is taking place. When Africans read the Bible or hear it preached, they see that Jesus was a healer and an exorcist, and controlling evil spirits has always been a primary function of tribal shamans. As a result, the most powerful and pervasive form of African Christianity today is Pentecostal faith healing-imported directly from the West. Last November, for example, nearly 6 million Nigerians jammed a park in Lagos to experience the miraculous healings of Reinhard Bonnke, a Florida-based evangelist. Those are numbers even Billy Graham might envy. Every night in cities like Accra, Ghana, thousands of Africans seek out evening Pentecostal "prayer camps." Most are women who can't find husbands or wives suffering from infertility, but others come because they've found no job. The diagnosis in every case is past association with tribal witchcraft. One by one, victims are sent rolling and moaning on the floor as freelance Pentecostal preachers "deliver" them from evil spirits in the name of Jesus. Even the Catholic Church-still the largest body of Christians in black Africa-now provides healing services that are indistinguishable from the Pentecostal. It's a defensive measure: "These churches are getting most of their members from us," says Archbishop John Onaiyekan of Abuja, Nigeria, the young leader of Nigeria's Catholic Church. Africans also embrace Pentecostalism because-again like tribal religions-it promises material abundance in this life. The best-attended churches are supported by relatively well-off, educated Africans who do not want to lose their precarious prosperity. "In the U.S., people can get a mortgage to buy a car," says Michael Okonkwo, founder and self-appointed bishop of the Redeemed Evangelical Mission in Lagos. "But in Africa, if I want a car, I have to pray to God to give me the money to pay cash." Indeed, throughout sub-Saharan Africa the Christian ministry is now regarded as the fastest career path to upward mobility. Catholic priests are better educated-and better recompensed-than other members of their families. Moreover, since anyone can claim anointing by the Holy Spirit, anyone with a charismatic personality can start a200 new churches are launched each month-many of them with literature and instructions provided by evangelical organizations in the West. "Christian missions are perhaps the biggest industry in Africa," says British scholar Paul Gifford, who is currently teaching at a new Pentecostal university in Ghana. And given the political and economic chaos of most African countries, they are often the best conduits of Western influence and financial investment. Although Christianity's future may lie outside the West, Western influence is still decisive wherever the Gospel is preached. In religion, as in other international affairs, globalization means that superpowers remain dominant. For the world's poor, Christianity often appeals just because it is seen as the religion of the most successful superpower, the United States. Nonetheless, as the world's most missionary religion, Christianity has a history of renewing itself, even in the most culturally inhospitable places. That is the hope that hides behind the changing face of the church. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Tvangskonvertering, som enkelte muslimer også driver med Islam er en ikke-misjonerende religion. Jepp...det var det han sa... Ikke misjonerende....eller tvangskonverterende sa han vel... Altså...tro på Allah, eller dø. Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jepp...det var det han sa... Ikke misjonerende....eller tvangskonverterende sa han vel... Altså...tro på Allah, eller dø. Man må nødvendigvis være misjonerende for å få andre til å konvertere. Enten ved hjelp av mat eller våpen. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Man må nødvendigvis være misjonerende for å få andre til å konvertere. Enten ved hjelp av mat eller våpen. Nja...da legger du andre ting i ordet misjonere enn det jeg gjør, men greit. Skjønner hva du mener. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Tvang? Ja tvang. Det har vært et kjært virkemiddel for kirken opp gjennom historien. Men de er ikke alene om akkurat det. Mmm... noen eksempler? Kristningen av Norge f.eks.? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Jeg synes misjonering er greit så lenge misjonærene ikke farer med løgn, bedrag og skremselspropaganda. Samt at de respekterer at andre har tatt sitt valg. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Min mening om misjonering er at det tar fra og/eller ødelegger andre land og folks kulturer Men hva er din mening? den støtter jeg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå