lobster Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg kan velge mellom to ulike prossessorer på en Netshop PC. http://netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=7470 Hva er forskjell på Dothan og Sonoma? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Dothan er en utgave/modell av pentium m med buss på 400mhz og brukes på centrino plattform. Sonoma er den nye platformen som tar over for centrino, og de pentium m cpuene som benyttes der har 533mhz buss. Centrino er en laptop med pentium m cpu, et bestemt brikkesett og trådløst kort. Sonoma er en nyere utgave av dette. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Hmm.. Jeg er ikke helt enig med forrige innlegg her: Dothan kodenavnet til en CPU. Det er den andre steppingen i Pentium-M serien. (Den første het Banias og hadde 1MB L2 cahce og ble laget med 130nm) Dothan har 2MB L2 cahce og lages med 90nm. Begge heter Pentium-M. Dothan kan ha enten 400FSB eller 533FSB. Dothan kan også selges i form av Celeron-M. Dette gjøres på blandt annet på de kjernene der det finnes en feil i L2 cachen. Sonoma er kodenavnet på en pakkeløsning. Pakkeløsningen er 2. generasjon av Centrino. Det offisielle navnet er fortsatt Centrino. Denne pakkeløsningen består av 3 ting: 1. CPU: Pentium-M eller Celeron-M, både de med 400FSB og 533FSB. CPU'en må ha Dothan kjerne (ikke Banias). 2. Brikkesettet med kodenavn Alviso og offisiellt navn 915PM/ICH6-M. Dette brikkesettet støtter både 400FSB og 533FSB, og 1 kanal DDR-minne og 2 kanaler DDR2-minne. 3. WLAN: Intel PRO/Wireless 2915ABG som har kodenavnet Calexico 2. Endret 18. august 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Simen1 forklarte det visst bedre enn meg, og godt er det =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå