nomore Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Hei Har satt opp en boks med debian linux på, som står som databasetjener og webtjener. Nettverket på denne maskinen er urimelig tregt. Eldre maskiner med samme os er kjappere. Men til nå ha rdet ikke vært noe problem. Men eg håper noen kan hjelpe litt? Problemet eg sliter med nå, som eg tror kan være relatert til tregheten, er at eg stort sett ikke får kontakt ut på internett, hverken dns oppslag, eller direkte mot ip. Eg får kontakt inn på angitte porter, 3309, 22 og 80, utenifra og inn. Maskinen står i DMZ-sone, og klarer fint å pinge seg selv, brannmuren/gatewayen og nettverket(får da svar fra seg selv). Noen tips? Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Hvordan ser /etc/resolv.conf ut? Er det kanskje noe reverse DNS som ikke går igjenom? Er brannmur/router satt opp til å forwarde DNS? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 resolv.conf inneholder "search" på toppen, og to ip-adresser til navneservere som eg vet fungerer. dette med om brannmur videresender dns-oppslag var et godt tips, så det skal eg få sjekket opp i. men eg får fortsatt ikke pinget en bestemt ip utenfor dmz-sonen. Lenke til kommentar
Uluen Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 men eg får fortsatt ikke pinget en bestemt ip utenfor dmz-sonen.Er det åpnet for ICMP fra DMZ gjennom brannmur? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Akkurat de tingene der er eg veldig usikker, da det ikke var meg som satte opp brannmuren, men en kollega av meg. Eg skal sjekke så snart eg får tjangs. Lenke til kommentar
sofagris Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Har du satt default route ? Og er nettmasken riktig i forhold til nettverket forøvrig ? Selvfølgelig må man sjekke at ikke brannmuren stopper trafikk som trengs for bla navneoppslag. Ved å legge inn maskinene på ditt interne nett i /etc/hosts, så vil du vel i allefall få opp ytelsen mens du feilsøker.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå