mrmattis Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Hei INFO: Siden er nå oppdatert. Dere som har kommentert tidligere, vennligst sjekk den nye versjonen. Da var det meste av teksten på plass, samtidig som cms løsningen er installert. Synes siden har hatt en meget positiv utvikling, nå når de siste elementene er kommet på plass. Dette er forøvrig enda å betrakte som en demo side, og ikke det endelige produktet. Det var forøvrig meget enkelt å redigere teksten via cms løsningen. Genialt for oss som ikke har kunnskaper innen programmering. Det var nærmest som å bruke et word dokument Etter å ha vunnet en auksjon på QXL, har jeg fått en til å lage en enkel hjemmeside for Haugaland Helse og Muskelterapi. Dette er et enkelmannsforetak som er helt i startfasen, forøvrig registrert på min kone. Siden blir levert med en CMS løsning, slik at vi kan foreta enkel redigering selv. Totalkostnaden for denne siden inkl. cms er kun 1300 kroner. Hva synes dere kan/bør forandres på siden ? Hva er bra og mindre bra ? Ta i betraktning at det skal være en enkel side, og kostnaden kun er 1300 kroner. Dette er forøvrig enda å betrakte som en demo side, og ikke det endelige produktet. Ser dere noen åpenbare feil, skrivefeil etc. ? http://www.muskelterapi.net/ mrmattis Endret 31. august 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
ingveh Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Først og fremst ville jeg fjernet den mindre pene bakgrunnen. Dystre farger, og den passer ikke inn med resten. Headeren har for mye tomrom, og logoen blir ganske så ensom. Menyen er ikke spesielt kreativ, men hadde sikkert sett litt bedre ut om den hadde litt penere farger. Kombinasjonen brun/svart er ikke særlig pen. Innholdsfeltet er forsåvidt greit, men typografien er litt kjedelig, og et illustrasjonsfoto eller noe hadde sikkert ikke vært så dumt. I footeren blir det litt for mange forskjellige farger, og den virker på meg littegrann rotete. Når det gjelder koden, skal ikke tabeller brukes som layoutverktøy, menyer skal markeres med en liste, ul, og du mangler paragrafer, p, og overskrifter, hN. Endret 20. august 2005 av <ingve> Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Takk for tilbakemeldingen. Kom gjerne med konkrete forslag til farger etc. Er bakgrunnen så fæl ? Har sett meg blind på siden, så jeg trenger nye innspill. Når det gjelder det du sier om koden, så skal jeg gi beskjeden videre. Som nevnt tidligere, så er dette en side jeg har bestilt da jeg ikke har greie på hverken design eller programmering. Det som står nederst på siden er kun en midlertidig tekst, som vil bli fjernet når siden er ferdig. Endret 18. august 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Se til å få på noe antialiasing på grafikken. Den røde teksten nederst hører ingen steder hjemme. For det første er slik informasjon det leimeste siden Pogs, og for det andre stemmer den ikke engang. Tekstbredden er veldig veldig stor. Det blir lettere å lese hvis spalten er smalere. Maksimalt 80 tegn anbefales. Makan til firkantet tenkning ved utforming av layout, med tanke på innholdet, finnes knapt. I forhold til hva siden skal inneholde, er det veldig lite som stemmer. Headeren er så lite tilpasset sitt innhold (logoen) som du får det. Det samme gjelder, som jeg har vært inne på, tekstfeltet. Teksten blir slitsom å lese. Du har heller ingen overskrifter, noe som går utover både lesbarhet, og din rate i søkemotorer som google. Når vi kommer til koden, er den svært lite å skryte av. Uff. Prisen på 1300 rettferdiggjør selvsagt noe, men jeg vil likevel ikke si at du har gjort et røverkjøp. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Takk for tilbakemeldingen. Når det gjelder den røde teksten som står nederst på siden, så vil den selvfølgelig bli fjernet før siden er ferdig. Maksimalt 80 tegns tekstbredde skal jeg notere meg. Antialiasing på grafikken sier meg ingenting, meg jeg skal gi beskjed videre. Tar gjerne i mot flere tips med tanke på layout/header/logo osv. Hvordan kan denne siden med enkle midler bli mye bedre ? Tenker da på forbedringer som kan gjøres, uten å begynne helt fra scratch. Jeg skal bringe tipsene videre til vedkommende som lager siden. mrmattis Endret 18. august 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Antialiasing på grafikken sier meg ingenting Wikipedia stiller opp: http://en.wikipedia.org/wiki/Anti-aliasing Ser litt bedre ut med jevne kanter. Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Ute å ha lest resten av innleggene så må kornete grafikk ordnes på. Ser litt mspaint ut. Hvorfor DISCLAIMER når den står på norsk? Svær border rundt logoen passa ikke, ei heller rundt hele sida. Farga likte jeg heller, i og med at den er noe avføringsbrun. Bakgrunnen (som btw er på 100kb) også. Og det er litt kjipt at den repeterer seg på den måten den gjør. Bruk lyse lette farger, og ikke bruk såå mye grafikk (bakgrunnen). Den kan du heller la ligge i en header. Skjønner bruken av akkurat det bildet, men det finnes jo andre ting man kan bruke. Ta en titt på http://www.sxc.hu/, der finner du masse av bilder med passende motiv. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Tips til forbedringer så langt: * Dyster bakgrunn/farger. Det bør brukes noen lettere/lysere farger. Kanskje en dus grønnfarge kan brukes istedenfor brunfargen som går igjen ? * Tabeller skal ikke brukes som layout verktøy. * Antialiasing må brukes for jevnere grafikk. * Smalere tekstbredde, maks 80 tegn * Dårlig header/border (rammer) Kanskje en dus gronnfarge kan brukes istedenfor brunfargen som går igjen ? Tar gjerne imot enda flere tips, som gjør at siden med enkle smidler kan bli bedre. Til forsvar for vedkommende som lager siden, så med nevnes at dette er et sparebluss prosjekt til den nette sum av 1300 kroner. Kom gjerne med flere gode tips/bemerkninger. Endret 18. august 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
Dunestar Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Hva bør forbedres på denne siden? Designet. Og koden. OK, vi tar det litt mer detaljert: Du kunne spandert deg tid til å gjøre noe med designet. Fargevalget er noe av det første du kan revurdere. Brun og sjøgrønn er ikke perfekt match. Den røde teksten topper det. Du bør tenke deg godt om før du bruker den store bildefiler til bakgrunn for nettsider. Dette krever stor båndbredde. Kvalitetsheader kan man vel neppe kalle dette. En logo plassert på et hvitt rektangel er ingen header. Den ser ensom ut. Kanskje du kan trøste den med noen farger? Lesbarheten er et av de svakeste punktene på denne siden. Den mangler overskrifter, noe som ikke bare ødelegger for lesbarheten, men også, som Mikka sier, ødelegger for PageRanken i søkemotorer som Google. Du har valgt en fin font, men ser gjerne at du øker linjeavstanden noen knepp. Lengden på linjene er også altfor lang. For max lesbarhet anbefaler typografieksperter 8-10 ord per linje. Du kan ikke bruke den lave prisen som forsvar for slett arbeid. Man må uansett levere kvalitet i alle ledd. Vil til slutt kommentere måten du mottar kritikken på: meget profesjonelt gjort av deg. Kjempeflott at du er villig til å ta den til deg og lære av den! Lenke til kommentar
Frekk Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Jeg er litt uenig i krittikken av bakgrunnen på siden. Den viser faktisk en sammenheng til hva siden skal omhandle, og pergamentfølelsen syntes jeg gir en ekstra spiss til siden, da helse og medisin er noe vi har vært opptatt av i ualminnelige tider. Den gir dermed, etter min mening, en slags kredibilitet som ut i fra et markedsføreingssynspunkt aldri er feil. Headeren/logo syntes jeg derimot tar for mye plass, og der er fargevalget noe merkelig. Jeg ville sånn sett kanskje holdt meg til temaet brunt og kanskje lagd denne i en annen nyanse. Kutt ned på størrelsen. Menyen trenges litt mere arbeid på. Hvis du skal bruke avrunding i hjørnene, bør det kanskje også gjenspeiles i menyen. Jeg ville kanskje også vurdert en noe lysere brunfarge. Ps! Kantutgjevning kan med fordel gjøres. Teksten må som flere har nevnt også justeres. Kanskje opp i flere spalter med midtstilling, da meny og logo er midtstillt. Sånn alt i alt..noen justeringer så kan det bli bra. Litt annen nyanse i brunfargen (lysere variant) tror jeg ville blitt penere. Kanskje tynnere border og kantutjevning. Endret 19. august 2005 av Frekk Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Poenget med bakgrunden var at den var amatørmessig, bare et bilde ifra nettet som er repetert Den siden trenger en real overhøvling før den kan brukes Lenke til kommentar
Frekk Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Poenget med bakgrunden var at den var amatørmessig, bare et bilde ifra nettet som er repetert Den siden trenger en real overhøvling før den kan brukes Ja, du har et poeng der. Designmessig burde nok bakgrundsbildet ha vært redigert noe. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Den brune fargen på rammene har nå blitt byttet ut med en dus grønnfarge. Kantene har også blitt noe jevnere. Tekstbreddene vil bli forandret når cms løsningen bli innstallert. Maks bredde vil da være 93 tegn. Overskriftene vil da også komme på plass. Den røde teksten nederst vil bli fjernet, når siden er ferdigstilt. Synes forøvrig dette er en side som er vel verdt invisteringen på 1300 kroner. Synes dere de siste forandringene var til det bedre ? Lenke til kommentar
Moonshine Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Dashed, svart border og blågrønn farge er noe som ikke passer sammen - kutt den dashed borderen, da den skaper et inntrykk du ikke er på jakt etter. Ton ned bakgrunnen, den irriterer. Prøv å shade den litt, det kan gi øyet mer ro på selve innholdet. Jeg får også en følelse av at jeg ikke hadde giddet å trykke på linkene, uansett hvor mye jeg hadde søkt muskelterapi. Du kunne hvertfall skaffet deg litt inspirasjon herfra. Bedre navigasjon, og du har noe som holder vann (såvidt). Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 som den fremstår nå synes jeg det ser ganske bra ut.... nå er jeg ikke no designer... Fortsatt noe unaturlig med bakgrunden, davinci-duden vises liksom aldrig rett... Ellers tror jeg siden er så enkel og forståelig at "din brukergruppe" vil synes den er behagelig... Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Synes også det er viktig å tenke på målgruppen som siden er laget for. Tror nok ikke de er like kritiske som dere her inne på forumet Siden er ment å være enkel og lett forståelig. Setter dog pris all form for tips som kan forbedre side. Selv så synes jeg den begynner å se bra ut, spesielt med tanke på kostnaden på kun 1300 kroner og brukergruppen den er laget for. Endret 20. august 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
Tore Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 men som sagt, bakgrunden blir lixom feil i alle tilfeller, temaet i bildet er kansje rett, men da må det brukes på en annen måte... ellers bra... Lenke til kommentar
potetskrell Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Synes også det er viktig å tenke på målgruppen som siden er laget for. Tror nok ikke de er like kritiske som dere her inne på forumet Siden er ment å være enkel og lett forståelig. Setter dog pris all form for tips som kan forbedre side. Selv så synes jeg den begynner å se bra ut, spesielt med tanke på kostnaden på kun 1300 kroner og brukergruppen den er laget for. For å være helt ærlig så er 1300 for mye for den sida. Hvor mange timer brukte du? Du vet at hvis du brukte hele 13 timer så får du 100 kroner timen. De færreste er kritiske, eller har formsans i det hele tatt, ta vg.no som et eksempel. Der har man trolig den styggeste og mest skakkkjørte norske sida (nettavisen.no er faktisk værre). Men det trenger ikke være slik. Lenke til kommentar
mrmattis Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Jeg har ikke laget denne siden selv, da jeg ikke har kunnskap innenfor programmering. Kostnaden på 1300 kroner er summen denne siden koster, etter å ha vunnet "jobben" på en auksjon på Qxl. Dette inkluderer alt arbeidet med siden samt ferdig installert cms system, slik at vi kan foreta redigeringen på egenhånd. For min del som ikke har kunnskap innenfor webdesign, så synes jeg det var vel anvendte 1300 kroner Det skal vel godt gjøres å komme billigere fra det, spesielt når dette inkluderer cms løsning også. Endret 20. august 2005 av mrmattis Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Var CMD-løsningen hjemmelaget da? Eller har designeren du har vunnet bare intergrert et ferdig system? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå