Gå til innhold

Lurer på å bytte ut PCen til fordel for Mac

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg vet det er mange sånne tråder før om nesten det samme, men jeg prøver meg likvell.

Jeg begynner å bli lei Windows med alle sine bugs osv...

Lurer på da om jeg skal selge min Bærbare PC og gå til innkjøp av men Mac.

Vet ikke hvordan jeg skal ha, regner med rundt 10-15 lapper.

Det jeg skal bruke den til er:

Surfe

MSN

Photoshop

iTunes (bruker det til PC nå)

Bilder

Ja er vell det jeg kommer på i farten

Da lurer jeg på hvilke Mac jeg skal kjøpe og om Mac er noe for meg.

Takker for alle svar og håper folk skjønner meg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en iBook burde være OK for deg...

Men om du kunne bruke linkene på denne siden når du handler, så støtter du Mac1.no med 2% av kjøpesummen...

Når det gjelder RAM, så kommer nye iBook's med 512MB, og eg vil anbefale deg å starte med det, og så om det skulle vise seg at det ikkje er nok , heller kjøpe mer via f.eks MPX, også via en av linkene på den siden.

Å kjøpe ekstra RAM hos Apple er dyrt...

(Det å montere RAMmen selv er ikkje så vanskelig)

Det du heller kan vurdere frem for RAM, er hvorvidt du heller vil ha enm større HDD... (Det er verre å bytte den etter at man har fått installert MacOSX og konfigurert allt slik man vil ha det)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar!

Jeg så litt på det jeg også at jeg synes det er var litt "pinglete" oppløsning.

Er vant til 1400*1050 i dag, og synes det er en passe oppløsning.

Mulig det blir en iBook 14,1" og kanskje jeg kjøper med litt ekstra Ram og en 160/250 ekstern disk.

Kom gjerne med andre synspunkter også

Lenke til kommentar

Fikk min iBook 12" i går. Før hadde jeg en gammel laptop med 1400*1050, men det var langt i fra noe problem å gå fra denne oppløsningen til 1024*768. Har nå 512 MB RAM på iBooken, men den liker å sluke opp minnet når man feks bruker photoshop, så en minnebrikke ligger her og venter på å bli montert :D

Jeg skal bruke min mac til ca det samme som deg, men først og fremst skolearbeid (skolen har nå kasta ut alle mac-brukere, men vi kjemper hardt for å få tilgang! Makan til hjernevaskings kampanje skolen driver med! :hrm: ). Går også mye i surfing, msn, iTunes og diverse, og må bare si at jeg ikke savner windows-laptopen nå!

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Ok, det er bra det ikke blir så mye forskjell.

Venter bare på at PCen min skal bli solgt nå, mulig jeg tar en tur til Mac dealeren en dag å ser litt på de forskjellige.

Synes egentlig iBook virker som det beste kjøpet for meg, selv om jeg kunne tenkt meg 15" og tastaturlys.

Synes det virker smart, og det er noen jeg savner på den her.

Er det evt. mulig å kjøpe til?

Lenke til kommentar
Du får nok ikke kjøpt tastaturlys senere. Du er klar over at oppløsningen også på en ekstern skjerm vil bli begrenset hvis du kjøper iBooken?

Dette mener jeg da går ann å fikse på, med en "PowerBook"-fix.. mener da det. Men tviler igjen på at dette er helt "anbefalt" av Aplle.

Lenke til kommentar
Mens PowerBook har bedre oppløsning?

PowerBook og iBook har samme oppløsning på 12" modellen - men 15" og 17" PowerBook kjører høyere oppløsninger. De to iBookene kjører for øvrig samme oppløsningen, det er kun skjermen som er større på 14" modellen.

Lenke til kommentar

Da det var nevnt ekstern skjerm, så er iBook beregnet til å kjøre samme oppløsning på ekstern skjerm som er på displayet, skal det kjøres høyere kan det ordnes med en hack, men bryter garantien. PBook derimot har mer videominne og kan kjøre høyere oppløsning på ekstern skjerm enn den som er på hovedskjermen..

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar
Finnes det noen prorgrammer som ripper DVD til mpeg som jeg kan bruke på PSPen?

På PC bruker jeg noe som heter "PSP Movie Creator"

Fins et ypperlig brenneprogram til mac, "Toast".

http://www.roxio.com/en/products/toast/features.jhtml

Har kommet i en ny versjon nå, 7, som hjemmesiden riktignok ikke reflekterer ennå, men den er ute, tro meg. Den har en funksjon som lar deg eksportere til PSP-format, og fant også informasjon i hjelpevisningen til programmet om hvordan man lagde filmer til PSP.

Så det er ikke noe problem å lage film for PSP på Mac. Toast Titanium er i utgangspunktet ikke gratis, dog.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...