Gå til innhold

Det motsatte valg: Gi din minusstemme

Hvis du kunne gitt et parti en minusstemme, hvilket parti ville det blitt?  

187 stemmer

1. 1. Hvis du kunne gitt et parti en minusstemme, hvilket parti ville det blitt?

• -----
      1
    • Demokratene
      4
    • Det Liberale Folkepartiet
      3
    • Fremskrittspartiet
      43
    • Høyre
      10
    • Kristelig Folkeparti
      51
    • Kystpartiet
      1
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Rød Valgallianse
      10
    • Senterpartiet
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      40
    • Venstre
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      5
    • Det Norske Arbeiderparti
      5
    • Blankt
      2
    • Har ikke/skal ikke stemme
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

KrF-hatet kommer fra venstresidens noget kreative tall ang. dagens utvikling under den sittende regjering (ordet "svartmaling" er forbeholdt bruk mot høyresiden, så det tør jeg ikke å bruke). Mange ser også på Kjell Magne, Valgerd og Dagfinn som inkompetente/farlige/dumme/[insert favorite insult], og lar dette tale for partiet som en helhet. (tror jeg)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at man kan være uenig med KrF på enkelte punkter, men jeg synes det er så utrolig overdrevet. Og jeg tror det kommer mest av en svært negativ fremstilling av KrF og spesielt Høybråthen som mørkemann i mediene. Dermed har det blitt ekstra fokusert på hvor forferderlig fæle dem er. Og jeg synes mange saker er blitt overdrevet og fremstillt verre enn dem er.

Lenke til kommentar

LarsP, jeg liker heller ikke KrF, av noen av de samme årsakene. Men jeg synes alikevel at det er mange mye viktigere politiske tema enn akkurat dette. KrF har en langt mer fornuftig politikk enn for eksempel SV når det gjelder ting som f.eks økonomi. At KrF har et litt problematisk forhold til alkohol ser jeg på som en filleting i forhold.

Off topic:

Er du en ung singel gutt? Lyst på dame? Bli kristen og meld deg inn i en ungdomsgruppe i en menighet. Der er det overskudd av single piker som vil sloss om akkurat deg. Lykke til!

Lenke til kommentar

Helt i orden, vi blir neppe enige i denne saken uansett JBlack. Hver sin smak og behag. ;)

Personlig mener jeg at det er utrolig at Krf har så stor innflytelse som de har: Statsminister, flere viktige ministere og statsråder, utrolig mye i mediene, til tross for bare ca 6% oppslutning på meningsmålinger, og sterk motstand fra store deler av de resterende ca 94% av befolkningen. Som vi ser på pollen her er det bare 2 partier som er i nærheten av å ha så stor motstand som Krf. Oppsummeringen til TWFA på side 3 viser også at det er sterkt overtall av folk som missliker Krf, over folk som er stemmer krf. Til tross for dette har de altså utrolig høy inflytelse i politikk og media. Det er vel dette missforholdet som får folk til å koke.

Lenke til kommentar

Simen1: Jeg forstår hva du mener, men én ting har jeg lyst til å kommentere: Det kan bli vanskelig å refordele ministerposter og stortingskandidater jevnlig etter hvert som meningsmålingene svinger. Om jeg ikke husker helt galt, hadde KrF en betydelig høyere oppslutning ved valget i 2001 enn de har i dag. Omtrent det dobbelte, synes jeg huske. 11-13 %, var det ikke noe sånt?

Lenke til kommentar

Jo, helt enig. Man kan ikke omfordele ministerposter etter hvilken vei vinden blåser, eller avholde valg stadig vekk. Men jeg synes Krf har alt for høy inflytelse i forhold til oppslutningen de hadde i 2001 også. (Det var jo på hengende håret at de fikk de plassene de fikk den gangen) I så måte er det jo fint at vi får oppdatert ministerpostene etter dagens situasjon om ikke så lenge. ;)

JBlack: Jeg tror ikke det er styreformen til landet som er avgjørende for om vi får slike skjevfordelinger mellom makt og oppslutning/popularitet. Jeg vil heller skylde på valgsystemet. Denne tråden er ment som et lite sosialt eksperiment på hvordan en annen type valgsystem ville fungert (både positive og negative stemmer). Men det kan også tenkes ennå mer nyanserte valgsystemer, f.eks poenggiving til hver parti, ala Melodi Grand Prix (MGP). Evt. en variant av MGP med både positiv og negativ stemmegiving. Slike systemer er selvfølgelig bare et tankeeksperiment da jeg ikke ser det som gjennomførbart på mange tiår, evt aldri. Men jeg synes like fult ut at tankeksperimenter og sosiale eksperimenter er spennende ting, som bidrar til å forstå styrker og svakheter ved dagens system, og ikke minst er morsomt å diskutere med dere og andre. :yes:

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
JBlack: Jeg tror ikke det er styreformen til landet som er avgjørende for om vi får slike skjevfordelinger mellom makt og oppslutning/popularitet. Jeg vil heller skylde på valgsystemet.

Valgsystemet er gitt av konstitusjonen. Og en konstitusjon er nødvendig i et representativt demokrati.

Derfor medfører et representativt demokrati slike særegenheter av forskjellig art, avhengig av hvordan konstitusjonen, og dermed valgsystemer, er utformet.

Lenke til kommentar

Er enig med JBlack når det kommer til hvorfor KRF er så "forhatt", skjønner det ikke særlig jeg heller.

Høybråthen har jeg stor sans for, selv om jeg er særdeles uenig i endel av synspunktene hans. Men som menneske og politiker skjønner jeg ikke kritikken. I debatten mellom han og Halvorsen var det jo tydelig hvem som hva intollerant og dømmendes... :whistle:

Jeg forstår således mer kritikken av Bondevik og Haugland. Virker som man tok med seg Høybråthen i dragsuget, eller kanskje det var alle de bitre røykerene som lot nikotinene forkludre fornuften....?

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...