Gå til innhold

Det motsatte valg: Gi din minusstemme

Hvis du kunne gitt et parti en minusstemme, hvilket parti ville det blitt?  

187 stemmer

1. 1. Hvis du kunne gitt et parti en minusstemme, hvilket parti ville det blitt?

• -----
      1
    • Demokratene
      4
    • Det Liberale Folkepartiet
      3
    • Fremskrittspartiet
      43
    • Høyre
      10
    • Kristelig Folkeparti
      51
    • Kystpartiet
      1
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Rød Valgallianse
      10
    • Senterpartiet
      2
    • Sosialistisk Venstreparti
      40
    • Venstre
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      5
    • Det Norske Arbeiderparti
      5
    • Blankt
      2
    • Har ikke/skal ikke stemme
      8

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig en helt annen sak McFly, da realitetene tilsier at de ikke får noen særlig reel politisk makt, jfr første innlegg i tråden; "Det er mer en oppfordring om å stemme det partiet dere mener norge tjener mest på å redusere i valgkampen 2005." Det er greit at du liker å hyle ut om hvor fæle libertarianere er, men kan du ikke i alle fall prøve å begrense det til tråder og diskusjoner der man ved hjelp av en hvit løgn kan påstå at det er relevant?

Endret av thomasr
Lenke til kommentar

Problemet mitt, er jo at selv om jeg er anti-blå, så mener jeg at Høyre er helt nødvendig for et fungerende demokrati, og et ønske om å stemme ut det er helt utenkelig. Det hadde kanskje vært mest fristende å stemme ut SV eller Frp, siden de egentlig er unødvendige, vi hadde allerede AP og Høyre. På den annen side, så fører jo Frp innvandring på dagsorden, så de er desverre litt fornuftige de også.

Lenke til kommentar

Stemte SV av den grunn at det er det partiet som er den desidert største faren for norsk økonomi og arbeidsplasser på kort sikt, og velferden på lang sikt.

SP har en god andreplass emd stort sett de samme argumentene i tillegg til en håpløs bondepolitikk.

FRP får tredjeplassen for å bruke olje penge kalkulatorer som regner på lignende premisser som SV sine:

*Utgiften på 2 og utgiften på 3 og 6 blir tilsammen 5*

Fjerdeplassen går til KRF, som jeg ikke liker fordi det er et parti som åpenlyst blander religion og politikk, noejeg synes burde være to helt separerte ting. Politikken er forøvrig ikke så ille.

RV og mindre partier er ikke listet opp fordi de ikke har noen makt alikevel.

Lenke til kommentar

Og da har jeg moret meg med å trekke antistemmene fra pluss-stemmene i tråden "da har jeg stemt, hva stemte du?". Her er resultatet. Det er gjort med 138 pluss-stemmer og 113 anti-stemmer omregnet i prosent. Resultatet blir i hovedsak det samme i rene stemmetall. (FrP varierer en del mellom de to.)

Som vi ser er KrF den store taperen, med SV følgende etter samt RV. Høyre er den store vinneren, fulgt av Apog Venstre, og ,med FrP og småpartiene DLF og NKP også på plussiden. Småpartiene ligger som ventet omkring null. At RV gjør det dårlig og NKP bra skyldes nok at folk ikke bryr seg om NKP mens RV har en reell mandatsjanse og derfor får en del antistemmer. Demokratene har bare minus-stemmer, Pensonistpartiet har ingen i det hele tatt.

valgforimot2.JPG

Edit1: Korrigerte for feil i regneark.

Edit 2: Nå med 128 pluss-stemmer og 113 minus-stemmer. Kommentarene er oppdatert

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

TWFA: Takk for den fine resultattabellen :)

Virkelig interresant. Jeg ble litt overrasket over at Krf er så til de grader kastet ut fra stortinget, at SV ligger lavere enn RV og at NKP og Venstre ligger såpass høyt.

Det ser ut som de som er både best likt og minst misslikt her på forumet er Høyre og Ap.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Og da har jeg moret meg med å trekke antistemmene fra pluss-stemmene i tråden "da har jeg stemt, hva stemte du?". Her er resultatet. Det er gjort med 131 pluss-stemmer og 105 anti-stemmer omregnet i prosent. Resultatet blir det samme i rene stemmetall, med unntak av FrP som da gjør det like bra som NKP.

hehe, NKP likt som FrP.

On topic meningen med denne var? Stemme på det partiet som man minst liker? Eller andre valget?

Lenke til kommentar
Tror FRP og SV er de to partiene som er potensiale til å ødelegge mest, utenrikspolitisk.

Hvis man ser bort fra mytene som er spredd utenlands om at FrP er et ekstremistisk parti, på hvilken måte anser du at FrP kan skade Norge gjennom sin utenrikspolitikk?

Lenke til kommentar
Tror FRP og SV er de to partiene som er potensiale til å ødelegge mest, utenrikspolitisk.

Hvis man ser bort fra mytene som er spredd utenlands om at FrP er et ekstremistisk parti, på hvilken måte anser du at FrP kan skade Norge gjennom sin utenrikspolitikk?

Dette har ikke noe med ekstremisme å gjøre, men dette er de to mest klønete partiene (med ledelse) i mine øyne.

Bare å se på hva hagen sa når han skulle feire Pakistans nasjonnaldag.

Lenke til kommentar

Nå skjønner jeg lite. At SV sin utenrikspolitikk lett kan kritiseres er en ting (men der endrer jo de seg også, selv om endel individer i det partiet ikke aner hva de snakker om). Men FRP har ikke noen ødeleggendes utenrikspolitikk, på langt nær. Den er veldig lik AP og Høyre sin. Med det unntak at FRP er mer kritisk til FN og ønsker et tettere samarbeid med USA (de støttet vel bl.a. Irak krigen)

Lenke til kommentar
Ikke lett å velge bare en, også må man velge om man skal velge en av de store som teller, eller et lite parti som er verre, men som ikke har noen særlig betydning i praksis alikevel.

Jeg valgte et av de større: SV. Med DNA som en god nummer to. Det er disse som i hovedsak utgjør en fare for norges fremtid.

I second that! Må kanskje reservere meg litt mht å kalle AP for en fare for norges fremtid isolert sett. Men i samarbeidsregjering med SV, ja så definitivt!

Lenke til kommentar

Jeg antar at ~Alex~ siktet til måten enkelte av FrPs politkere gang på gang gjør alt de kan for å bevise sin udugelighet og manglende hjernekapasitet, enten det dreier seg om enkle teorier bak kabinettspørsmål/det å kaste enn regjering eller det å kaste en søppelpose. Her kan jeg faktisk delvis si meg enig, -- selv om jeg ikke har allverden til overs for mye av KrFs politikk, tror jeg Bondevik har vært en utmerket representant for Norge utad, og her tviler jeg litt på hvordan det ville stått til om FrP skulle styre landet.

Men, det er her vel verdt å merke seg at Carl I. Hagen spesifikt har sagt at han ikke ønsker seg posten som utenriksminister.

Lenke til kommentar

Det er tydelig et lite dillemma her: Krf, SV og Frp er de tre desidert best misslikte partiene i avstemningen, mens alle reelle regjerningsalternativer inneholder samarbeid med en av dem. Valget står altså mellom pest, kolera og tyfus. Det blir ikke lett å bruke stemmeretten sin da.

Lenke til kommentar
Jeg antar at ~Alex~ siktet til måten enkelte av FrPs politkere gang på gang gjør alt de kan for å bevise sin udugelighet og manglende hjernekapasitet, enten det dreier seg om enkle teorier bak kabinettspørsmål/det å kaste enn regjering eller det å kaste en søppelpose. Her kan jeg faktisk delvis si meg enig, -- selv om jeg ikke har allverden til overs for mye av KrFs politikk, tror jeg Bondevik har vært en utmerket representant for Norge utad, og her tviler jeg litt på hvordan det ville stått til om FrP skulle styre landet.

Men, det er her vel verdt å merke seg at Carl I. Hagen spesifikt har sagt at han ikke ønsker seg posten som utenriksminister.

Jeg gidder ikke å anta noe som helst på ~Alex~ vegne. Han må selv være i stand til å utdype sine meninger, dersom de er basert på noe som kan utdypes.

Og din påstand om "enkelte av FrPs politkere gang på gang gjør alt de kan for å bevise sin udugelighet og manglende hjernekapasitet" er jo heller ingen begrunnelse i forhold til FrP og utenrikspolitikk.

Jeg synes at mange politikere fra andre partier "gang på gang" sier og gjør dumme ting. Men skal man påstå at partiene vil være "skadelige, utenrikspolitisk" så trenger man litt mer begrunnelse enn det. Og det var det jeg lurt på om ~Alex~ hadde. :shrug:

Lenke til kommentar
Det er tydelig et lite dillemma her: Krf, SV og Frp er de tre desidert best misslikte partiene i avstemningen, mens alle reelle regjerningsalternativer inneholder samarbeid med en av dem. Valget står altså mellom pest, kolera og tyfus. Det blir ikke lett å bruke stemmeretten sin da.

Stemmer ikke helt konklusjonen din. Hvis du ser på digrammet til TomWfA så ser du at selv om et parti som Frp er terkt mislikt av noen så mottar det minst like mye støtte et annet sted. Partiet havner da som nøytralt, mens Krf og SV er sterkere mislikt enn de er likt og de havner da på "mislikt siden".

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...