John P. Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Jada - "sjekk ledningen fra hovedkort til LED". Det har jeg gjort. (PC specs er i profilen min) Saken er den at jeg har hatt to IDE disker installert i lang tid, men fant ut at jeg ville bytte dem ut, fordi det var litt "småtull" med dem. Så jeg kjøpte en Samsung Spinpoint 120 250GB 8MB S-ATA harddisk, som jeg monterte i går (jeg har altså kun denne ene disken montert nå). Og utrolig nok(!) gikk installasjonen prikkfritt - partisjonerte, la inn Windows XP SP2, formaterte de andre partisjonene, og alt funker, og hele diskplassen vises. Siden hovedkortet mitt er "gammelt", satte jeg inn pinen slik at den er 'sperret' på 1.5GB/s. Men - harddisk LEDen funker ikke som den gjorde før. Her er slik det er nå: Harddisk LED lyser: I det jeg slår på maskinen, ved POST. Når jeg åpner DVD-brenner skuffen. Når jeg lukker DVD-brenner skuffen. Når jeg overfører filer fra DVD-brenner til HDD og omvendt. Harddisk LED lyser ikke: Etter POST og frem til Windows er ferdig lastet. Ved overføring av filer mellom mapper/partisjoner på disken. Generellt uansett annen aktivitet; defrag etc. LEDen funker altså, men ikke som den skal. Jeg har IKKE tuklet med ledningskoblingene siden jeg byttet disk, annet enn å sjekke at de sitter ordentelig nå etter at jeg merket dette problemet. Jeg har lett litt på nettet, og fant ihvertfall én som har et lignende problem: http://www.ussg.iu.edu/hypermail/linux/ker...408.3/1384.html Jeg har alt av siste BIOS, siste drivere etc. Jeg kjører ikke RAID(har jo bare én disk), og da jeg prøvde å installere Intel drivere spesifikt for RAID på mitt chipsett (ICH5R), fikk jeg beskjed om at disse driverne ikke støttet dette chipsettet, selv om jeg sjekket at den skulle det før jeg lastet ned. Men det kan tenkes at det er fordi jeg ikke kjører RAID, og kontrolleren blir derfor navnet som ICH5 (82801EB) i Device Manager. Dette var Intel Application Accelerator drivere, og jeg lastet dem ned fordi det var de eneste av disse som støttet mitt chipsett, men de gjorde altså ikke det allikevel, siden jeg ikke kjører RAID, sånn jeg forstår det. De "vanlige" Intel chipset driverne har jeg lastet ned og installert(nyeste som passer mitt hovedkort). Kan det være at mitt hovedkort ikke er 100% kompatibelt med S-ATA allikevel? Burde jeg prøve å ta ut pinen som sperrer på 1.5GB/s? Noen andre forslag? Disken funker perfekt ellers, men det er jo greit å vite om det er aktivitet på disken, f.eks. når man lurer på om et program fortsatt jobber, eller om det har sluttet å svare. Jeg ser jo et teknisk svar i den linken jeg postet, og dersom det er det eneste svaret, er det vel ikke mye å gjøre med, men jeg tenkte kanskje noen har nogenlunde samme oppsett som meg, men hvor LED funker som en skal (eller ikke for den saks skyld). Eller noe annet som kunne være til hjelp - BIOS innstillinger f.eks. Takk for evt. tips. Endret 18. august 2005 av John P. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Bruker du SATA fra chipsettet eller fra Promise kontrolleren ? www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_detail.php?UID=434 Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Har du sjekket i manualen om SATA aktivitet skal vises via HDD-leden? Det kan være at denne bare viser aktivitet mot IDE-enhetene (de gamle harddiskene dine + CD/DVD). Lenke til kommentar
John P. Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Jeg bruker ICH5R chipsettet. Jeg kan vel kanskje ikke gå over til Promise kontrolleren uten å måtte legge inn Windows på nytt nå? Eller kan jeg legge inn driverne fra floppyen nå etter at Windows er installert? Kan ikke se noe i manualen om at LED ikke skal lyse ved S-ATA, PerB, men jeg sitter og leser nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå