eSik Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg har akkurat fått mitt første speilreflekskamera, et Canon 350d. Har tatt endel bilder tidligere med diverse kompaktkameraer, men aldri lekt med manuelle innstillinger før. Har også lært meg noe om etterbehandling i Photoshop, men også her er jeg noe "fersk". Jeg ønsker å komme i kontakt med andre fotointeresserte, forhåpentligvis noe mer erfarne enn det jeg er, men også folk som er på omtrent samme stadie. Bor for tiden i Australia, så hadde vært artig og hatt noen fotointeresserte på msnen min. Ser for meg å diskutere konkrete bilder vi har tatt, fototeknikk og digital mørkerombehandling. Send en PM, så snakkes vi på msn. Lenke til kommentar
eSik Skrevet 29. august 2005 Forfatter Del Skrevet 29. august 2005 Siden responsen ikke akkurat har vært overveldende kan jeg nevne at jeg studerer (foto)journalistikk, og ikke er nok en 14åring som har brukt sparepengene sine på dslr. Jeg sitter på følgende utstyr; canon350d, 18-55mm kit, 70-200mm f4L, 420EX +diffuser og Photoshop CS2. Har brukt de siste ukene på å fordype meg i fotolitteratur, både digital, analog og digital mørkeromsbehandling. Har dog ikke fått praktisert så mye av teorien i praksis enda, men det kommer. Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Siden dette forumet i sin helhet er dedikert til fotointeresert så vil jeg kanskje tro at de fleste også føler for at dette er nok uten at man vil ha fremmende folk på msnlista si. Men det er bare min mening Lenke til kommentar
123picture Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Siden dette forumet i sin helhet er dedikert til fotointeresert så vil jeg kanskje tro at de fleste også føler for at dette er nok uten at man vil ha fremmende folk på msnlista si. Det kan hende. Men av og til er det greit å kunne kommunisere litt raskere... Lenke til kommentar
HrSteen Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Er helt enig i det, og dem som ønsker å gjøre det på denne måten kan, som trådstarter ønsker, å ta kontakt med han. Lenke til kommentar
engekri Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 Nok en fjortenåring som har brukt sparepengene sine på fotoutstyr? Blir småprovosert når jeg leser slike ting. Hva er galt i at fjortenåringer som har konfet seg kjøper seg speilrefleks? Jeg er en av disse og vil gjerne høre litt på hva du mener med den formuleringen din. Skal ikke vi få lov å ha skikkelig utstyr selvom vi ikke studerer foto? Lenke til kommentar
eSik Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 Det var vel mer brukt som en analogi. Har inntrykk av at mange i den yngre garde kjøper seg dyrt utstyr uten å lære å bruke det. At folk ikke ønsker å ha andre fotointeresserte på msnlisten sin gjør meg ingenting. Grunnen til at jeg ønsker det, er at jeg ikke har noen bekjente som interesserer seg for foto, så er greit å ha noen å prate med om interessene sine, også i forhold til bildekritikk og fototeknikk. Lenke til kommentar
Bringisen Skrevet 13. september 2005 Del Skrevet 13. september 2005 (endret) Vet ikke hvor du bor , men du kan jo undersøke om det finnes en fotoklubb på ditt hjemsted. Her i Bergen finnes det minst 2 klubber som har faste klubbkvelder med kurs og sosiale fototurer. Mye å lære i slike klubber. Ellers finnes også en nettklubb som heter www.norsk.kameraklubb.net der finnes en "prateboks" som funker greit. Endret 13. september 2005 av helge.bringeland Lenke til kommentar
Superbra Skrevet 16. september 2005 Del Skrevet 16. september 2005 Spør du meg, noe som du egentlig indirekte gjør ved å starte en tråd i dette forumet, så mener jeg at det ikke er noe som helst galt i å diskutere foto med fjortisser som har råd til en dSLR. Selv er jeg av dobbel alder av det du nevner, men har ingenting imot å diskutere vinklinger, temaer, utstyr osv med folk som er av halv alder av meg. Ser at du mener at du kanskje ble misforstått litt, men for å si det sånn, så har vi alle mye å lære av hverandre , uansett alder. Noen av dere i 14-årsalderen mangler ofte mye av erfaringen som kan gi den ekstra dybden til et bilde, men har ofte til gjengjeld mye å lære oss litt eldre gutta og jentene, noe om nytenkning, kreativitet og digital bildebehandling. Så dette er en oppfordring til alle fjortisser; Vær minst like aktive som før, det er mange av oss av litt eldre årgang som vil fortsette å utveksle erfaringen. -Superbra (28) Lenke til kommentar
Beining Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 Hei må også si jeg sitter igjen med litt agresjon her nå. Greit nok det at jeg vet at det er mange unge som kjøper overkill utstyr! Men, trenger ikke ta alle unge under samme kam da! Jeg er selv 14år og vurderer 300D eller 350D, men det er pga min enorme intesresse for foto. Har nå et Sony W1 og mange som har sett det jeg har gjordt tror at det er en proff fotograf som har tatt bildene. Min menig Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 18. september 2005 Del Skrevet 18. september 2005 mp7,5racing, mulig å få sett noen bilder eller? Jeg er ikke ute etter å kritisere, jeg vil bare ha inspirasjon Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 (endret) Spør du meg, noe som du egentlig indirekte gjør ved å starte en tråd i dette forumet, så mener jeg at det ikke er noe som helst galt i å diskutere foto med fjortisser som har råd til en dSLR. Selv er jeg av dobbel alder av det du nevner, men har ingenting imot å diskutere vinklinger, temaer, utstyr osv med folk som er av halv alder av meg. Ser at du mener at du kanskje ble misforstått litt, men for å si det sånn, så har vi alle mye å lære av hverandre thumbup.gif , uansett alder. Noen av dere i 14-årsalderen mangler ofte mye av erfaringen som kan gi den ekstra dybden til et bilde, men har ofte til gjengjeld mye å lære oss litt eldre gutta og jentene, noe om nytenkning, kreativitet og digital bildebehandling. Så dette er en oppfordring til alle fjortisser; Vær minst like aktive som før, det er mange av oss av litt eldre årgang som vil fortsette å utveksle erfaringen. inv_biggrin.gif -Superbra (28) og omvendt (litt på etterskudd) Endret 28. november 2005 av Jurgis Lenke til kommentar
perottol Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Fotoklubb! Jeg våget tilslutt og melde meg inn i en studentklubb i Ttrondheim. Det er den lureste avgjørelsen noensinne. Etter et år fant jeg meg selv som leder i klubben, med 90 meldemmer. Ikke bare møter du fotointeresserte der, du møter sikkert likesinnede menneskelig sett også. Folk med like interesser er ofte like på flere områder. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Bare et raskt spørsmål: Hvordan fungerer EOS 350D + 200 mm objektiv? Blir det greit om det man skal ta bilde av er 2 - 2,5 meter langt og på 200 meter? Lenke til kommentar
Upsaker Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Bare et raskt spørsmål: Hvordan fungerer EOS 350D + 200 mm objektiv? Blir det greit om det man skal ta bilde av er 2 - 2,5 meter langt og på 200 meter? 5234927[/snapback] Tror det kan bli litt for lite tele, men er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Egentlig av ren latskap spør jeg her: hva er crop-faktoren til EOS 350D? Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 5. desember 2005 Del Skrevet 5. desember 2005 Egentlig av ren latskap spør jeg her: hva er crop-faktoren til EOS 350D? 5257873[/snapback] http://www.google.com/search?q=EOS+350D+crop+factor Lenke til kommentar
andreash Skrevet 6. desember 2005 Del Skrevet 6. desember 2005 Cropfaktoren på Canon 350D, 20D, 300D, 10D er 1.6x Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Bare et raskt spørsmål: Hvordan fungerer EOS 350D + 200 mm objektiv? Blir det greit om det man skal ta bilde av er 2 - 2,5 meter langt og på 200 meter? 5234927[/snapback] Tror det kan bli litt for lite tele, men er ikke helt sikker. 5235111[/snapback] Ok. Da kjøpte jeg 75-300mm Er ikke helt sikker på hva jeg synes om det enda... Artig å knipse bilder av hver en fugl utenfor vinduet. Naboene må tro jeg spionerer... Øver meg på fukusering til jeg får bruk for å være rask... Lenke til kommentar
Sammy1 Skrevet 10. desember 2005 Del Skrevet 10. desember 2005 Skal du ha skarpest mulig bilde av noe på den avstanden bør du bruke stativ, tommelfingerregel er at lukkertider som er lenger enn 1/brennvidde bør støttes på stativ, monopod eller lign. En 70-200 f4L vil gi skarpere bilder enn en 75-300 f4-5,6 pga den mye bedre optiske kvaliteten. Selv om det ville gitt større beskjæring av bildet. Jeg har selv en 75-300 og den taper dessuten skarphet i de lengste brennviddene, best opp til 200-250mm. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå