PeeJay Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 I kveld skal jeg se på bruktbil, og siden jeg ikke er så veldig dreven på bil, tenkte jeg noen kanskje hadde noen tips til hva en bør sjekke når en ser på bilen. Det jeg har fått med meg (da jeg solgte bil selv for et par år siden): - Spørre om det har vært problemer tidligere; karosseriskader, girkasse, varsellamper etc. - Om bilen er kjøpt ny i Norge - Servicehistorikk - Siste EU-godkjenning - Sjekke etter rust + riper og bulker - Sjekke etter fukt, f.eks. under "gulvet" i bagasjerommet - Sjekke alle støtdempere, at den fjærer og ikke gir ulyder - Kjøre med åpent vindu og høre at motoren går pent - Teste alle varsellamper, parkere foran et vindu og sjekke at lys og blinklys fungerer som de skal - Starte på et punkt, vri rattet helt og kjøre i en runding og sjekke at man ender opp på samme sted - Teste bremser - Teste automatiske vinduer, sentrallås, varme i setene, vinduspussere etc. - Mønsterdybde på dekk - Dato for siste EU-kontroll Flere ting? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 En NAF-test er kanskje ikke så dumt, samt en telefon til Biltilsynet for å sjekke eierhistorien, tekniske data, EU-godkjenning, om det er kontrollsedler på bilen, osv.. Spesielt det med EU-godkjenning. Det er en del problemer (ikke veldig, men litt for mange) med overføringen av godkjenningen fra verksted til Biltilsynet, dvs at den ikke går igjennom, så bilen blir begjært avregistrert fordi verkstedet ikke gjør jobben godt nok med overføringen.. Lenke til kommentar
PeeJay Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Fant forresten en bra sjekkliste på https://www.dnbnor.no/portalfront/nedlast/n...uktbilmappe.pdf hvis flere er interesserte Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) rust er en viktig del når det gjelder bruktbil.. huskdet er DYRT å sende bil på rustsveising Endret 19. august 2005 av Freeman84 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Om bilen er kjøpt som ny i norge har ikke så mye å si, Bertel og Steen osv. impoterer biler fra tyskland hele tiden.. Sjekk ut heftelser du, det er viktig ! Endret 19. august 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Om bilen er kjøpt som ny i norge har ikke så mye å si, Bertel og Steen osv. impoterer biler fra tyskland hele tiden.. Sjekk ut heftelser du, det er viktig ! De har folk som kan bil som sjekker ut bilene før de blir importert. Det finnes nok skrekkeksempler på privatpersoner som har importert katta i sekken.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Om bilen er kjøpt som ny i norge har ikke så mye å si, Bertel og Steen osv. impoterer biler fra tyskland hele tiden.. Sjekk ut heftelser du, det er viktig ! De har folk som kan bil som sjekker ut bilene før de blir importert. Det finnes nok skrekkeksempler på privatpersoner som har importert katta i sekken.. Jada ! Det stemmer men er ikke så stort problem nå lenge... Men seff. sjal man være obs. på det.... @ Marvil, mye vil du ha for avataren din ? Endret 19. august 2005 av jarmo Lenke til kommentar
sa|o Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) ja har sett mye rart på biler som er importert til landet fra tyskland (mest på mercedes) har nettop jobbet på en bil som er import fra tyskland, som i følge km-teller på speedometeret har gått 180000, men det meste av foringer i forstellet, og traværsforinger og gnikkeforinger bak er gåen.. dette er sikre tegn på at bilen kan ha gått det dobbelte. et lite trix er å se i serviceheftet (særlig etter man har importert). se om det er skrevet med samme penn (samme farge) og srift etter en service... hvis det er det har nok selgeren selv fyllt ut serviceheftet etter den er skrudd tilbake på telleren og bilen gått mye lengere enn den antyder. dette er noe jeg av og til har lagt merke til når jeg har hatt service og skal skrive i serviceheftet.. Endret 19. august 2005 av sa|o Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 ja har sett mye rart på biler som er importert til landet fra tyskland (mest på mercedes) har nettop jobbet på en bil som er import fra tyskland, som i følge km-teller på speedometeret har gått 180000, men det meste av foringer i forstellet, og traværsforinger og gnikkeforinger bak er gåen.. dette er sikre tegn på at bilen kan ha gått det dobbelte. et lite trix er å se i serviceheftet (særlig etter man har importert). se om det er skrevet med samme penn (samme farge) og srift etter en service... hvis det er det har nok selgeren selv fyllt ut serviceheftet etter den er skrudd tilbake på telleren og bilen gått mye lengere enn den antyder. dette er noe jeg av og til har lagt merke til når jeg har hatt service og skal skrive i serviceheftet.. Dette har skjed med norske biler også... Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Om bilen er kjøpt som ny i norge har ikke så mye å si, Bertel og Steen osv. impoterer biler fra tyskland hele tiden.. Sjekk ut heftelser du, det er viktig ! De har folk som kan bil som sjekker ut bilene før de blir importert. Det finnes nok skrekkeksempler på privatpersoner som har importert katta i sekken.. Jada ! Det stemmer men er ikke så stort problem nå lenge... Men seff. sjal man være obs. på det.... @ Marvil, mye vil du ha for avataren din ? Nei, det kan nok stemme, var nok værre før.. Men tipper det henger igjen en del negative tanker til importerte biler blant Ola Nordmann grunnet alle de dårlige episodene som ofte blir blåst opp.. Avataren min kan du få om jeg får M3 cab'en din.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Om bilen er kjøpt som ny i norge har ikke så mye å si, Bertel og Steen osv. impoterer biler fra tyskland hele tiden.. Sjekk ut heftelser du, det er viktig ! De har folk som kan bil som sjekker ut bilene før de blir importert. Det finnes nok skrekkeksempler på privatpersoner som har importert katta i sekken.. Jada ! Det stemmer men er ikke så stort problem nå lenge... Men seff. sjal man være obs. på det.... @ Marvil, mye vil du ha for avataren din ? Nei, det kan nok stemme, var nok værre før.. Men tipper det henger igjen en del negative tanker til importerte biler blant Ola Nordmann grunnet alle de dårlige episodene som ofte blir blåst opp.. Avataren min kan du få om jeg får M3 cab'en din.. Denne ? Lenke til kommentar
Marvil Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Jepp, den skulle nok duge.. Rå bil.. 2,8 literen..? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Jepp, den skulle nok duge.. Rå bil.. 2,8 literen..? 2,3 L 215 HK Kun 5 stk. i Norge... Sønnen har bilen i Årdal nå men når jeg får den til Sogndal så skal jeg hente deg for joyride.... Endret 20. august 2005 av jarmo Lenke til kommentar
Derbi-driver Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Kjør den og gir, så hører du etter om det er noen ulyder i girkassa! Sjekk tomgangen på kald og varm motor! Se om bilen har vært lakkert, det kan tyde på at bilen har vært utsatt for kollisjon, se også masse etter rust! Brems uten å holde på rattet for å se om den går rett! Sjekk oljen! Sjekk dekkslitasjen, om det er jevnt slitt! Se etter oljelekasjer på motoren! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå