jh_ Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg lurer altså på om man er nødt til å åpne port(er) for å ta ibruk ip-telefoni? Avhenger dette av hvem man har abonement hos? Eller det noen spesielle porter som må åpnes uavhengig av hvem man har ip-telefoni fra? Lenke til kommentar
hart Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det kommer vel an på løsningen, men hos BlueCom så kjører de en transparent løsning som du setter inn før PCn din (og modemet også om jeg husker rett). Dette fungerer da på et separat IP-nett som er usynlig for deg og du trenger ikke å bekymre deg over noe som helst vedr konfigurasjon. Eneste jeg merker som ulempe med dette over ADSL er at jeg må reservere litt på upload, ellers merkes det på telefonlinja (dvs, les: ved bruk av BT). Anbefaler deg å oppsøke sidene til leverandørene og lese hva de sier om sin telefoniløsning. Det finnes vel andre løsninger som ikke er transparente vil jeg tro, men de har jeg ikke oversikt over. Sikkert noen andre som kan fylle ut noe info om det Lenke til kommentar
Dee_Pee Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 stortsett brukes alltid portene 5060, 5004, 69 og 123 (alle UDP). Dette gjelder imidlertid bare for iptelefoner som kommer med eget splittersystem og ikke integrerte systemer som går gjennom PCen. Mulig at port 3478 (UDP) brukes. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det vanligste modemet er vel Sipura. Disse bruker 5060 for SIP og 16300-16700 for tale. Tror de fleste isp'er er greie her, men f.eks ngt har en nat-bind på 5060 i sine modemer som må løses opp, uten at support forteller dette når du ringer dem (om du da ikke bruker NextPhone sef...) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå