Ulvemor Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg har satt opp to stasjonære maskiner med samme OS (win xp home) i nettverk. Funker greit å dele mapper, men det jeg lurer på er hvordan man deler et program, f.eks word. Det er innstallert på den ene maskina og tenkte jeg kunne spare litt diskplass ved dele progs istedet for å legge inne på begge pcer. Det burde vel la seg gjøre? Men får bare beskjed når jeg deler mappen at programmet ikke er konfigurert for systemet. Det er jo forståelig iom at diverse drivere osv er plassert i mitt system men ikke på den andre maskina. Finnes det noen grei løsning på dette, eller må jeg dele hele den ene partisjonen (C:) der hele systemet ligger for å få dette til å fungere? (får beskjed om at dette ikke er anbefalt) Lenke til kommentar
panzerwolf Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg litt usikker på hvordan word kan deles, men dette er et program som er såpass integert mot windows at det nytter ikke å bare dele ut mappa der det ligger. Du kan dog prøve å installere word på nytt men peke til den delte mappa på maskinen som har det. Godt mulig word ikke vil fungere på den ene eller begge maskinene etterpå (pga integreringa mot windows), men prøv. Noen programmer starter fint ved å dele de slik du har gjort, mens andre igjen kan fungere ved å installere mot den andre maskinen slik jeg skrev over. Du bør egentlig bare prøve deg fram litt (men merk at programmer som krever en del av maskinen vil trolig ikke fungere bra på denne måten) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg forutsetter at lisensspørsmålet er iorden (en lisens - en maskin). Mange (kanskje de fleste) programmer plasserer sin DLL-biblioteker i system32 katalogen på den maskinen de er installert på. Også andre system-kataloger kan bli benyttet. Følger det med fonter havner også disse i en felles fontkatalog på den maskin programmet er installert. I tillegg vil det være en rekke registrysettinger. Som Mad Wolf sier, du må i de fleste tilfellene installere programmet fra alle maskinene du skal kunne kjøre det. Velg den delte katalogen på "servermaskinen" som installasjonskatalog. Da vil installasjonsprogrammet sørge for at de elementer som må ligge lokalt havner der og at registry blir korrekt oppdatert. Husk også at dette ikke gjelder alle program. Lenke til kommentar
Ulvemor Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Ok, takk for svar. Får prøve meg fram og teste ut noen av forslagene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå