trx Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Jeg har en sånn harddisk, men den vil verken la seg formatere eller brukes. Jeg har prøvd alle måter å formatere på som jeg kjenner til, hver gang blir det error når jeg prøver. Derfor trudde jeg det var noe galt med disken, og prøvde å formatere den i broren min sin PC, for å se om jeg hadde rett. Der gikk det derimot fint, og jeg fikk også browset disken om jeg ønsket det. Når jeg satt den tilbake i min (ferdig formatert) kom det bare opp en error ala "kan ikke lese data" (eller noe i den duren) når jeg prøvde å browse den. Hva kan feilen være? Skal prøve å formatere disken med OS på i morra, for å se om det er Windows det er noe kluss med, men jeg tviler. Det kan ikke være hovedkortet som ikke støtter den nei? For det er bare noen få år. Endret 17. august 2005 av trx Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Sjekk om jumperne står riktig (master - slave - cable select), og at du har 80pins ide kabel. Lenke til kommentar
trx Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 (endret) I følge komplett.no: Kontakt: 40 pin IDC Er IDE det samme som IDC? Men det skader vel ikke å sjekke. Skal det i så fall stå på kabelen? Jumperne skal være riktig. Endret 18. august 2005 av trx Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Nå er det vel slik at ATA 133 skal være koblet til med 80 pins ide-kabel og at de skal være satt til cable select. Var plaget med slikt til jeg leste en eller annen plass at dette var måten å gjøre det på. Fant ikke noen beskrivelse i farten men en slik kabel ... Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 [...] og at de skal være satt til cable select. Det har ingen betydning for diskens ytelse hvordan jumperne står bortsett fra at du kan risikere kollisjon med en annen enhet. Cabel select er bare et alternativ til master/slave konfigurasjonen, som fungerer helt fint for de som skjønner forskjellen... Lenke til kommentar
AMD_Bruker Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Har ikek sagt at det har noen betydning for ytelsen, men det skjer faktisk ganske ofte at udma 133 diskene ikek funker slev om jumperne er satt riktig (master/salve). Har aldri hatt feil når de har stått på cable select. Finnes noen artikler på internett om dette Fra Denne watch out for computer manufacturers who use Cable Select systems. Your IDE drives will not be recognised correctly if at all, without the CS jumper setting closed on both drives. Det er dette jeg forsøker å få frem. Probelemt var vel at disken ikke fungerte, ikke at ytelsen var lav ..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå