jorgenso Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Har en 3 polet veggkontakt (grisetryne) som jeg skal skifte ut med en rj45 veggkontakt. Mente det var bare å rykke de to ledningene fra grisetrynet og koble de til rj45 veggkontakten (punkt 4 og 5). Så koble en standard telefonkabel(svart,rød,grønn og gul ledning) med rj45 i den ene enden og rj11 i den andre til min analoge telefon, men d funker ikke. Har en mistanke om at det kan være noe med kabelen. kan jeg bruke denne kabelen, eller hvordan skal jeg gjøre det? Har ikke mulighet til å bruke vanlig nettverkskontakt med rj45 i begge ender, pga at min telefon kun støtter rj11 inngang. har testet en vanlig nettverkkontakt med en kabeltester og fikk da signal på pinne 4 og 5. Jeg har mulighet til å lage en ny kontakt hvis noen sier meg hvordan jeg skal koble de fargede ledningene til hvilke punkter. og om jeg skal bruke en nettverkskabel eller en telefonkabel. Noen forslag til hva jeg har gjort feil, evt hva jeg kan gjøre? På forhånd Takk Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Har en 3 polet veggkontakt (grisetryne) som jeg skal skifte ut med en rj45 veggkontakt. Mente det var bare å rykke de to ledningene fra grisetrynet og koble de til rj45 veggkontakten (punkt 4 og 5). Så koble en standard telefonkabel(svart,rød,grønn og gul ledning) med rj45 i den ene enden og rj11 i den andre til min analoge telefon, men d funker ikke. Telenor brukte en annen standard på eldre apparater, det du har gjort skal fungere har du fått gjort det korrekt. Lenke til kommentar
jorgenso Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 Jeg mener det, men kan vel prøve å koble de to ledningene på punkt 4 og 5 på nytt, men ettersom jeg fikk signal på nettverkskabelen, burde d jo være ok Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Jeg mener det, men kan vel prøve å koble de to ledningene på punkt 4 og 5 på nytt, men ettersom jeg fikk signal på nettverkskabelen, burde d jo være ok Har du kontakt på 4 og 5 så skal det virke, hvilken telefon tester du med? Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Du har koblet det riktig. Brukte du kronverktøy ved montering av ledningene i RJ45 uttaket slik at de fikk ordentlig kontakt? Lenke til kommentar
jorgenso Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 brukte kroneverktøy ja, mener bestemt at jeg har kontakt. Bruker en vanlig analog hus telefon. Lenke til kommentar
vegjoh Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Dette er bare et spørsmål... Er det polaritet på analoge telefonlinjer? Altså, er det samme hva man plasserer som nr. 4 og 5? Vegard Lenke til kommentar
nilsjohanole Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Ja det er polarisert, men begge veier skal fungere Lenke til kommentar
tropic Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 hva skal du med rj-45 i veggen da???? du kan nå kjøpe overgangsplugg.. Lenke til kommentar
tropic Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 øhhhhh var vist litt gammalt inlegg d der..... Lenke til kommentar
tropic Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 såg feil dato...... gløm d.... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Vet ikke hvordan kontakten du skal bruke er merket, men pinne 4 og 5 er de to første tilkoplingene på kroneplinten, ikke tilkopling 4 og 5. Men du har vel enten en som er merket med små tall slik: 5-4-1-2-3-6-7-8 ellers så har du en som er farge merket. Da er det det blå paret. Men jeg tipper du vet dette siden du har tilgang på ett kroneverktøy. Lenke til kommentar
jorgenso Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Har koblet flere slike veggkontakter med fargemerking uten problemer, men denne veggkontakten har merking 1,2,3,4,5,6,7,8. kjøpte den fra telefonselskapet as. heter modulær enkel veggkontakt. skal jo egentlig være greit som f... Lenke til kommentar
Andre1980 Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 paret skal koblet på plass 1 og 2 (altså de to "hakkene" lengst til venstre) på plinten overfor Uttaket. da skulle det virke... men kan jo hende det er feil på kontakten da. Er det e ordinær elko-kontakt du har? Lenke til kommentar
Snokesmurf Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 (endret) Ja støtter forslaget med pinne kontaktene 1&2. Når du har en kontakt med farge koder er det enkelt nok, da er det jo blå-hvitt par som er Pinne 4&5. Men så er det noen da som merker krone punktene etter hvilket par nummer i cat5 kabelen som skal kobles til der, og her ligger forskjellen. Par 1 i cat kabel er blå-hvitt, par 2 orange - hvit, par 3 grønn-hvit og par 4 brun-hvit. Blå hvit par er fremdeles pinne 4&5 og må da kobles til pinne 1&2, hvis du skjønte forklaringen Sorry Godonnet følte behovet for å forklare by the way, analoge telefoner har balanserte inganger så pluss minuss finner den ut av selv, du kan snu så mye du vil. Det blir rett. Endret 19. august 2005 av Snokesmurf Lenke til kommentar
jorgenso Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Nå fungerer telefonen, men jeg måtte koble ledningene fra veggen til pinne 3og4 i veggkontakten, forstå det dem som vil (prøvde også 1og2, men nei) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Den kontakten må være noe telenor bruker, de har alltid noe sært for seg. Har koplet hundrevis av slike, og aldri opplevd at finne 3+4 er for telefon. Men funker det så funker det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå