tbend Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Dette kommer opp på et Msi kt-880 kort, og har prøvd alt som har med Bootdevices å gjøre. Hva kan feilen være? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Skadet boot-sector? Hva er feilmeldingen? Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Du har ikke tilfeldigvis byttet om på harddisker i det siste? Skal ofte ikke mer til enn å bytte IDE-kabel på et par harddisker før windows blir forvirret.. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 17. august 2005 Forfatter Del Skrevet 17. august 2005 (endret) Er hos en Venn dette bare så dere vet det Kortet er litt rart, kommer opp uansett om jeg velger CD eller HDD som 1st bootdevice! Endret 17. august 2005 av tbend Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Er hos en Venn dette bare så dere vet det Kortet er litt rart, kommer opp uansett om jeg velger CD eller HDD som 1st bootdevice! Pussig. Prøvd å koble fra harddisk(ene) og kun ha CD-ROM'en tilkoblet med en oppstarts-cd i (Windows installer CD'en f.eks.) ? Evt. sjekket at alle jumpere og slave/master konfigurasjoner er riktig satt? Lenke til kommentar
tbend Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 Er hos en Venn dette bare så dere vet det Kortet er litt rart, kommer opp uansett om jeg velger CD eller HDD som 1st bootdevice! Pussig. Prøvd å koble fra harddisk(ene) og kun ha CD-ROM'en tilkoblet med en oppstarts-cd i (Windows installer CD'en f.eks.) ? Evt. sjekket at alle jumpere og slave/master konfigurasjoner er riktig satt? Master og Slave er korrekt. Vil si jeg har meget bra peiling hva jeg driver på med, både hardware, og i bios, så fatter ikke hvordan jeg skal få den til å starte. Hørt om et virus som skal skade boot sektorer! Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Master og Slave er korrekt. Vil si jeg har meget bra peiling hva jeg driver på med, både hardware, og i bios, så fatter ikke hvordan jeg skal få den til å starte. Hørt om et virus som skal skade boot sektorer! Joda, tenkte jeg bare skulle forhøre meg om de mest elementære tingene først; er ikke så rent sjelden man glemmer en liten filleting som man egentlig burde ha husket.. (Jeg er iallefall skyldig i det, til tross for at jeg begynner å få en del erfaring etter hvert selv ) Regner med det finnes virus som kan skade bootsector, og det finnes sågar virus som kan fucke biosen (ekstremt sjelden skjønt). Men dersom det var førstnevnte som var problemet, så burde man jo likevel kunne starte fra en cd-rom. Bootsectoren er jo et sett med filer som ligger plassert på (vanligvis) samme harddisken som operativsystemet. Burde ikke ha noe å si for cd-rom'en. Blir både harddisk(er) og cd-rom detektert i bios? Har du prøvd å sette i Windows installer disken for å få opp Recovery Console? Alt ville bli så mye enklere dersom man kunne få fyrt opp en CD. Er det evt. diskettstasjon på maskinen? Kan være en ide å prøve å lage en boot-disk i så tilfelle.. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Det kan også være: - Ramproblemer. - skadet filtabell på harddisk. - skadet amnglende systemfiler på harddisk - filer ligger et annet sted enn det Windows forventer. Men ettersom du har god erfaring har du vel sjekket dette? Hva har du egentlig sjekket ut? Det kan være greit med en oversikt slik at vi slipper å komme med "dumme" forslag til ting du allerede har sjekket. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 18. august 2005 Forfatter Del Skrevet 18. august 2005 (endret) Var ikke spydig da jeg sa det, men ville bare informere at jeg ikke trengte hjelp til å sette i Strømkontakten... hehe. Feilen er funnet, ikke av meg men av en annen venn av meg som fikk muligheten til å prøve. gjett va det var! Det var Ide kablene som hadde takket for seg, noe jeg selvfølgelig ikkke kunne tenke med på en ny maskin "0,5år!" Det er altså brukt gamle IDE kabler på den maskinen som noen ledere tydeligvis har vært brutt Jaja, da må vel det åsså begynne å sjekkes når folk sliter med at ikke Win vil boote når Bios ser både disk og optisk enhet! Endret 18. august 2005 av tbend Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå