Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk fungerer ikke med 3COMs hub

Anbefalte innlegg

Prøver å sette opp ett hjemmenettverk, alle PCene kommer på nett men de finner ikke hverandre. Har hørt at feilen er at PCene må ha fast IP, mens huben skal ha IP fra tilbyder... Men jeg vet ikke hvordan jeg får satt opp IPen i huben!??!

Noen som har peil?? er litt frustert :cry:

Endret av RoXY the Man
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det nok en misforståelse ett sted. En vanlig HUB kan ikke konfigureres med IP-adresse. Avhengig av ISP og mer spesielle behov, så konfigurerer man heller normalt ikke maskinene med fast IP-adresse. Det att maskinene ikke finner hverandre, kan bl.a. komme av at du kjører brannmur på maskinene. Du kan muligens få mer konkrete svar hvis du forteller oss hvilken ISP, hvilken hardware og hvilket OS og nettverksutstyr du har. Du kan også ta en titt på denne tråden, og se om du finner noe som kan hjelpe.

Lenke til kommentar

Hvis du skal koble pcer sammen via en hub, må du inn på hver pc og og gi dem ulik ipadresse eks. 10.0.0.20 , 10.0.0.21 osv.

Nettmaske må være lik på alle maskinene, eks. 255.255.255.0

Disse adressene skal legges inn på TCP/IP'ene til nettverkskortene (start ->kontrollpanel->nettverkstilkoblinger. Høyreklikk lokal tilkobling->egenskaper->tcp/ip

Så bør man vel dele mapper etc. slik at nettverket får en hensikt.

Du sier imidlertid veldig lite om hvordan du kommer deg på internett. Bredbånd, modem, ruter ??? Operativsystem på pc,ene du skal ha i nettverket??

Lenke til kommentar

Virker på meg som du har router som du har koblet til modemet fra din ISP. Denne routern vil da gi hver av maskinene IP adresse. For at maskinene skal kunne finne hverandre må du sette opp et eget hjemmenettverk under tilkoblinger og alle maskinene må være medlem i samme arbeidsgruppe (standard er MSHOME). Så må du velge de mappene som hver enkelt maskin skal dele på nettverket.

Lenke til kommentar

Jeg har bredbånd fra Tele2, bredbåndsmodem fra Tele2, hubben er en 4 portet 3Com, en PC kjører WinXP Pro og to kjører WinXP Home.

Jeg har laget hjemmenettverk (lagde tilogmed nettverksinstallasjonsdiskett), og deler flere mapper på PCene, men de finner kun seg selv i nettverket, så da er det vel brannmurene som lager krøll da kanskje.?

Endret av RoXY the Man
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...