Akelbee Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Ønsker å sette inn en IBM travelstar i min nye PC (basert på mini-itx kortet VIA Epia, så den lille størrelsen og lave rotasjonshastigheten med lite støy og strømforbruk er attraktiv). Jeg ser imidlertid at slike 2,5" disker ikke har en standard IDE tilkobling, men noe som synes å ha strømkontkt integrert. Vet noen om det på en eller annen måte er mulig å koble dem på en vanlig IDE-kontroller? Lenke til kommentar
BBC Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Gå til http://www.psdata.no og søk etter "2.5" - da finner du 'Noname Harddisk Installasjon Kit 2.5"->3.5"' til 186,-. Har ikke prøvd det, men vil anta at det fungerer. (lenke direkte til produktet) Edit: du kan også søke i prisguiden etter f.eks. "2.5 3.5 kit" og får da noen flere alternativer. [ Denne Melding var redigert av: borre på 2002-08-07 18:49 ] Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Ja, 2,5" hardisker kan brukes i PC'er. De bruker 44-pin IDE i motsetning til 40-pin IDE som i stasjonære. De 4 siste pinnene er strømtilførsel (2 stk. jord, 5v og 12v) De adapterene kan fåes mye billigere i utlandet men pga. portoen kan du like godt kjøpe en dyrere i norge. De adaprerene har 2,5"IDE i ene enden og 3,5"IDE og Molex-kontakt i den andre. Lenke til kommentar
ligebli Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Har prøvd det , funker utmerket med et slikt adapter. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 urk.. hvor fikk du tak i hovedkortet? alle webshop'er er jo utsolgt. *furte* :sad: Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Takk for tipsene, Jeg skaffet meg et slikt 3,5" -> 2,5" adapter fra Komplett Data idag. Imidlertid så er det en pin der hvor det vanligvis mangler et hull på IDE kontakten, samtidig er enden med diskkontakt ikke like bred som kontakten på harddisken. Er det min IBM Travelstar disk som ikke er lik andre 2,5" disker, eller finnes det noen adapterprodusenter som treferr blinken bedre enn kompletts leverandør? -- og psilocybe, som jeg har skrevet i et par innlegg før (I hovedkort/Prosessor-forumet), så fikk jeg tak i mitt VIA EPIA kort hos Telemark Computing i Brugata i Oslo, som igjen får det fra importøren EET på Skullerud hvor jeg hentet mitt EPIA nr 2 igår, men da var det det siste de hadde på lageret .... Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Nå er vel noen av de gjennværende pinnen på disken riktignok jumper-settingene.... Men jeg lurer likevel på hvilken vei den skal settes på, i og med at det ikke er et hull som mangler og det er bare to størmledninger (på de to yttersete pinnene ingen på de to innenofr som vel er jord)? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå