Gå til innhold

Celeron vs amd og intel pentium osv

cls3

Anbefalte innlegg

Hvilken cpuer er besT? Jeg Ser litt rundt etter en bærbar pc for tiden, Men vet ikke hva jeg skal velge av prosessor type. I 8500 prisklassen er det f.eks :

Intel® Pentium® M 1.7GHz prosessor "Dothan"

AMD Mobile Sempron 3000+

Intel Celeron M 360 1.4 GHz .celeron har jeg hørt at er rimlig dårlig i ytelse men er ganske Stabile på sitt område. Klokke hastigheten er riktig nok dårligere enn de andre eksemplene som er skrevet opp over, Men Hva vil bli best til spilling og slikt?

Syntes bare de klokke hastighetene på pentium og celeron virker så utrolig lave, er disse cpuene "kjappe" nok til sammen lignet med den stasjonære pcen min med intel p4 2.8 ghz? 1,7 er jo ganske lite er det ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ok takk for svar:) Amd har vel alltid vert best, Men Når det gjelder sempron så er jeg ikke så oppdatert.. lær meg nok ikke lure av mhz, men når jeg selv har en 2.8 som går Tålig bra, så tenkte jeg hvis det var pentium 1.7 går gikk det vel utrolig dårlig i forhold, derfor lurte jeg jo litt på om den Var "bygd" kjappere. i og med at det er "Dothan" pentium M

Lenke til kommentar

Kan folk være så snill å ikke uttale seg om ting de ikke kan noe om nå? Celeron M som det her er snakk om yter ikke dårlig. Den er omtrent like rask som en Pentium M på samme klokkefrekvens (Pentium M Dothan har 2MB L2 cache, Celeron M har 1MB, det samme som de første Pentium M prosessorene). Forskjellen er at den mangler diverse strømsparingsfunksjoner. Pentium M yter i flere tester bedre enn Athlon 64 på samme klokkefrekvens. Så en Athlon 64 3200+ yter omtrent likt med en Pentium M 2.0GHz.

Edit: Blir bare litt oppgitt av alle som har hørt at Celeron er noe drit, og som ikke klarer å skille mellom de forskjellige Celeron variantene...

Endret av mar
Lenke til kommentar
Til spill er nok AMD best, men så vidt meg bekjent skal Pentiumen være meget rask kontra varmeutvikling. Celeron er vel det rimeligste alternativet, men desidert dårligst.

Sprøyt. Celeron M har høyere ytelse enn Sempron, samt at den bruker mindre strøm selv om den er en strømsluker i forhold til Pentium M.

Og for all del ikke la deg lure av Turion vs strømforbruk, den såkalte 35W Turion bruker over 25watt mer enn Pentium M, så at Turion "25W" bruker 15watt mer enn Pentium M er et rimelig trygt anslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...