AVF_Kokken Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 I disse høyspente tider hvor Tor til tider kaster sin hammer over kongeriket Norge kom jeg til å tenke på en sak. Disse overspenningsvernene som en stapper i stikkontakten og skal beskytte PC/Modem/alt annet dyrt. Har de indikasjon på at de har gjort jobben sin (dvs beskyttet mot lyn-nedslag)? På 'Landstedet' har jeg overspenningsvern i sikringsboksen og de popper med rødt flagg når de har gjort jobben sin. Ulempen er dog bare at da må jeg ut med hundrevis å kroner for nye. De varer bare en gang. Er det samme prinsippet på plugg-i-veggen-overspenningsvern eller er de 'evigvarende'? Hadde en slik selv som fulgte med jobb-PC'en men den gikk i retur sammen med svineriet etter noen måneders krangling. Men jeg fikk aldri pakket den ut og sett på spec/gebruksanveisnung. Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Kjøp en UPS til 5000,-, da er pc/telefon/modem så og si totalt sikret + at den har en automatisk sikrong, den skrur seg over til baterimodus når strømmen forsvinner eller overstiger det normale. det samme skjer ved lynnedslag, det er ikke så lenge siden jeg kunne takke gud for at jeg hadde en UPS på min nye pc, mine to eldre pc'er gikk rett til dundas! UPS'en og pc'n den beskyttet er fremdeles like fine... men ja, den var DYR! denne kostert ca 26000,- men så den tar imot alt av ustbil strøm da... :smile: kjøp en UPS til 5000,-, den gjør vel nesten den samme nytten, bare sørg for at den er kraftig nok til å drive pc'n din, anbefaler 500W+... Edit: glemte å si at en UPS er kun til PC/modem, ikke alt annet dyrt utstyr... [ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-08-07 16:57 ] Lenke til kommentar
Mercury Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Overspennings vern, må ha et slikt "flagg" for og vise om de er slått ut, Dette får du på overspennings vern kjøpt i el installasjons shapper, har det sjelden inne men kan sikkert få det til dagen etter. Kjøp ikke de billige, du vet aldrig når de har slått ut. Disse fin vernene til og putte i stikket i veggen har veldig ofte ekstra funksjon til telefon eller antenne uttak. Og koster nok opp mot en tusing, avhengig av levrandør og hvor flik du er til og prute. Funker best i mellom store bedrifter, med lien butikk. Minner meg på at grov vernet mitt har ligget på toppen av sikringskapet i snart tre år, funker dårlig der ( er trikker selv, så det er vell grunnen til at jeg ikke får somla meg til og montere det). Mercury Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Gassutladningsrørene og vdr motstandene som er i slike "billige" finvern klarer flere smeller. Dette er finvern som fjerner små transiente ( forbigående ) spenningspulser. Hvor lenge de varer kommer an på hvor mye de har fått jobbe med.. ingenting klarer et direkte nedslag. I tettbygde strøk så er det som oftest kraftkablene nedgravd, noe som umuliggjør en direkte treff av lynet akkurat der hvor du bor. Et treff fra et lyn lenger ut i nettet vil forplate seg akkurat som bølger frem og tilbake og spenningen bygger seg opp og fram til deg, men her er det snakk om høye spenningspulser som varer i noen mikrosekund, de er like farlige for følsomt elektrisk utstyr selv de varet så lite, derfor fjerner finvern disse pulsene, fasene blir rett og slett kortsluttet mot hverandre og jord. Bor man langt fra nettstasjonen ( transformatoren ) sin, så er man også ganske sikret siden naboene får den største smellen før deg. Grovvernet er det ditt lokale kraftselskap som tar seg av. Det er gnistgap og avledere i trafo stasjoner, inntaksstasjoner etc. som leder traniente spenninger til jord. Ofte pleier nettstasjonen der du bor også ha et gnistgap, når lynet treffer så går spenningen fra lynet over dette gapet og mot jord, nesten som en stor tennplugg..hehe =) Lenke til kommentar
fredster Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Hei, SoftLaughBrush ! I og med at din PC kommer fra bedriften din og brukes i jobbsammenheng så TROR!! jeg forsikringsvilkårene dine som privat person utgår, og "bedriftsvilkår" slår inn. Slik at hvis f.eks. lynnedslag ødelegger PC og annet utstyr, og overspenningsvern IKKE er installert, ja da kan forsikringsselskapet si ; GLEM DET, DU FÅR IKKE EN KRONE AV OSS !!! Dette bør du definitivt sjekke med ITansv. på jobben ASAP!! Jeg er 100% sikker på at IF..KREVER at slikt er installert hos en bedrift for at forsikringen skal være gyldig ! Se http://www.makker.no for mer. Håper dette hjalp deg litt på vei... Honda skriver at ingenting klarer et direkte nedslag ! Joda, en UPS klarer å ta i mot ett "direct hit", men dog kun en gang... men da har den jo også gjort det den skal. Send den så på service, og vips så er den like god igjen. Ellers er du (honda) en av de få jeg har sett som virkelig har skjønt hva en UPS faktisk gjør (BRA !!). Janis : Du tar feil når du sier at en UPS bare er til PC og modem... helt greit å koble både TV og DVD på den i tillegg, men for guds skyld IKKE LASERPRINTEREN !!! jeg er usikker på nøyaktig grunn, men som mye annet innen IT, så "er det bare sånn". Ta en titt på http://www.makker.no eller send meg en mail på [email protected] så skal jeg svare så godt jeg kan ang. overspenningsvern og UPS, hvis det er noe som er uklart. Mvh Fredrik Horn Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Som andre har skrevet, er UPS tingen. Og den trenger ikke å koste 5000,-. Jeg kjøpte en relativ enkel sak, Match Line Interactive 500 (1500,-), fra komplett for 2 år siden. Det geniale med en UPS i tillegg til overspenningsvern mot lyn, er jo at du også har batteridrift i noen minutter så du kan stenge ned kontrollert (manuellt eller automatisk). I tillegg så har en UPS funksjoner for å øke eller minske spenningen dersom spenning kommer under eller over et visst nivå (vledig greit dersom det er stor variasjon i spenning fra din leverandør). Og dersom lynet skulle ta UPS'en din (da får du som regel en pipetone, rødt lys eller melding på skjermen), så er det bare å sende inn UPS til importøren, så reparerer eller sender deg en ny i løpet av en 5 års periode, helt gratis. Slik er det ihvertfall med min UPS, og jeg har sendt den inn en gang og fikk ny tilbake :smile: Lenke til kommentar
tunefish Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Ok, for oss uinvidde: Hva er forskjellen på UPS og overspenningsvern? Jeg har kjøpt en sånn stikk-kontakt-dings til et par hundrelapper som har et sånt rødt lys som lyser konstant. Er dette bare falsk trygghet i tordenvær? Er den bare godt for små spenningsujevnheter på nettet? Eller er den godt for noe som helst? Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 "Janis : Du tar feil når du sier at en UPS bare er til PC og modem... helt greit å koble både TV og DVD på den i tillegg, men for guds skyld IKKE LASERPRINTEREN !!! jeg er usikker på nøyaktig grunn, men som mye annet innen IT, så "er det bare sånn"." tviler på at du får en UPS til under 5k (NY) som klarer større last en pc og skjerm. men ja, enkelte dyre (inkludert min) har vanlige stikkontakter bak, men de fleste har bare uttak til pc og tlf/modem... :smile: og til han andre, ja du kan fint få en brukbar UPS til 1500,- men da må du sørge for at den klarer å drive alt utstyret, en ny pc i dag med 17" skjerm trekker ca 300-450W, og da hjelper det lite om du sitter med en 250W UPS og strømmen går.. du vil seff bli sikret mot lyn-nedslag, men du vil ikke kunne kjøre pc'n på bateriet spesielt lenge... Håndaen: er det noe du _ikke_ vet? :smile: Mvh, Jan Erik Lenke til kommentar
fredster Skrevet 14. september 2002 Del Skrevet 14. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 14:26, tunefish skrev:Ok, for oss uinvidde:Hva er forskjellen på UPS og overspenningsvern?Jeg har kjøpt en sånn stikk-kontakt-dings til et par hundrelapper som har et sånt rødt lys som lyser konstant. Er dette bare falsk trygghet i tordenvær?Er den bare godt for små spenningsujevnheter på nettet? Eller er den godt for noe som helst? Jeg ser vel for meg at den "stikk-kontakt-dingsen " som du kaller det, såvidt skulle holde.... men ikke mer enn såvidt. JEG ville personlig ikke stolt på den. Det blir feil av meg å si noe mer om hvorfor i og med at jeg jobber med å selge UPS`er, og har lyst til å beholde den gode tonen vi har med bedrifter som produsere og leverer de enklere formene for vern. De holder nemlig hvis du KUN skal beskytte mot lyn, men det en rekke andre elementer som spiller inn her. Enklest er det hvis du går inn på http://www.makker.no og leser litt her. Lurer du på noe så bare spør. Jeg har ikke som intensjon å prakke på noen en UPS til 15000,- når de greier seg med en til 3500,- evt. et enkelt spenningvern. Har noen prefererte bedrifter vi har et godt forhold til, og som jeg med god samvittighet kan anbefale deg. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 15. september 2002 Del Skrevet 15. september 2002 Quote: og til han andre, ja du kan fint få en brukbar UPS til 1500,- men da må du sørge for at den klarer å drive alt utstyret, en ny pc i dag med 17" skjerm trekker ca 300-450W, og da hjelper det lite om du sitter med en 250W UPS og strømmen går.. Jeg har aldri hatt problemer med min UPS når strømmen går, holder jo naturligvis ikke lenge da, men det er jo ikke poenget heller. Jeg kjører en dual P3 933, 3 disker, brenner, DVD og 17" skjerm, fungere helt fint for ihvertfall :smile: Fant nettopp ut at den har 300W og klarer 6 min på full last. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 27. september 2002 Del Skrevet 27. september 2002 Quote: Den 2002-09-15 18:12, skrev xcomiii: Quote: og til han andre, ja du kan fint få en brukbar UPS til 1500,- men da må du sørge for at den klarer å drive alt utstyret, en ny pc i dag med 17" skjerm trekker ca 300-450W, og da hjelper det lite om du sitter med en 250W UPS og strømmen går.. Jeg har aldri hatt problemer med min UPS når strømmen går, holder jo naturligvis ikke lenge da, men det er jo ikke poenget heller. Jeg kjører en dual P3 933, 3 disker, brenner, DVD og 17" skjerm, fungere helt fint for ihvertfall :smile: Fant nettopp ut at den har 300W og klarer 6 min på full last. Se her ja ! Endelig en som har skjønt noe av poenget med UPS. I tillegg har du skjønt dette med moderasjon !! Altfor mange har enten en som tåler akkurat i forhold til belastningen de har I DAG, og tenker ikke på mulig oppgradering senere, mens andre har en som er 10 ganger større og dyrere enn det de har behov for. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 28. september 2002 Del Skrevet 28. september 2002 Quote: Den 2002-09-14 02:33, skrev fredster:Honda skriver at ingenting klarer et direkte nedslag ! Joda, en UPS klarer å ta i mot ett "direct hit", men dog kun en gang... men da har den jo også gjort det den skal. Send den så på service, og vips så er den like god igjen. Ellers er du (honda) en av de få jeg har sett som virkelig har skjønt hva en UPS faktisk gjør (BRA !!). MvhFredrik Horn Som elkraft ing. så vil jeg gjerne at du viser meg en UPS som klarer en direkte treff av et lyn uten at alt utstyret går til helsike.. har du en slik UPS på lager, da er du sikkert mangemillionær! Selger du virkelig UPS`er som er godkjent og isolasjonstestet for flere megavvolt..med strømmer som har en amplitude på godt over 300kA ? Tviler sterkt på det gitt.. Slår lynet ned i inntakskabelen til et hus ( luftnett ja ) så er det nok mer en likeretterdelen og filteret på ups`en som går.. det tryggeste er selvfølgelig en aktiv ups, men selv dette galvaniske skillet klarer ikke motstå det enorme spenningstrykket som oppstår, blir indusert strømmer som tar knekken på de fleste halvledere. Får man et direkte lynnedslag så trengs hele det elektriske anlegget i huset skiftes, siden isolasjonsgraden har blitt kraftig svekket. UPS`en er forkullet, sammen med resten av utstyrert som er tilkoblet..sjangsen for brann er forresten ganske stor.. tenker ikke mye på ups`en da nei. En line interactive ups kan du iallefall glemme klare motstå en direkte treff, den er ikke rask nok..eller sterk nok for den saks skyld, å switsje over.. Greit nok at du vil tjene penger her inne, men komme med slike villedelser vitner egentlig om din useriøsitet. Lenke til kommentar
fredster Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Kjære Honda ! Jeg siterer det jeg vil kalle et direkte personangrep : "Greit nok at du vil tjene penger her inne, men komme med slike villedelser vitner egentlig om din useriøsitet" 1. Jeg skjønner godt at du unnlater å si hvor du jobber, da jeg er sikker på at en hver SERIØS ingeniør ville holdt seg for godt til å komme med slike totalt ubegrunnede anklager. Jeg er overhodet ikke ute etter slike små-penger som det er å tjene på privatmarkedet, men derimot ute etter å få opp folks øyne for at en UPS - være seg APC, Powerware, MGE eller Astrum - faktisk er verdt å vurdere selv på hjemmekontoret !! 2. Hvis du påstår at jeg kommer med villedelser, ville det ikke da vært på sin plass å forklart meg HVA du mener er feil, slik at jeg evt. ikke går rundt å tar feil om relativt viktige ting.....??? Er ikke dette et forum nettopp for å lære og lære bort kunnskap ??? 3. "Hvor stor belastning tror du en UPS hos Fundia i Mo I Rana må tåle" spurte jeg sjefen min om for en tid tilbake. Svaret jeg fikk gikk meg langt over hodet men jeg tolket det dit hen at det var snakk om MANGE kA, og det kan vi løse (det var snakk om noe med noen roterende deler). Jeg stoler tross alt på det sjefen min sier (han bygget opp UPS avd. til IBM, mens jeg så min første UPS for 6mnd siden og tror blindt på det han forteller!!). 4. Jeg misforsto tydeligvis hva du mente med "direct hit" ! Skal aldri skje igjen. Håper du er storsinnet nok til å tilgi en enkel sjel som meg.... For å oppsummere kort ; JEG ER IKKE UTE ETTER Å TJENE (SMÅ)PENGER PÅ Å LEGGE INN INNLEGG HER (DA HADDE JEG HELLER ANNONSERT PÅ FORSIDEN AV INGENIØRNYTT,)MEN FOR Å TA TIL MEG LÆRDOM OG LÆRE BORT DET LILLE JEG SELV KAN !! DU ER - SLIK JEG SKJØNNER DET - ET ORAKEL SOM VISSTE ALT OM ALT FRA DEN DAGEN DU BLE FØDT, OG HAR ALDRI TATT FEIL I HELE DITT LIV HELLER... Hvis dette ikke er riktig, så beklager jeg det Høyt-ærede Hr. Elkraft Ingeniøren !! Lenke til kommentar
kilogram Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Honda, ver forsiktig med slike ting som kan verte kalla personangrep. Fredster, begrens SKRIKINGA, UTROPSTEGNA OG SPØRSMÅLSTEGNA?!?!?!?! Utrulig irriterande å lesa slik tekst. Sjå nettikette-guiden vår, under "Generell oppførsel". mvh., Vegard, moderator [ endret av kilogram den 2002-09-29 10:46 ] Lenke til kommentar
fredster Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Quote: Den 2002-09-29 10:46, skrev kilogram:Honda, ver forsiktig med slike ting som kan verte kalla personangrep.Fredster, begrens SKRIKINGA, UTROPSTEGNA OG SPØRSMÅLSTEGNA?!?!?!?! Utrulig irriterande å lesa slik tekst. Sjå nettikette-guiden vår, under "Generell oppførsel".mvh.,Vegard,moderator<font class=editedby>[ endret av kilogram den 2002-09-29 10:46 ]</font> Jeg beklager, det rant litt over for meg bare ... Skal ikke gjenta seg. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 tsk tsk... må vel tåle litt sånt vel? :-) Når han driver salg inne på et diskusjonsforum og kommer med ting han ikke burde sagt i den anledning, så gjør vel ikke en klaps på baken så mye ? Lenke til kommentar
fredster Skrevet 29. september 2002 Del Skrevet 29. september 2002 Quote: Den 2002-09-29 14:59, skrev Hondaen:tsk tsk... må vel tåle litt sånt vel? :smile: Når han driver salg inne på et diskusjonsforum og kommer med ting han ikke burde sagt i den anledning, så gjør vel ikke en klaps på baken så mye ? Jeg bør vel strengt tatt ikke synke så dypt at jeg kommenterer dette, men jeg greier ikke la være. Hvis du hadde giddet å tatt deg bryet med å lese (og forstå) mitt svar til deg, så hadde du sett at jeg nevner flere av mine konkurrenter (APC, PowerWare og MGE) i tillegg til at jeg gjør det helt klart at jeg ikke er interessert i dette segmentet av markedet. Vi leverer forøvrig aldri direkte (kun via forhandlere), noe som betyr at jeg faktisk ikke kan tjene noe som helst på dette. Jeg ender diskusjonen her, og hvis du har noe mer å utsette på det jeg skriver så kan du gjerne ringe meg på jobben slik at vi kan ta en FAGLIG diskusjon. Du kjenner web-adressen hvor du finner nummeret mitt. PS ! Du må slutte å være så forbannet kynisk. Det er ikke alle som kun tenker profitt ! En annen ting er at det er totalt unødvendig å gå på meg som person i et sånt forum. Hvis noen skriver noe som er feil, så er det vel tross alt bedre å forklare de hva som er riktig istedenfor å forklare de hvor feil de tar... eller ? Mvh Fredster Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå