sybbelybb Skrevet 17. august 2005 Del Skrevet 17. august 2005 Hei, Har i den siste tiden fått ganske lyst til å lære meg å spille piano, men siden et piano trolig blir i det dyreste laget for meg, så hadde et keyboard vært snedig. Men siden jeg ikke kan noe som helst om dette, så prøver jeg altså å spørre her. Det bør ikke koste særlig mye mere enn 5000,-, og det bør være passe godt å spille på. PC/MIDI-utgang er ikke nødvendig, men skader slettes ikke om det er med. Har hittil sett på DETTE og DETTE. Noen som har noen erfaringer med disse? Kom gjerne med flere forslag. All hjelp mottas med takk. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Hei, Har i den siste tiden fått ganske lyst til å lære meg å spille piano, men siden et piano trolig blir i det dyreste laget for meg, så hadde et keyboard vært snedig. Men siden jeg ikke kan noe som helst om dette, så prøver jeg altså å spørre her. Det bør ikke koste særlig mye mere enn 5000,-, og det bør være passe godt å spille på. PC/MIDI-utgang er ikke nødvendig, men skader slettes ikke om det er med. Har hittil sett på DETTE og DETTE. Noen som har noen erfaringer med disse? Kom gjerne med flere forslag. All hjelp mottas med takk. Jeg ville anbefale deg å heller kjøpe et enkelt keyboard med gode vektede tangenter. Har selv et lingnende keyboard som det første der, og det er mer enn brukbart om du nå i første omgang skal lære deg å spille. Mitt keyboard har ikke vektede tangenter, men de er lette og greie og spille på. Selv hater jeg når det er "typisk dårlige" keyboard tangenter, som etter min mening er "halve" tangenter. Det tror jeg ikke er tilfellet til det første keyboardet du henviste til. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Vektede anbefales absolutt om det er piano du vil spille. Ulempen er at disse koster mye. Selv et vanlig midi-keyboard uten lyder kan koste flere tusen. Men det er absolutt en god investering, men det spørs hva du vil legge i det. De to der ser veldig greie ut, men regn med kjipe tangenter (syns jeg hvertfall). Lyden er sannsynligvis ganske ok. Yamaha er veldig gode på instrumenter. De produserer jo alt fra dobørster til flygler, og har ekspertise på det aller meste, så du er stort sett safe når du kjøper Yamaha. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 18. august 2005 Del Skrevet 18. august 2005 Du kan få lov til å kjøpe mitt. Oxygen 8. Lenke til kommentar
sybbelybb Skrevet 19. august 2005 Forfatter Del Skrevet 19. august 2005 Vel, jeg trenger kanskje ikke et keyboard som er mest mulig likt et piano, siden jeg antakligvis kommer til å spille mer på keyboardet enn jeg kommer til å spille på skikkelige piano uansett. Så jeg trenger vel egentlig bare et keyboard som er godt å spille på. Men om ingen har noen store negative erfaringer med det første jeg linket til, tror jeg kanskje jeg kommer til å gå for det. Hvis jeg ikke kommer over et knalltilbud på et med vektede tangenter. Takk for alle svar! cun: Haha, sjekket akkurat opp det der på google, og må si at LITT flere tangenter ikke hadde skadet. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 Det viktigste er at du liker det selv. Lenke til kommentar
kristoffer1989 Skrevet 19. august 2005 Del Skrevet 19. august 2005 jeg har det prs-295 keyboardet og er utrolig fornøyd! det er vanvittig mye keyboard for penga, og jeg får stadig komentarer av tagentmannen:P i bandet (jeg er gitarist) om hvor gode lyder det ligger i brettet mitt Lenke til kommentar
danger_of_death Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Du kan få lov til å kjøpe mitt. Oxygen 8. Er Oxygen 8 bra? har tenkt å kjøpe meg lignende midi keyboard. Bare nevn en pris jeg kommer til å like Lenke til kommentar
iMono Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Vektede tangenter er å foretrekke, men uansett blir det ikke like bra som et Steinway-flygel.. Klarer ikke å spille uten vektede tangenter, føler det blir for lett og unøyaktig! Du kan jo nesten hvile fingrene dine på tangentene. Det jeg også anbefaler er skikkelige pedaler! Det kan hjelpe veldig det også... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Jeg slår et slag for Yamahas vektede tangenter. Synes personlig de er best (les mest pianolike i anslaget). Jeg prøvde de fleste tilgjengelige merkene før jeg kjøpte mitt P-250. Litt over trådstarters budsjett, men de har jo billigere modeller. Kanskje du kan finne et brukt et... Kanskje er de ikke like bra som et Steinway, men de koster ikke like mye heller da. Ellers vil jeg sterkt anbefale å prøve å finne et med fullt tangentsett, altså 76 tangenter (eller flere, men de er oftest dyre). Keyboards med 4-5 oktaver kan ha bra lyd, men du lærer ikke å spille piano på dem, det blir en helt annen spillestil. Geir Endret 20. august 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Litt over trådstarters budsjett, men noe sånt som det øverste på denne siden her? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Jeg slår et slag for Yamahas vektede tangenter. Synes personlig de er best (les mest pianolike i anslaget). Absolutt. Roland er også bra, men tangentene er ofte for treige der. Jeg foretrekker å ha muligheten til å spille flere raske noter etter hverandre på samme tangent, og det er ofte direkte umulig på Roland. Vektede tangenter er å foretrekke, men uansett blir det ikke like bra som et Steinway-flygel.. Klarer ikke å spille uten vektede tangenter, føler det blir for lett og unøyaktig! Du kan jo nesten hvile fingrene dine på tangentene. Kommer an på hva man er vant til. Selv er jeg vant til synth og Hammond-feelingen, og det er uvant å spille på piano. Synd, for piano er det jeg virkelig vil spille. Har bare aldri hatt råd til å skaffe noe med skikkelige tangenter ennå. *ringe banken* Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Kommer an på hva man er vant til. Selv er jeg vant til synth og Hammond-feelingen, og det er uvant å spille på piano. Synd, for piano er det jeg virkelig vil spille. Har bare aldri hatt råd til å skaffe noe med skikkelige tangenter ennå. Det er et godt tips til trådstarter det. Vil du spille piano skal du venne deg til pianotangenter, altså vektede tangenter. Det får du ikke av et billig keyboard. Geir Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Jupp. Og pga prisen på skikkelige tangenter starter ikke mange med det, meg inkludert Men har begynt å bli mer vant til piano nå da. På en annen side, er det synth man vil spille, så er ikke vektede tangenter det beste. Det føles bare helt feil. Men det er en annen sak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå