Gå til innhold

Bilanlegg på rommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bilanlegg er laget for biler, mao ganske smaa rom. Derfor laater det sikkert ikke helt optimalt i rommet ditt. Men naar man skal putte bilanlegg i et vanlig rom er det kanskje ikke det man forventer heller da :smile:

 

Ettersom bilanlegg er laget for 12V DC trenger du enten noen bilbatterier (blir tungvint for de maa lades hele tiden, det er stress..) I bilen blir jo batteriet hele tiden ladet ved hjelp av motorkraften :wink: Du trenger egentlog en transformator (230/12V) og likeretter. Men komponentene maa taale en del effekt ettersom de skal drive et anlegg!! Plutselig blir det litt dyrt? :sad:

 

Det ender vel med at man parallellkobler en haug gamle bilbatterier! Husk aa sjekke at det er godt med batterisyre paa batteriene. Hvis det mangler bare litt, etterfyller de med vann. Helst destilert vann, men vann fra springen skal funke det ogsaa. Saa maa batteriene lades...

 

Jaja, velger du batteriene er det ganske mye som skal forklares. Bla bla bla. Farlig aa lade dem, for det utvikler store mengder knallgass osv :razz: Fattern din kan sikkert hjelpe til med det....

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på litt av det samme, men egentlig bare å bruke sub'en som jeg har i bilen. Jeg har brae høytalere fra før, men ikke noe skikkelig basstrykk som jeg har fra 2x12'erne i bilen ;p.

 

Hva trenger jeg for å få disse igang? jeg har nok ikke stor nok forsterker til å drive 2x350w RMS fra før av. Noen anbefalinger om hva slags effektforsterker jeg burde se etter? Elementene er dobbeltspolet 4 ohm. Så jeg trenger vell en forsterker som er 2 eller 1 ohm stabil.

 

Mhv

Raymond Pettersen

Lenke til kommentar

Hva er poenget med å koble opp et bilanlegg hjemme?

Skal du ha noe med stor effekt, så må du ha en fet 230/12v omformer. Og det koster flesk. Samtidig må du ha store fete kabler, siden f.eks. 500w ved 12v trekker drøye 40Ampere. Mens 500w ved 230v trekker drøye 2Ampere.

Bare tull, spør du meg. Kjøp hjemmeanlegg.

 

En annen ting er jo å bruke bilhøytalere. De funker jo akkurat som alle andre høytalere. Ingen problemer der.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 17:02, Rayarn skrev:

Hva trenger jeg for å få disse igang? jeg har nok ikke stor nok forsterker til å drive 2x350w RMS fra før av. Noen anbefalinger om hva slags effektforsterker jeg burde se etter? Elementene er dobbeltspolet 4 ohm. Så jeg trenger vell en forsterker som er 2 eller 1 ohm stabil.


Mhv

Raymond Pettersen


 

Kjøp en stereo hjemmeforsterker, og koble spolene på hver av bassene i serie, slik at du får 2x8ohm.

 

Bruk bilspiller/forsterker i bilen, der det hører hjemme.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-07 16:17, PantZman skrev:

bilanlegg bruker jo ikke så mye strøm som et vanlig hjemmeanlegg, må vell ha en konverter eller noe.


 

Det er F, det er E, det er I, det er L... Det er FEIL, FEIL, FEIL!!!!

 

Bilanlegg bruker ca 20 ganger så mye Ampere, som hjemmeanlegg.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 13:36, Bomboo skrev:

Kan man ikke bruke en batterilader da?



 

Anlegget jeg kjører i bilen nå, trekker rett rundt 60A hvis jeg gir på endel. Tvilsomt at du får hendige batteriladere til og ha hjemme som leverer dette. Uansett ville det ikke være lønnsomt - bedre å heller kjøpe seg en grei hjemmeforsterker.

 

BILforsterker hører hjemme i BIL :smile:

 

Kanskje like greit å slenge PC og TV i bilen? :lol:

 

--

Tommy H.

 

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: JenkaRiPS på 2002-08-08 13:46 ]

Lenke til kommentar

Dere ha vel ikke vært inne på tanken om at likespenning kjøres på lav volt med mye høyere ampere styrker.

Hva skal du med en 100amps bil forsterker når du bare klarer å lure ut 10 ampere på en vanlig lyskrets?

Klart det blir en del omdefinering angående ampere styrken når du konverterer fra ac-dc, samt likeretter.

Samt du vil jo få en trivelig strømregning neste kvartal,ehe nei:)

Lenke til kommentar

Hva med å bruke en vanlig PC-strømforsyning i kombinasjon med en kondensator til å drive forsterkeren med da?

 

Veldig ofte så er effekten på bilforsterkerene "peak" effekter, den vedvarende effekten/strømforbruket er ikke så fryktelig stor. Dette røpes ofte av at forsterkerene har en liten sikring.

 

Som et eksempel kan det nevnes at en standard Chieftec 360W strømforsyning kan levere 17A på 12V. Dette skal i prinsippet være vedvarende belastning. Det vil med andre ord si at den kan levere ca 200W med kontinuerlig effekt på 12V kretsen, noe jeg vil tippe holder til de fleste "normale" bilforsterkerene.

Dersom denne strømforsyningen kombineres med f.eks. denne 0.5F kondensatoren fra biltema, burde systeme være i stand til å levere store strømmengder til forsterkeren hver gang denne måtte trenge dette (når subwooferen slår på det værste).

 

Dette burde vel fungere relativt bra?

 

 

 

_________________

Byggeren

 

slapps.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-08-08 14:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-08 13:55, Tantor_ skrev:


Hva skal du med en 100amps bil forsterker når du bare klarer å lure ut 10 ampere på en vanlig lyskrets?


Samt du vil jo få en trivelig strømregning neste kvartal,ehe nei:)


 

100amp bilforsterker trekker 100a ved 12v dc. Setter man en omformer foran denne, trekker ikke omformeren mer enn drøye 5ampere. Les innlegget mitt over.

Strømregningen har ingenting med dette å gjøre. Den ville vært like stor/liten, samme hvilken løsning han velger.

Lenke til kommentar

1. en omformer til 150 kr fungerer ikke...

 

2. en batterilader for bil gir brum. (during da den ikke er glattet, men bare likerettet. Kan bli bedre av kondensatorene i forsterkeren, men du får litt ulyd. ingen tvil.)

 

3. Det er ikke noe problem i å trekke mer enn 10A fra en 10A kurs i huset da det er snakk om transformering til 12V. jeg har en 12V 100A switch-mode strømforskyning liggende og den trekker 1550 Watt fra lysnettet. Dette tilsvarer et strømtrekk på litt over 7A.

 

4. Kjøp en inneforsterker og koble opp i 8 ohm.

Lenke til kommentar

Den 2002-08-08 14:01, byggeren skrev:

Hva med å bruke en vanlig PC-strømforsyning i kombinasjon med en kondensator til å drive forsterkeren med da?

 

Veldig ofte så er effekten på bilforsterkerene "peak" effekter, den vedvarende effekten/strømforbruket er ikke så fryktelig stor. Dette røpes ofte av at forsterkerene har en liten sikring.

 

Som et eksempel kan det nevnes at en standard Chieftec 360W strømforsyning kan levere 17A på 12V. Dette skal i prinsippet være vedvarende belastning. Det vil med andre ord si at den kan levere ca 200W med kontinuerlig effekt på 12V kretsen, noe jeg vil tippe holder til de fleste "normale" bilforsterkerene.

Dersom denne strømforsyningen kombineres med f.eks. denne 0.5F kondensatoren fra biltema, burde systeme være i stand til å levere store strømmengder til forsterkeren hver gang denne måtte trenge dette (når subwooferen slår på det værste).

 

Dette burde vel fungere relativt bra?

 

 

 

_________________

 

Det blir litt mye jall... Endel signaler osv som må synkes. Jeg er helt enig med Kong_Tom og de andre som mener at dette er et meningsløst prosjekt.

Det er ikkenoe problem å skaffe en hjemmeforsterker som leverer nok pulver til høyttalerne dine. Electrocompaniet AW-180M, to monoblokker med en helt brutalt fin og klar lyd.

Bilbatterier er helt sjanseløst og en converter til 150 kroner funker ikke.

 

Monterte selv en converter som leverer 12VDC 1250A på en båt for et par år siden... Den kosta 45000 kroner og veide rundt 40 kg.

 

Kjøp deg en Hi-Fi forsterker

Lenke til kommentar

Har nesten bare sett negative svar. (bil anlegg hører hjemme i bilen?) Har faktisk ikke svar selv men en kompis har en jækel av ett anlegg hjemme og det er en bil anlegg. sinnsyk lyd og bass. han fikk det til å funke. brukte ikke mye penger så det skal gå.

 

 

[ Denne Melding var redigert av: SnowDOG_ på 2002-08-14 03:18 ]

Lenke til kommentar

Jada, det er ikke noe problem. Det eneste du trenger (i tillegg til bilstereoanlegget selvsagt) er en strømforsyning som kan trekke det. Jeg har selv satt opp massevis av slike løsninger og det fungerer helt fint. Eneste aberet er gjerne at det har en tendens til å bli en del dyrere enn lydmessig tilsvarende hjemmestereoanlegg.

 

Stikk innom nærmeste bilstereoforhandler og spør hva de bruker i demo-racken sin.

 

Lykke til

 

Ha en fortsatt fin dag :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...